شخصیت های جهانی, وبلاگ

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

چهره‌های بزرگ و ارزشمند متعددی در تاریخ علوم پزشکی وجود دارند که به واسطه دانش، آگاهی و معجزاتی که در حوزه درمان بیماری‌ها از خود نشان داده‌اند نه تنها در طول حیات خود بلکه پس از مرگشان نیز نامی ماندگار از خود برجای گذاشته‌اند. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی پزشک‌ های معروف دنیا بپردازیم و با تخصص آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

پزشک های معروف دنیا با چه تخصصی شناخته شده‌اند؟

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

علم پزشکی علم گسترده‌ای است که شاخه‌ها و حوزه‌های متعددی دارد و جهان برای تداوم حیات به طور ویژه‌ای به این علم نیازمند است. در سراسر جهان پزشکان متعددی وجود دارند که در حوزه‌های مختلف این علم گسترده به تخصص و دانش کافی رسیده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

کارل لندشتاینر

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

دکتر کارل لندشتاینر یکی از پزشکان مشهور جهان است که در کشور اتریش و در سال ۱۸۶۸ متولد شده است. وی در سال ۱۸۹۱ توانست در رشته زیست شناسی مدرک پزشکی خود را دریافت کند و اولین کسی باشد که گروه‌های خونی را کشف کرد. به همین علت در سال ۱۹۳۰ جایزه نوبل به ایشان تعلق گرفت. کار لندشتاینر با بررسی مکانیزم سیستم ایمنی بدن به نکات منحصر به فردی در این حوزه دست پیدا کرد.

جیمز پار‌کینسون

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

از دیگر پزشک‌ های معروف دنیا می‌توان به جیمز پارکینسون اشاره کرد. ایشان به واسطه اینکه در خانواده‌ای آشنا با علم متولد شده بود رشته پزشکی را که راه پدرش بود انتخاب کرد. جیمز پارکینسون در حوزه زمین شناسی، باستان شناسی، شیمی و سیاست به طور چشمگیری فعالیت داشت و به موفقیت‌های بزرگی در این حوزه دست پیدا کرد. داروهای مسکن که افراد مبتلا به نقرس برای کاهش درد و تورم استفاده می‌کنند توسط پارکینسون ساخته شد. علاوه بر آن پارکینسون توانست فلج عضلانی که امروزه افراد کهنسال زیادی به آن مبتلا هستند را کشف کند که به آن بیماری پارکینسون نیز گفته می‌شود.

ابوعلی سینا

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

ابوعلی سینا یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی است که نه تنها ایران بلکه جهان دانش طب را مدیون او است.
او در سال ۳۵۹ در شهر بخارا متولد شد و از همان کودکی علاقه، استعداد و هوش سرشاری داشت. به همین طریق در ۱۸ سالگی توانست به علوم دوران خود به طور کامل آگاهی پیدا کند. ابو‌علی سینا راز و رمز بسیاری از بیماری‌ها و شیوه درمان آن‌ها را در کتاب قانون نگارش کرده است. جالب است بدانید که همه راهکارهای او برای درمان بیماری‌ها کاملا به اثبات رسیده است به طوری که در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا از این کتاب به عنوان یکی از مراجع مهم استفاده و تدریس می‌شود.

پروفسور مجید سمیعی

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

پروفسور مجید سمیعی در سال ۱۳۱۶ در گیلان در خانواده‌ای تحصیل کرده چشم به جهان گشود. وی تحصیلات دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در ایران گذراند و پس از آن به آلمان مهاجرت کرد و در این کشور به کسب دانش پرداخت. پروفسور مجید سمیعی با کسب مدرک پزشکی در حوزه جراحی مغز و اعصاب و همچنین دستیابی به درجه‌های عالی علمی، در تمام دنیا شناخته شده و مایه افتخار ایرانیان است. ایشان هم اکنون به عنوان رئیس فدراسیون جهانی جراحی مغز و اعصاب شناخته می‌شود و یکی از شناخته شده‌ترین پزشک‌های ایرانی است.

الکساندر فلمینگ

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

دکتر الکساندر فلمینگ، یکی از پزشک های معروف دنیا در سال ۱۸۸۱ در اسکاتلند به دنیا آمد. ایشان پس از دریافت مدرک پزشکی در جنگ جهانی اول به درمان و مداوای افراد زخمی می‌پرداختند. از آنجا که زخم‌های عمیق به دلیل عفونت باعث مرگ سربازان می‌شد فلمینگ با تلاش‌های بسیار سعی کرد ترکیبی را بسازد که میکروب‌ها و عفونت‌ها را از بین ببرد. این دارو که پنی سیلین نام دارد پس از انجام آزمایشات گسترده به صورت انبوه تولید گشت و هنوز هم در برابر عفونت‌های ویروسی یکی از بهترین آنتی بادی‌ها شناخته می‌شود.

آلویز آلزایمز

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

از دیگر پزشک‌ های معروف دنیا می‌توان به آلویز آلزایمر اشاره کرد که در سال ۱۸۶۴ در کشور آلمان به دنیا آمد. آلویز آلزایمر به رشته روانپزشکی علاقه بسیاری داشت و پس از اینکه مدرک پزشکی خود را دریافت کرد در یکی از مراکز پزشکی  فرانکفورت به تحقیق و کار مشغول شد. او توانست با بررسی و تحقیق روی بافت‌های آسیب دیده مغز، مشکلاتی مانند زوال عقل و کاهش حافظه یا همان بیماری آلزایمر را که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کشف کند. علاوه بر آن آلویز آلزایمر با تلاش‌های خود توانست راه‌های درمانی مناسبی را برای رفع این مشکل پیدا کند.

لویی پاستور

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

یکی دیگر از پزشک‌ های معروف دنیا لویی پاستور است که جهان پزشکی با اکتشافات او متحول گشت. لویی پاستور در سال ۱۸۲۲ در فرانسه به دنیا آمد و پس از اینکه در رشته هنر مدرک لیسانس خود را دریافت کرد به دنبال علایق خود یعنی شیمی و زیست شناسی رفت. او توانست با شناسایی باکتری‌هایی که باعث خراب شدن مواد غذایی شده و ویروس‌هایی که باعث بروز بیماری‌ها می‌شوند، برای بیماری‌هایی از جمله سل؛ آبله، وبا، هاری و سیاه زخم واکسن کشف کند.

توفیق موسیوند

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

از مشهورترین پزشکان ایرانی در جهان می‌توان به دکتر توفیق موسیوند اشاره کرد که در سال ۱۳۱۵ در شهر همدان دیده به جهان گشود. او تا سن ۱۴ سالگی به دلیل فقر مالی چوپانی می‌کرد و شب‌ها به تحصیل علم می‌پرداخت. تا اینکه در دانشگاه تهران در رشته مهندسی کشاورزی قبول شد. پس از آن توانست در گرایش فوق تخصص جراحی قلب دانشگاه کانادا قبول شود. دکتر توفیق موسیوند اولین کسی است که تعیین دی‌ان‌ای با اثر انگشت، جراحی قلب از راه دور و بای پس قلب ریوی را انجام داده است.

ژان ژاک مویمبه تامفوم

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

ژان ژاک مویمبه یکی از بزرگترین میکروبیولوژیست‌های جهان و متعلق به کشور کنگو است. او توانست بیماری ابولا را که یک بیماری کشنده است کشف کند. ژان ژاک مدت زیادی را در جنگل‌های داغ و گرم آفریقا به تحقیق و جستجو در این باره پرداخت و تلاش کرد علت مرگ و میر عموم مردم را شناسایی کند. در نهایت توانست با ساخت داروی نجات بخش خود، جان ۶۸۰ بیماری را که به ابولا مبتلا شده بودند نجات دهد و در راه علم و دانش گام بزرگی را بردارد. او یکی از پزشکان بسیار مشهور در جهان شناخته می‌شود.

نناد سستان

پزشک های معروف دنیا چه کسانی هستند؟

دکتر نناد سستان در حوزه ژنتیک، عصب شناسی و روانپزشکی یکی از اساتید بزرگ شناخته می‌شود. ایشان به همراه گروه تحقیقاتی‌اش در سال ۲۰۱۹ توانستند سلول‌های مرده مغز خوک را به واسطه جریان مغناطیسی فعال کنند. اگر این موضوع و این اتفاق در مورد انسان نیز تحقق پیدا کند دیگر هیچکس به دلیل مرگ مغزی از دنیا نمی‌رود.

سخن پایانی

پزشکی یکی از مشاغل مهم دنیا است که به واسطه آن می‌توان به درمان بیماری‌های مختلف و نجات جان افراد کمک کرد. در این مطلب به معرفی چندین نمونه از پزشکان معروف دنیا پرداختیم که هر یک در حوزه‌های مختلف به موفقیت‌های ارزشمندی دست یافته‌اند و باعث نجات جان بسیاری از بیماران شده‌اند. امیدواریم روز به روز بر تعداد پزشک‌ های معروف دنیا افزوده شود و پزشکان زیادی در عرصه‌های مختلف به موفقیت و کشف داروهای جدید دست پیدا کنند و در نهایت نیز به حفظ جان انسان‌ها کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

رتبه پزشکی ایران در جهان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *