اخبار, وبلاگ

رتبه پزشکی ایران در جهان

رتبه پزشکی ایران در جهان

ایران در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه پزشکی و داروسازی بوده است. به طوری که امروزه در زمره کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه‌ها به شمار می‌رود. طبق آمارهای جهانی، ایران در حال حاضر رتبه پزشکی ایران 15 و در رتبه 7 را در داروسازی در بین 195 کشور جهان به خود اختصاص داده است. این دستاوردها نشان‌دهنده تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی در این عرصه‌ها است.

نمونه‌هایی از پیشرفت‌هایی که منجر به افزایش رتبه پزشکی ایران شده است.

رتبه پزشکی ایران در جهان

  • انجام موفقیت‌آمیز پیوند اعضا
  • تولید حداقل 4 داروی بیوتکنولوژی در داخل کشور (در حالی که کل داروهای بیوتکنولوژی در دنیا حدود 40 مورد است)
  • تولید 6 نوع واکسن کرونا توسط دانشمندان ایرانی

با وجود این پیشرفت‌ها، چالش‌هایی نیز در حوزه بهداشت و درمان ایران وجود دارد. کمبود برخی اقلام دارویی، ناهماهنگی در مدیریت و کنترل این حوزه، و برخی بی‌برنامگی‌ها از جمله این چالش‌ها هستند.

با این حال، انکار پیشرفت‌های چشمگیر ایران در عرصه پزشکی و داروسازی به هیچ وجه منصفانه نیست. این دستاوردها نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای علمی و تحقیقاتی در کشور است و باید قدر آن‌ها را دانست.

به طور خلاصه:

رتبه پزشکی ایران در جهان

  • رتبه علمی و پژوهشی ایران در جهان ۱۵ است.
  • ایران دارای ۶۵ دانشگاه است که جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند؛ ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی هم شامل این لیست است.
  • امروزه بخش قابل توجهی از سرطان‌ها در ایران قابل درمان هستند.
  • ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.
  • ایرانیان توانسته‌اند از طریق پیوندهای مختلف مانند پیوند جفت، پیوند خون، پیوند مغز استخوان و … بیش از ۷۰ بیماری‌ها را درمان کنند.
  • در ایران حدود 20 سال است که از روش سلول درمانی استفاده می‌شود. ایران جزو 10 کشور اول دنیا است که این فناوری را توانسته است کاربردی کند. خیلی از کشورها هنوز در مرحله تحقیقات هستند اما پزشکان ایرانی از سلول‌های بنیادی در پیوندهای مختلف مانند قرنیه، قلب، پوست و… استفاده می‌کنند.
  • در عرصه بیوتکنولوژی نیز ایران جزو سه کشور تولید کننده محصولات این فناوری در دنیاست محسوب می‌شود و همچنین محصولات واکسن هپاتیت B ، اریتروپوئتین، آنها اینتروون، استر پتوکیناز،  gcsf و اینترفون بتا نیز در ایران تولید می‌شود.

دستیابی به ژن درمانی برای درمان سرطان خون

رتبه پزشکی ایران در جهان

محققان ایرانی موفق شدند نخستین بار در کشور با استفاده از روش «ژن‌درمانی» سرطان خون را در یک بیمار درمان کنند.

«ژن‌درمانی» جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است؛ فقط دو شرکت چند ملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کنند و این دانش در ایران با تلاش محققان داخلی بومی شده است.

ژن‌درمانی نوعی روش درمان یا پیشگیری از بیماری است که دستورالعمل‌های ژنتیکی درون سلول‌های یک فرد را فعال می‌کند. ژن‌ها در واقع نمود ظاهری تمام جنبه‌های زندگی یک سلول هستند. آن ها کُدی را درون خود نگه می‌دارند که سلول‌ها را قادر به رشد، عملکرد و تقسیم می‌کند.

دستاوردهای چشمگیر پزشکی ایران:

رتبه پزشکی ایران در جهان

عدم اعزام بیمار به خارج:

رتبه پزشکی ایران در جهان

پیش از دهه 70، سالانه 11 هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شد. اکنون بیماران بسیار کمی برای درمان به خارج اعزام می‌شوند. این امر سالانه 12 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.

تحصیل دانشجویان خارجی

رتبه پزشکی ایران در جهان

بیش از 6500 دانشجوی خارجی از 50 کشور دنیا در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در حال تحصیل هستند. این نشان‌دهنده توان بالای آموزشی ایران است. زمانی هیچ دانشگاه ایرانی در 500 دانشگاه برتر دنیا نبود، اما اکنون تعدادی از دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی قرار دارند.

تکمیل بزرگترین خط تولید داروی ضد سرطان

رتبه پزشکی ایران در جهان

این خط تولید، ظرفیت تولید تمام داروهای ضد سرطان مورد نیاز کشور را دارا می‌باشد و با تکمیل این خط، نیاز به واردات داروهای ضد سرطان به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

استفاده از ظرفیت‌های بومی و نخبگان دانشگاهی در راه‌اندازی این خط، نشان‌دهنده حمایت از علم و فناوری در کشور است. تولید داخلی داروهای ضد سرطان، منجر به کاهش هزینه‌ها برای بیماران و افزایش دسترسی به این داروهای حیاتی می‌شود. این دستاورد، گامی مهم در جهت مبارزه با بیماری سرطان در کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این دو مورد، شاهد پیشرفت‌های دیگری در زمینه تولید داروهای داخلی نیز بوده‌ایم که نشان‌دهنده عزم و تلاش مسئولین و متخصصان کشور برای کاهش وابستگی به واردات دارو و تامین نیازهای دارویی مردم به طور کامل و با کیفیت مناسب است و همچنین رتبه پزشکی  ایران را نیز افزایش داده است.

پیوند عضو فرد فوت شده به فرد زنده در ایران – تحولی نویدبخش در عرصه پزشکی

رتبه پزشکی ایران در جهان

خبر مسرت‌بخش پیوند عضو از فردی که به طور کامل فوت کرده بود به بیماری نیازمند در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران، برای اولین بار در خاورمیانه، جامعه پزشکی را به وجد آورد. این اتفاق، نقطه عطفی در تاریخ پیوند اعضا در ایران، رتبه پزشکی ایران در دنیا و منطقه به شمار می‌رود و امیدی تازه را برای بیماران نیازمند به پیوند عضو به ارمغان آورده است.

تا پیش از این، پیوند عضو تنها از دو طریق مرگ مغزی و مرگ قلبی انجام می‌شد. در روش مرگ مغزی، پیوند عضو پس از تایید مرگ مغزی بیمار صورت می‌گرفت. در روش مرگ قلبی نیز، بیمار دچار ایست قلبی شده و با استفاده از دستگاه‌های احیا، به مدت 24 تا 48 ساعت زنده نگه داشته می‌شد تا اعضای بدن او برای پیوند قابل استفاده باشند.

اما در این روش جدید، بیمار دهنده دچار ایست کامل قلبی شده بود و هیچگونه علائم حیاتی در او مشاهده نمی‌شد. با این حال، با تلاش تیم پزشکی حاذق بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، با استفاده از پمپ قلبی ریوی و فیلترهای خاص، خون به بدن بیمار برگردانده شد و اعضای بدن او که تا پیش از این برای پیوند غیرقابل استفاده تلقی می‌شدند، نجات یافته و به بیماران نیازمند پیوند شدند.

این پیوند موفقیت‌آمیز، نویدبخش تحولات بزرگی در عرصه پیوند اعضا است. با استفاده از این روش، می‌توان جان بسیاری از بیمارانی که در انتظار پیوند عضو هستند نجات داد. دکتر زراعتیان نژاد، جراح این پیوند، در این باره می‌گوید: “این نوع جدید پیوند، تعداد دهندگان بالقوه را به مقدار بسیار زیادی افزایش می‌دهد.” وی معتقد است که با استفاده از این روش، می‌توان تعداد بیماران در فهرست انتظار پیوند را به طور قابل توجهی کاهش داد.

علاوه بر افزایش تعداد دهندگان عضو، این روش پیوند مزایای دیگری نیز دارد. در روش‌های سنتی پیوند عضو، زمان طلایی برای برداشت و پیوند عضو محدود است. اما در روش جدید، این محدودیت زمانی تا حد زیادی از بین رفته است.

اهمیت این پیوند از جهات مختلف قابل بررسی است:

رتبه پزشکی ایران در جهان

  • از نظر علمی: این پیوند نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر علم پزشکی در ایران است و راه را برای انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه هموار می‌کند.
  • از نظر اخلاقی: این پیوند امیدی تازه را برای بیماران نیازمند به پیوند عضو به ارمغان آورده است و جان بسیاری از انسان‌ها را نجات خواهد داد.
  • از نظر اجتماعی: این پیوند می‌تواند به افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت اهدای عضو کمک کند و فرهنگ اهدای عضو را در جامعه ترویج دهد.

بدون شک، پیوند عضو از فرد فوت شده به فرد زنده این امید را زنده می‌کند که در آینده شاهد نجات جان بیماران بیشتری باشیم.

تعداد پیوند اعضا از افراد فوت شده در ایران

رتبه پزشکی ایران در جهان

اگر همکاری بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور وجود داشته باشد و تجهیزات کامل پیوند و جراحی در دسترس باشد، سالانه می‌توان 20 تا 30 درصد از بیماران نیازمند پیوند را از لیست انتظار خارج کرد. دلیل این امر این است که تعداد مرگ‌های قلبی به مراتب بیشتر از مرگ‌های مغزی است. با توجه به این موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که ظرفیت بالقوه برای انجام تعداد قابل توجهی پیوند عضو از افراد فوت شده در ایران وجود دارد و انجام این امر می‌تواند رتبه پزشکی ایران در جهان را بهبود دهد.

کلام پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه امکانات،‌ متخصصان و پزشکان داخلی توانسته‌اند با تولیدات خود جایگاه پزشکی ایران در جهان را روز‌به‌روز بهبود ببخشند. در نتیجه این همت و تلاش ایران رتبه پانزدهم پزشکی و هفتم داروسازی در جهان را دارا است.

اگر می‌خواهید بشتر در این حوزه بدانید روی هر مورد کلیک کنید:

همچنین می‌توانید با مانارسانه برند خود را تخصصی کنید.

برندینگ پزشکی با مانارسانه

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *