برند سازی, تولید محتوا, دیجیتال مارکتینگ, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

انواع برندسازی شخصی

برندینگ شخصی و انواع آن

انواع برندسازی شخصی

امروزه برندسازی شخصی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و حتی به صورت یک الزام درآمده است. این مهم انواعی دارد. در این متن سعی داریم شما را با انواع برندسازی شخصی آشنا کنیم. جالب است بدانید همان گونه که شرکت­­­ها برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، محصولات و خدمات خود را تحت برند تجاری مشخصی به مشتریان ارائه می‌کنند. افراد نیز می‌توانند  برای ارتقای اعتبار خود و تاثیر بر مخاطب، برند شخصی خودشان را ایجاد کنند.

برندسازی شخصی در واقع این است که شما چگونه مهارت‌ها، اهداف و ارزش‌های خود را در قالب برندتان به دیگران نشان می‌دهید.  اطمینان می‌یابید که آن­ها، از اهداف شما آگاه می‌شوند، شما را می­شناسند، می­دانند که از چه چیزی دفاع می‌کنید و در نتیجه چرا باید شما را از بین رقبایتان انتخاب کنند. برند­سازی به شما کمک می‌کند  که در زندگی حرفه‌ای خود موفق شوید.

1-   نوع دوست (Altruist) اولین نوع از انواع برندسازی شخصی

نوع دوست­ها، شرکت­ها و افرادی هستند که بیشتر از هرچیز دیگری به خاطر تعهد شخصیشان برای کمک به دیگران شناخته شده هستند. این افراد موسس خیریه‌ها بوده و عمده­ زمان خود را صرف بهبود زندگی دیگران می‌کنند. آن­ها این کار را با کمک به درمان بیماری­ها، حمایت از قربانیان قضایی (نظیر کسانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند)، کمک به بی‌خانمان‌ها و غیره انجام می‌دهند. این برندسازی مناسب شرکت در انتخابات­ها و همکاری با موسساتی همچون یونیسف یا سازمان ملل متحد است. از مثال­های معروف این دسته می­توان به اپرا وینفری، مادر ترزا، مارولو توماس اشاره کرد.

2-   حرفه دوست (Careerist):

علاقه مندان به این مدل از  انواع برندسازی شخصی، پیشرفت حرفه­ای خود را به سایر دستاوردهای شخصیشان ترجیح می‌دهند و از طریق شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین و اینستاگرام به معرفی حرفه­ خود می‌پردازند و در آن اطلاعاتی را به نمایش می­گذارند که به ارتقای جایگاه شغلی‌شان کمک می‌کنندمی‌کنند. اغلب مشاغلی که وابستگی زیادی به فرد دارد در این دسته جای می­گیرند؛ مانند هنرمندان، ورزشکاران، وکلا و صاحبان صنایع دستی و… .

3-   نوگرایان (Hipster):

Hipster اصطلاحا به کسی گفته می­شود که از آخرین ترندها در زمینه‌های مختلف از جمله مد و فشن پیروی می‌کند. حتی در شرایطی که ترند مورد نظر با فرهنگ عمومی جامعه تطابق نداشته باشد؛ در واقع فردیت خود را به تبعیت از جمع ترجیح می­دهند. سابقه­ی این اصطلاح به دوره­ی موسیقیایی جاز برمی­گردد اما امروزه بر جریاناتی دلالت می‌کند  که از جریان اصلی دوری می‌کنند.

افراد تحت این نوع برندسازی، مبدع ترندها هستند و از اولین افرادی هستند که چیزهای جدید را امتحان می‌کنند و دوست دارند که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. نوگرایان می‌توانند  با جنبه‌های نوع ‌دوستی و جاه‌ طلبی نیز همراه شوند. “به اشتراک‌گذاری” از ضروریات این روش است. اگر در حرفه خود به دنبال خلاقیت و نوآوری هستید، این نوع از انواع برندسازی شخصی برایتان مناسب است. کسب و کارهای کوچک و یا فعال در تکنولوژی­های جدید، استارت آپ­ها و همینطور بسیاری از هنرمندان از این روش استفاده می‌کنند.

برندینگ شخصی و مدلهای مختلف آن

4-   جنجال طلب (Boomerang):

این افراد با به اشتراک گذاشتن محتوایی که در آن بین افراد مختلف، اختلاف نظر وجود دارد، به دنبال ایجاد بحث و جنجال هستند. هدف این افراد از به راه انداختن بحث و جدل ممکن است این باشد که در آن بتوانند سوال بپرسند و یا اینکه به اختلاف نظر بپردازند و در واقع با این ویژگی (اختلاف نظر) نیز شناخته می‌شوند. نظیر این دسته افراد را می­توان در مجریان برنامه‌های انتقادی تلویزیون و سایر مدیاها یافت. Bill Maher و Shane Smith از مثال­های معروف این دسته هستند. باید توجه داشته باشید که در صورت انتخاب این روش، باید بر جنبه­ مثبت آن، یعنی اطلاع رسانی تاکید داشته باشید و صرفا به دنبال آشوب آفرینی نباشید.

5-   اتصال دهنده (Connector):

افراد اتصال دهنده با به نمایش گذاشتن توانایی­های خود، سعی دارند تا افراد مختلف را دور هم جمع آورند و با آن­ها ارتباط برقرار کنند؛ در نتیجه این افراد با دیگران به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و همچنین خلاقیت، باعث می­شود که این افراد مقبولیت و جایگاه اجتماعی ویژه­ای پیدا کنند. برندهایی که بر جنبه‌های ارتباط اجتماعی و یا ارزش­های خانوادگی تاکید دارند به استفاده از این مدل از انواع برندسازی شخصی علاقه نشان می‌دهند. در صورتی که مایل به بهره‌مندی از این نوع برندسازی هستید، باید در بازاریابی‌های و کمپین‌های خود، دیگران را متقاعد کنید که به راستی برای ارتباط افراد با یکدیگر مشتاق هستید.

6-   گزینش­گر (Selective) آخرین نوع از انواع برندسازی شخصی

این افراد مخاطب خاص خود را براساس ویژگی­های مورد نظرشان انتخاب می‌کنند و سپس برای جذب مخاطب خاصشان، اطلاعاتی و محتوایی را به اشتراک می­گذارند که با علایق و نیازهای آن­ها است. تدبیر و کاردانی، ویژگی مشخص این دسته است. سیستم­های امنیتی و اطلاعاتی مشمول این نوع برندسازی می‌شوند که اطلاعات را حفظ می‌کنند. و به روش­های مختلف آن را در اختیار کاربرانشان قرار می­دهند.

برندینگ شخصی یا اشخاص

با مطالعه­ ی ویژگی بسیاری از انواع برندسازی، به این نتیجه می­‌رسیم که برای داشتن یک برند موفق، باید بتوانید در شبکه­‌های اجتماعی و وبلاگ­‌ها فعالیت داشته باشید. از خلاقیت خود استفاده کنید و همواره در پی کسب مهارت­ها و یافتن روش­های جدید باشید. از علم مدیریت بهره ببرید و از مفاهیم آن برای پیش­برد کسب و کارتان استفاده کنید.

کدام یک از انواع برندسازی شخصی برای شما مناسب است؟

حال وقت آن است که به این سوال پاسخ دهید که کدام یک از انواع ذکر شده برایتان مناسب‌تر است. اول از همه بدانید که شما محدود به انتخاب تنها یک روش برندسازی نیستید بلکه می‌توانید از انواع برندسازی شخصی برای معرفی خودتان استفاده کنید. همچنین این مورد را در نظر بگیرید که اگر می­خواهید در این زمینه موفق باشید، هرگز به دنبال ساخت هویتی جعلی برای معرفی خودتان نباشید؛ زیرا انسان­ها همواره جذب افرادی می‌شوندمی‌شوند که از ارزش­های حقیقی خودشان دفاع می‌کنندکرده و با عقاید و باورهایشان زندگی می‌کنند.

برای اینکه بتوانید روشی از برندسازی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با فضای کسب و کارتان دارد، تست­ها و خود آزمایی­هایی طراحی شده­اند که به شما نقاط ضعف و قوت‌تان را نشان می­دهد.

در نهایت شما باید بتوانید بازار هدف خود را به خوبی تعریف کنید و بشناسید. ویژگی­های برند شخصیتان را نیز به خوبی تعیین کنید و با در نظر گرفتن همه جوانب بهترین روشی را که هم با مهارت شما و هم با نیاز مخاطبانتان هم­خوانی دارد را برای برند سازی‌تانانتخاب کنید.
برندسازی در اینستاگرام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *