برند سازی, تبلیغات, دیجیتال مارکتینگ, وبلاگ

۱۰ گام تا برندینگ حوزه سلامت

ده گام تا برندینگ حوزه سلامت

۱۰ گام تا برندینگ حوزه سلامت

برند به معنی هویت یک کسب و کار است و برندینگ راهی برای نشان دادن فعالیت یک کسب و کار و متمایز کردن آن از رقباست. برندینگ کسب و کار را به جامعه هدف معرفی می‌کند و جایگاه‌ آن را ارتقاء می‌دهد. برندینگ حوزه سلامت اهمیت بالایی دارد و این روزها چالشی برای کلینیک‌های سلامت است. برخی از فعالان این حرفه بر این باوراند که برندینگ و تبلیغات تنها برای افزایش درآمد است، اما برندینگ از انتخاب نام تجاری گرفته تا معرفی مرکز و خدمات و تبلیغات، همه را در برمی‌گیرد.

اهمیت برندسازی خدمات پزشکی و درمانی

برخی از افراد Branding را مناسب برای کسب و کارهایی جدا از خدمات درمانی می‌دانند، اما این فکر اشتباه است. امروزه اینترنت با زندگی افراد در هم آمیخته شده و مردم برای موارد بسیاری در گوگل سرچ می‌کنند. جالب است بدانید بیش از ۵٪ سرچ‌های گوگل مربوط به حوزه سلامت است و این نشان می‌دهد افراد برای بررسی و آگاهی یافتن از مراکز درمانی و دریافت خدمات پزشکی نیز از جستجو در اینترنت کمک می‌گیرند. همچنین برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین ویزیت شوند و یا از پزشکان مشاوره بگیرند. بنابراین برندینگ حوزه سلامت به مراکز ارائه دهنده خدمات کمک می‌کند تا دیده‌شوند و افراد از خدمات آنها اطلاع پیدا کنند.

علاوه بر این با انتخاب نام تجاری مناسب و ایجاد ارتباط با مخاطب میزان آگاهی، به روز بودن و مورد اعتماد بودن خود را نشان دهند. اعتماد اعتبار مراکز بهداشتی و سلامت است. بنابراین برندسازی طی یک فرایند بلند مدت جایگاه پزشک یا مرکز پزشکی را در ذهن مخاطب تثبیت می‌کند.

توجه داشته باشید که برندینگ تنها برای افراد تازه‌کار نیست و حتی اگر شما از یک پزشک یا یک مرکز معتبر هستید و از تعداد مراجعان خود نیز رضایت دارید، بازهم لازم است به برندسازی خود توجه کنید.

مسیر برندینگ حوزه سلامت

برای آنکه بتوانید مرکز و یا کلینیک سلامت خود را به طور درست در مسیر برندسازی پیش ببرید، نیاز به دانش کامل در این زمینه دارید. همان طور که همه افراد دانش کافی برای درمان را ندارند و پزشکان پیشنهاد می‌کنند که از درمان‌های خانگی و خودسرانه برای رفع مشکل استفاده نکنید، برای برندسازی نیز بهتر است خودسرانه عمل نکنید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. تکمیل روند بازاریابی و برندسازی و استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند به شما در معرفی بهترتان کمک کند. برخی از شرکت‌ها نیز مانند آژانس دیجیتال مارکتینگ مانارسانه این کار را برای شما انجام می‌دهند و نام شما را به برندی در حوزه سلامت تبدیل می‌کنند. در اینجا قصد داریم ۱۰ گام برندینگ حوزه سلامت را به شما معرفی کنیم تا بتوانید اولین قدم‌های خود را در این راه بردارید.

قبل از ورود به مسیر برندسازی توجه کنید که انتخاب نام تجاری و لوگو اهمیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در اولین برخورد و دیدن نام و لوگو، فرد را مجذوب کند تا بیشتر با شما آشنا شود. پس در انتخاب نام مرکز سلامت خود دقت کنید. البته این موضوع برای اشخاص صدق نمی‌کند.

برندینگ پزشکی و بازاریابی

گام اول: انتخاب استراتژی

روند کاری و استراتژی خود را مشخص کنید. در کنار آن نقاط قوت مرکز خود را نیز مشخص کنید. آیا قرار است از متخصصین بنام کمک بگیرید و آنها را به کلینیک خود دعوت کنید؟‌ یا قصد دارید توانایی و خدمات خود را معرفی کنید؟

 با تکنولوژی روز دنیا همراه می‌شوید و از دستگاه‌های جدید استفاده می‌کنید یا از دستگاه‌هایی که امتحان خود را پس داده‌اند و مراجعین با آن آشنا هستند استفاده می‌کنید؟‌

گاهی ویژگی‌های برجسته دیگری شما را متمایز می‌کند، مثلا ارائه خدمتی جدید یا با شکلی متفاوت، نحوه برخورد و یا فضای آرام و صمیمی، کدام یک ویژگی برجسته شماست؟‌ استراتژی، نقاط قوت و ویژگی متمایزکننده شما می‌تواند در برندسازی تاثیر بسیاری داشته باشد و شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند.

گام دوم: ‌فضای مجازی را از دست ندهید| برندینگ حوزه سلامت

امروزه اینترنت جایگاه باور نکردنی‌ای بین مردم دارد و همه افراد هر روز برای هر موردی در آن به جستجو می‌پردازند. یک وب‌سایت طراحی کنید و در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام نیز فعال باشید تا در دسترس افراد قرار بگیرید.

هنگام فعالیت در اینستاگرام به ریچ و ایمپرشن اینستاگرام توجه کنید. این دو عامل در بخش آمار Insight پیچ بیزینس اکانت وجود دارد و اطلاعات ارزش‌مندی به شما می‌دهد. ریچ تعداد دفعاتی است که پست شما دیده شده و ایمپرشن تعداد بارهایی است که پست به صورت اکسپلور، فید، هشتگ و ارسال به دیگران نمایش داده شده است.

شما می‌توانید اولین اقدامات قبل از مراجعه به پزشک را به بیمار بگویید و یا پزشکان مرکز خود را معرفی کنید تا بیمار پزشک مورد اعتماد خود و در تخصص مورد نیاز را پیدا کند. همچنین از این طریق مراجعین می‌توانند به راحتی و با سرعت بالایی با شما در ارتباط باشند.

گام سوم:‌ ارزیابی و بررسی آنلاین

در صفحه و سایت خود فضایی برای به اشتراک گذاری نظرات اختصاص دهید و از مراجعین آنلاین خود بخواهید نظرشان را با شما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. نظرات مراجعین آنلاین خود را نیز ارزیابی کنید و به پیشنهاد‌ها و انتقاد‌ها آنها توجه کنید. گاهی یک تغییر کوچک اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند.

گام چهارم: رعایت اصول سئو و بهینه سازی برای گوگل

به طراحی سایت توجه کنید و آن را زیبا، جذاب و راحت طراحی کنید. علاوه بر ظاهر سایت، سایت شما باید برای موتور جستجوی گوگل نیز بهینه یا سئو شود. سرعت سایت، ارائه محتوا و موارد دیگری را باید رعایت کنید تا سایت شما به عنوان یکی از سایت‌های برتر در گوگل به مخاطب نمایش داده شود. داشتن یک سایت معتبر و دارای رتبه بالا در برندینگ حوزه سلامت اهمیت بسیار بالایی دارد.

گام پنجم: توجه به تبلیغات سنتی در برندینگ حوزه سلامت

در حال حاضر برای برندسازی در حوزه سلامت علاوه بر تمرکز بر تبلیغات نوین لازم است به تبلیغات و بازاریابی به روش سنتی نیز توجه کرد. در این مورد باید سرمایه گذاری کنید. منظور از تبلیغات سنتی، استفاده از تلویزیون، رادیو، روزنامه، تراکت و مواردی مشابه است.

مارکتینگ پلن و تاثیرش در برندینگ پزشکی

گام ششم: صاحب نظر و پویا بودن

البته صاحب نظر بودن کار آسانی نیست و به راحتی نمی‌توان به فردی صاحب نظر تبدیل شد. اما تلاش خود را بکنید و در زمینه تخصصی خود صاحب نظر باشید. نظر خود را با بیماران و مراجعین حضوری و آنلاین خود به اشتراک بگذارید. به این منظور لازم است زمانی را برای تولید محتوای تخصصی صرف کنید و افراد را با اتفاقات حوزه تخصصی خود آشنا کنید. روش‌های درمانی روز را معرفی کنید و نظر خود را به گوش آنها برسانید. به این منظور می‌توانید از گروه‌ها و تالارهای گفتگوی آنلاین تخصصی استفاده کنید و یا در اپلیکیشن‌های بازاریابی پزشکی عضو شوید.

گام هفتم: کمپین‌های تبلیغاتی

شرکت در کمپین‌های تبلیغاتی باعث معرفی شما به بسیاری از افراد می‌شود. فرقی ندارد قبلا در این کمپین‌ها شرکت کرده‌اید یا نه و یا با افراد این گروه آشنایی دارید یا ندارید، شما باید به افراد بیشتری معرفی شوید پس در برندینگ حوزه سلامت از تمام امکانات استفاده کنید.مثلا کمپین  بازاریابی 360 درجه یکی از مفاهیمی هست که باید درباره آن مطالعه کنید.

گام هشتم: حفظ مراجعین قبلی

در مسیر برندسازی و فعالیت خود تنها تمرکز خود را روی جذب مراجعین جدید نگذارید، بلکه همزمان به حفظ مراجعین قبلی و رضایت آنها نیز توجه کنید. شما می‌توانید از المان‌های مختلفی برای حفظ مراجعین استفاده کنید. رضایت مراجعین شما موجب می‌شود تا آنها خود مرکز شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی کنند.

گام نهم: رضایت بخش بودن

مراکز و کلینیک‌های سلامت و درمان برای پایداری و نتیجه بخش بودن تلاششان در برندینگ حوزه سلامت باید به دامنه گسترده‌ای از موضوعات توجه کنند. شما باید رضایت مراجعین خود را بالا ببرید. به این منظور اولین قدم ارائه خدمات مطلوب و قیمت گذاری مناسب است. قیمت خدمات تاثیر بسیاری بر برگشت مراجعین دارد. البته کیفیت خدمات نیز اهمیت دارد. بنابراین بهینه‌ترین حالت ممکن را در نظر بگیرید و خدمات مطلوب و قیمت مناسب داشته باشید.

همچنین به برخورد پرسنل خود نیز توجه کنید. قوانینی را برای برخورد پرسنل در نظر بگیرید و از آنها بخواهید با احترام و دوستانه با مراجعین برخورد کنند. رفتار دوستانه و صمیمی بین پرسنل و ایجاد فضایی آرام برای آنها می‌تواند ذهن پرسنل را آرام کند و آنها را برای برخوردی فوق‌العاده آماده کند.

گام دهم، آخرین گام در برندینگ حوزه سلامت: بهره‌گیری از مشاوره تخصصی برندیگ

بهترین راه برای برندینگ حوزه سلامت کمک گرفتن از متخصصین این حوزه است. شما می‌توانید برای بازاریابی و برندسازی مرکز سلامت خود از آژانس دیجیتال مارکتینگ مانارسانه که در زمینه برندینگ پزشکی فعالیت دارد کمک بگیرید.

کلام آخر

برای برندینگ حوزه سلامت راه‌های بسیاری وجود دارد و شما باید هم از روش‌های نوین و امروزی و هم روش‌های قدیمی و سنتی استفاده کنید. برندسازی نیاز به تبلیغات دارد و لازم است در کمپین‌های تبلیغاتی نیز شرکت کنید. کمک گرفتن از شرکت‌های فعال در این حوزه می‌تواند شما را در مسیری تضمین شده به موفقیت برساند و زمان بازگشت سرمایه را کاهش دهد.

برندینگ پزشکی همراه با مانارسانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *