برند سازی, تبلیغات, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

از صفر تا صد اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ

 اینفلوئنسر مارکتینگ

به دلیل محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین کاربران اینترنتی، شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها برای بازاریابی به این پلتفرم‌ها روی‌آورده‌اند. یکی از شبکه‌های اجتماعی معروف، اینستاگرام است که کاربران بسیاری را جذب خود کرده است. به همین دلیل نظر شرکت‌ها و کسب و کار‌ها برای بازاریابی محصولات و خدمات به این پلتفرم جذب شد. و برای اولین بار روش اینفلوئنسر مارکتینگ یا به اختصار بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار در اینستاگرام پدیدار شد. در ادامه با این مقاله همراه ما باشید تا در مورد این روش بازاریابی جدید که چند سالی است در کشور ما هم رایج شده اطلاعات کاملی دریافت کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

روشی که در آن یک برند برای معرفی بهتر محصولات یا خدماتش از کمک یه اینفلوئنسر استفاده ممی‌نماید، بازاریابی به کمک افراد تاثیر‌گذار در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته تاثیر بالای اینفلوئنسر‌ها بر روی مخاطبانشان برای ترغیب به خرید یا استفاده از خدمات یک برند ثابت شده است. بازاریابی به کمک اینفلوئنسر‌ها یکی از بهترین شیوه‌های جذب مشتری برای شرکت‌ها و کسب و کار‌ها به شمار می‌رود. به طوری ‌که در برنامه بازاریابی اکثر شرکت‌های فعال و معروف استفاده از روش اینفلوئنسر مارکتینگ‌ درنظر گرفته‌شده است.

فرض کنید شما یک پزشک هستید و میخواهیدخود را در سطح شبکه های اجتماعی معرفی کنید و یا روی برندینگ پزشکی یا برندینگ شخصی خود کار کنید(برندینگ). اینفلوئنسرها می توانند شما را با ادبیات و لحن خاص خود در پیج شخصی معرفی کنند و یا با ساخت ویدئو به این روند کمک کنند.

اینفلوئنسر به چه کسی می‌گویند؟

به طور کلی به فردی که بتواند بر روی تصمیم‌گیری و انتخاب سایر افراد تاثیر بگذارد، اینفلوئنسر گفته می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی اشخاصی هستند که تعداد فالوور یا همان دنبال کننده بالایی دارند. همچنین این افراد از ارتباط و تعامل‌خوبی با فالوورهایشان برخوردار هستند و توانسته‌اند به خوبی اعتماد فالوورهایشان را جلب نمایند. به این افراد در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام اینفلوئنسر می‌گویند. یک دسته‌بندی برحسب تعداد فالوور برای اینفلوئنسر‌ها وجود دارد که به صورت زیر است:

دسته‌بندی مگا اینفلوئنسر

 اشخاصی که بیش از یک میلیون نفرفالوور داشته باشند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

  دسته‌بندی ماکرو اینفلوئنسر

در این دسته اشخاصی جای می‌گیرند که تعداد فالووری بین صد هزار تا یک میلیون نفر دارند.دسته‌بندی میکرو اینفلوئنسر

در این دسته اشخاصی قرار دارند که تعداد فالوور‌های آن‌ها بین ده هزار تا صد هزار نفر است.

  دسته‌بندی نانو اینفلوئنسر

در نهایت آخرین دسته‌بندی که شامل اشخاصی است که تعداد فالوور‌های آن‌ها از ده هزار نفر کم‌تر است.

انواع اینفلوئنسر‌ها یا همان افراد تاثیرگذار

یک تقسیم‌بندی دیگر برای اینفلوئنسر‌ها وجود دارد که آنها را به سه دسته‌بندی تقسیم می‌کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دسته‌بندی سلبریتی‌ها یا افراد معروف تاثیرگذار

روشی که از افراد شناخته شده و معروف برای معرفی محصول و پیشنهاد آن به دیگران برای خرید استفاده می‌شود، از قدیمی‌ترین راه‌های بازاریابی به روش اینفلوئنسر مارکتینگ یا همان تاثیرگذاری افراد مشهور است. تنها تفاوت در این است که اکنون علاوه بر تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات و … این روش به داخل شبکه‌های اجتماعی مجازی هم  راه پیدا کرده است. در این دسته اکثرا بازیگرها، خواننده‌ها و فوتبالیست‌ها قرار دارند که از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند.

همکاری با این افراد مشهور برای بازاریابی محصولات و خدمات باعث دسترسی شما به افراد زیادی می‌شود که در نتیجه دیده شدن محصول یا خدمات شما و برآورده شدن هدف نهایی که بالا رفتن میزان فروش است حاصل می‌گردد.

دسته‌بندی اینفلوئنسر‌های معروف در حوزه تخصصی

این افراد به اندازه سلبریتی‌ها شناخته شده و معروف نیستند، برای مثال اگر در یک فضای عمومی اسمی از این افراد بیاورید، مردم عادی قطعا این فرد را نمی‌شناسند. اما این اشخاص در حوزه کاری که مشغول هستند به عنوان متخصص و فردی صاحب‌نظر به حساب می‌آیند.

همکاری با این افراد متخصص برای بازاریابی کمی دشوار است چرا که باید میان بازاریابی ‌و حوزه فعالیت‌آن‌ها ارتباط برقرار باشد تا همکاری از سوی آن‌ها صورت بگیرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

دسته‌بندی اینفلوئنسر‌های کوچک

اشخاصی که در این دسته‌بندی قرار دارند هم توانسته‌اند که به خوبی اعتماد و اعتبار از سوی فالوورهایشان به دست آورند، مهم‌ترین نکته درباره این افراد هزینه به نسبت کم‌تری است که شرکت‌ها و برندها برای همکاری با این افراد تاثیرگذار در مقایسه با سلبریتی‌ها و افراد مشهور در حوزه تخصصی باید بپردازند. در نهایت مهم‌ترین عامل در بازاریابی با همکاری افراد تاثیرگذار رابطه بین تبلیغ و حوزه کاری اینفلوئنسر است. اگر شما به اینفلوئنسری که در حوزه بازیگری و استندآپ کمدی شناخته‌شده است تبلیغ محصولات کشاورزی بدهید، قطعا نباید انتظار بازخورد مناسب و رضایت بخش داشته‌باشید.

چرا باید در بازاریابی محصولات از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟

تبلیغات اگر هدفمند و تاثیرگذار نباشد باعث بازخورد منفی و در نتیجه پایین آمدن آمار فروش می‌شود. در اینفلوئنسر مارکتینگ شیوه‌ای جدید از تبلیغ به صورت غیرمستقیم و کاملا هدفمند بر روی مخاطبان انجام می‌گیرد که هرکدام پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند. به همین جهت برندها و شرکت‌های معروف بسیاری به سراغ استفاده از بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار رفته‌اند. این شیوه نوین بازاریابی مزایای بسیاری نسبت به سایر روش‌ها دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

دیده شدن نام برند

یکی از بهترین راه‌ها برای دیده شدن نام برند شما و جا افتادن آن در بین مردم، استفاده از قدرت بازاریابی افراد تاثیر‌گذار در شبکه‌های اجتماعی مجازی است. اینفلوئنسر‌ها با صحبت درباره برند شما و تعامل دو طرفه با فالوورهایشان درباره خدماتی که برند شما ارائه می‌دهد، یا معرفی امکانات و مزایایی که برند شما دارد، باعث ترغیب فالوورها برای استفاده از خدمات یا خرید محصول از برند شما می‌شوند. گفت و گو درباره برند شما و تعامل درباره آن با فالوور‌ها باعث شناخته‌شدن هرچه بیشتر برندتان می‌شود.

ارتقای شیوه انتشار محتوا

اگر بستر کاری شما روی اینستاگرام است و فالوورهایتان تعامل کمی در زیر پست هایتان دارند، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند چاره‌کار شما باشد. کافی است با فردی تاثیرگذار در حوزه مربوط به کاریتان همکاری کنید و سپس یکی از پست های این اینفلوئنسر را در پیج خود بازنشر کنید. اگر می‌خواهید تعامل و جنب‌وجوش بیشتر شود از فالوورهای یک اینفلوئنسر درخواست کنید که درباره خدمات، محصولات و پست‌های شما به تبادل نظر بپردازند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

صرفه اقتصادی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از روش همکاری با افراد تاثیرگذار برای بازاریابی هزینه کم‌تر آن نسبت به سایر روش‌های تبلیغات است. در روش‌های دیگر بازخورد و فروش محصول نسبت به هزینه انجام شده در مقایسه با مدل اینفلوئنسر مارکتینگ کم‌تر است. یکی دیگر از مزایای استفاده از بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار، مدت زمان ماندگاری این نوع تبلیغ است.

اگر تبلیغی درست و هدفمند انجام دهید و برای این کار  اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنید، با یک‌بار هزینه برای مدت طولانی از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد. طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته در مورد بازخورد این نوع تبلیغات، ثابت شده است که برند‌ها از هر یک دلار سرمایه گذاری، پنج دلار درآمد به دست آورده‌اند.

کلام آخر درباره اینفلوئنسر مارکتینگ

در بازاریابی و تبلیغ محصول انتخاب درست مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بین تبلیغ شما و بستری که در آن تبلیغات انجام می‌شود ارتباط برقرار باشد. این جا است که اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ یا همان بازارایابی به کمک افراد تاثیرگذار نمایان می‌شود. بازاریابی به این روش به شما کمک می‌کند که محصولات و خدمات خود را به افرادی که علاقه‌مند یا به اصطلاح مخاطب هدف تبلیغ شما هستند، معرفی کنید. با کمک اینفلوئنسر‌ها صحبت درباره برندتان را افزایش دهید و سرعت گسترش و شناخت آن را بالا ببرید. در نهایت همه این فعالیت‌ها منجر به افزایش آمار فروش و خدمات می‌شود که هدف اصلی همه برند‌ها و کسب و کار‌ها است.

برندینگ پزشکی همراه با مانارسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *