آموزش تدوین, آموزش عکاسی, آموزش فیلمبرداری, وبلاگ

آموزش نورپردازی در فیلمبرداری

نورپردازی

آموزش نورپردازی در فیلمبرداری

برای فیلمبرداری صحیح و بنیادی باید صحنه را با نورپردازی پسندیده آماده کرد. نورپردازی در نمایش جزئیات و حس و حال صحنه نقش بنیادین دارد. به همین دلیل لازم است برای فعالیت در این حوزه، با همه قوانین و اصول آن آشنا باشید. برای این کار نیاز به تجهیزات نورپردازی حرفه‌ای دارید.

تکنیک های نورپردازی برای فیلمسازان در هر سطحی که باشند بسیار مهم است. همانطور که خیلی از بزرگان عکاسی عقیده دارند، عمل عکاسی به معنی فرایند ثبت نور است. در هنگام عکاسی بایستی به وجود نور یا نبودن آن در نواحی مختلف صحنه توجه نمود.

انواع تکنیک های نورپردازی در فیلمبرداری

نور طبیعی

در ابتدا، بیایید به نورهایی که لازم نیست حرکت دهیم، نگاه کنیم. آنها هر ساعت از روز حرکت می‌کنند. تکنیک‌های نورپردازی طبیعی با استفاده از نوری که از قبل در هر مکانی که انتخاب کنید در دسترس است، تعریف می‌شود.

در بیشتر مواقع، شما قبل از شروع فیلمبرداری به بازدید از آن مکان می‌روید تا اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین باید در مورد زمان حضور در آن مکان‌ها فکر کنید.

نورپردازی کلیدی

این روش اصلی‌ترین راه برای نورپردازی در فیلم‌برداری است. با استفاده از این روش می‌توانید نور اصلی خود را از هر نقطه‌ای به سوژه بتابانید. در این روش نباید منبع نور را به صورت مستقیم به سوژه‌تان بتابانید.

نورپردازی High Key

تسلط نواحی روشن با استفاده از نورهای شدید

حداقل استفاده از رنگ سیاه و تنالیته های میانی (خاکستری)

حس صحنه می‌تواند خوش بینانه یا امیدوارانه باشد

از این نوع نورپردازی در موزیک ویدئوی پاپ استفاده می‌شود

نورپردازی

نورپردازی Low Key

نورپردازی Low Key چیست؟ تعریف نورپردازی Low Key یک نوع نورپردازی است که از منابع نوری کم شدت برای محصور کردن صحنه با سایه استفاده می‌شود. نورپردازی Low Key به کنتراست و سیاهی تمایل دارد.

نور پُر کننده  Fill Light

با استفاده از این نورپردازی، مناطق تاریک و سایه‌دار را حذف می‌کنید. از آنجا که هدف استفاده از پر کردن نور، از بین بردن سایه‌ها است، بهتر است یک رفلکتور در برابر نور اصلی قرار دهید تا نور به صورت ملایم منتشر شود.

با استفاده از این روش می‌توانید عمق و بعد قابل توجهی به هر شی بدهید. می‌توانید از این روش برای نوردهی بسیاری از صحنه‌ها استفاده کنید.

نور پُشت سر Backlighting

در این روش با ایجاد صحنه سه بعدی در نورپردازی می‌توانید سوژه را از پس‌زمینه جدا کنید. برای مثال در عکس‌های میانی، زمانی که می‌خواهید تنها به جای گرفتن بالای سر شانه‌ها و گردن سوژه را نیز روشن کنید یا در صورتی که می‌خواهید یک سایه ایجاد کنید، این تکنیک به تنهایی موثر خواهد بود.

نورهای کاربردی

اگر می خواهید از منابع نوری  موجود در یک مکان استفاده کنید، چه می‌کنید؟ مواردی مانند لامپ، شمع یا حتی تلویزیون؟ ما این موارد را نورهای کاربردی می‌نامیم. بیشتر این منابع برای تنظیم گوشه‌ها یا صورت‌های روشن توسط طراحان نورپردازی برای کمک به محیط اضافه می‌شوند.

نورپردازی

نورپردازی سخت

نور سخت یک ترشح شدید نور است که می‌تواند با یک پرتوی مستقیم از یک منبع نور یا از نور خورشید ایجاد شود. این نوع  نورپردازی سایه‌ها و خطوط خشن را ایجاد می‌کند. می‌توانید از آن برای جلب توجه در هر کجای کادر، به ویژه در مورد سوژه استفاده کنید. همچنین می‌تواند نواحی روشن و نیمرخ های ضدنور ایجاد کند.

نورپردازی نرم

این تکنیک کمی پیچیده است. نورپردازی نرم تعریف دقیقی از منبع نور نیست.
این نور، نور ملایم زیبایی شناسانه ای است که توسط فیلمبرداران برای از بین بردن سایه‌ها و بازسازی سایه‌های ظریف نور از منابع نور خارجی استفاده می‌شود.

نورپردازی بازگشتی

استفاده از نور بازگشتی نور را در ناحیه بزرگتری به شکل مساوی پخش می‌کند. اگر به شکل درستی اجرا شود، نور بازگشتی می‌تواند به عنوان نور نرم، نور پرکننده، نور بالای سر، نور جانبی و حتی نور پشت سوژه استفاده شود.

نورپردازی جانبی

این نورپردازی از طرفین قاب وارد می‌شوند و به سوژه می‌تابند. این نورها به صورت موازی وارد می‌شوند و فضا را پر می‌کنند. از این نورها برای ایجاد حس و حال خوب و دراما در فیلم‌برداری‌ها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *