برند سازی, دیجیتال مارکتینگ, کسب و کار, وبلاگ

برندسازی چیست ؟

مفهوم برند به صورت سه بعدی

برند سازی

مقدمه

شاید شناخت خوبی از دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار اینترنتی داشته باشید، اما به احتمال زیاد نمی‌توانید تعریف دقیقی از برند سازی و کارکردهای آن بدهید. البته طبیعتا کسی که در فضای آنلاین فعال باشد حداقل چندبار این اصطلاح را شنیده و شناختی جزئی از برندینگ دارد اما شناخت دقیق فرایند برندینگ، انواع و قوانین برندسازی برای اقدام به این‌ کار ضروری است.

برند سازی چیست؟

برندسازی

در یک تعریف ساده و ابتدای باید گفت، برندسازی همه کاری است که شما برای ایجاد تصویری از شرکت و برند خود در ذهن و دید مشتریان انجام می‌دهید. در دنیای مدرن امروزی ما با نام‌ها و برندهای مختلفی سروکار داریم و هر نام تجاری مطرحی را با لوگو، نام و یا شعار خاص آن می‌شناسیم. مثلا سامسونگ را با برند خاصش می‌شناسیم.

برند نوعی تجربه ذهنی و تصویری است که مصرف‌کنندگان با آن در ارتباط هستند. برندینگ زمانی انجام می‌شود که این تجربه و تصویر طی فرایند بازاریابی شناخته شود و افراد بیشتری آن را تشخیص دهند. در این حالت و در صورتی که در بازار رقبایی داشته باشید با نام و برند خاص خود شناخته می‌شوید.

یکی از رایج‌ترین و موثرترین اقدامات در فرایند برندسازی تبلیغات است. درواقع یکی از مهمترین قوانین برندسازی استفاده موثر از تبلیغات است. تبلیغات ضمن شناخت خوبی که برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، شهرت خوبی میان دیگر فعالان بازار ایجاد می‌کند. در حوزه بازاریابی آنلاین و اینترنتی هم برندسازی حرف اول را می‌زند و تاثیر زیادی بر رونق کسب و کار دارد.

عملکرد و هدف برند سازی چیست؟

برندو عملکرد برند

فرآیند برندسازی پیچیده نیست بلکه نیازمند زمان و توجه کافی به این بخش است پس آن را جدی بگیرید.

درواقع برندسازی آنقدرها هم کار پیچیده‌ای نیست. اما برخی قوانین برندسازی سبب می‌شود تا در صورتی که قصد فعالیت گسترده را دارید کمی بیشتر به فرایند برندسازی اهمیت دهید. شما می‌توانید با تعیین نوع کسب و کار،‌ انتخاب نام و ساخت لوگو، ایجاد یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی و یا راه‌اندازی یک وبسایت، به نمایش گذاشتن محصولات و ارائه خدمات کار را آغاز کنید. سپس با تبلیغات گسترده و یافتن مشتریانی می‌توانید فرایند برندسازی را ادامه دهید. هرچه در این فرایند موفق‌تر باشید، نام کسب و کار شما شناخته شده‌تر و در نتیجه مشتریان شما هم بیشتر خواهند بود.

اما همه چیز اینجا به پایان نمی‌رسد. بعد از اینکه فرایند برند سازی برای جامعه هدف با موفقیت به سرانجام رسید، اصلی‌ترین کار شما باید خلق تجربه‌ای مثبت برای مصرف‌کنندگان باشد. این موضوع سبب می‌شود تا مصرف کننده نام برند شما را از خاطر نبرد و در صورت وجود رقبا، میل برای انتخاب برند شما بیشتر باشد. البته این موضوع کاملا یک شمشیر دولبه است.

در صورتیکه به هر دلیلی، تجربه ناخوشایندی برای مشتریان ثبت شود، تبلیغات دیگر فایده‌ای ندارد و تجربه ذهنی مشتری از نام و برند کسب و کار شما تخریب می‌شود. در نتیجه فرایند و قوانین برندسازی را جدی بگیرید. اما برند سازی انواعی دارد که هر یک به تناسب نوع و شیوه کار قابل استفاده هستند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع برندسازی آشنا کنیم.

انواع برندسازی

برندسازی

فرایند برندینگ انواعی دارد که هریک به تناسب نیاز، نوع کسب و کار و هدف کار شما استفاده می‌شوند. در ادامه انواع برندسازی را ذکر می‌کنیم:

برندینگ بر اساس نام: این یکی از رایج‌ترین انواع برندسازی است که در آن شرکت با تکیه بر نام برند خود برای بازاریابی و فروش اقدام می‌کند. این روش برای شرکت‌های مطرح و موفق قابل کاربرد است.

برندینگ نگرشی: این شیوه از برند سازی برای محصولات فیزیکی کاربرد دارد که مستقیما در ایجاد تجربه مثبت در ذهن کاربر نقش دارند. برای مثال بخش عمده‌ای از اعتبار برند اپل مربوط به تجربه خوب کاربران از عملکرد مثبت آن است.

برندینگ فروشگاهی:‌ این شیوه از برندسازی معمولا در حوزه‌های محدود و کوچکی استفاده می‌شود. برای مثال یک فروشگاه کوچک سعی می‌کند عسل تولیدی خود را با برند مشخصی در محدوده مشخص توزیع کند. در این شیوه معمولا تلاش بر ارائه محصول باکیفیت با قیمت مناسب‌تر است تا بتوان با برندهای بزرگ‌تر رقابت کرد.

برندینگ جمع‌سپاری: در این شیوه از همکاری مردم برای برندسازی استفاده می‌شود. در این روش مردم به طور مستقیم در فرایند برندسازی همکاری می‌کنند و این منجر به شناخت بهتر آن‌ها و البته ایجاد علاقه به برند برای آن‌ها می‌شود.

جمع‌بندی

در دنیای امروز موفقیت آن هم در دنیای آنلاین بسیار دشوار است. البته با تعیین نقشه‌راه مشخص و گزینش راهکارهای صحیح و مناسب می‌توان به پیشرفت در کسب و کار امیدوار بود. یکی از مهمترین اصولی که در فرایند کسب و کار باید مورد توجه قرار دارد،‌ مسئله برند سازی است.

اهمیت برندینگ تا جایی است که بدون آن نمی‌توان چندان به موفقیت مداوم و رشد کسب و کار امیدوار بود. درنتیجه برندسازی برای هر کسب و کاری از ضروریات است. بر همین مبنا ما در این مطلب کوشیدیم ضمن آشنایی شما با چیستی برندسازی،‌ انواع و فرایند صحیح آن را آموزش دهیم.

اگر به دنبالساخت کمپین مخصوص خود هستید و  برندسازی در سوشال مدیا هدف شماست از ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

برندسازی در اینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *