برند سازی, تبلیغات, دیجیتال مارکتینگ, وبلاگ

کمپین بازاریابی 360 درجه

بازاریابی 360 درجه

احتمالاً ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در تلویزیون تبلیغی را مشاهده می‌کنید که چند دقیقه پیش در خیابان بیلبورد تبلیغاتی همان کمپانی را دیده بودید. پس از آن نیز با پیامکی در تلفن همراه خود مواجه می‌شوید که همان تبلیغ است. همچنین وقتی به شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنید نیز با تیزر همان تبلیغ روبه‌رو می‌شوید. به‌طورکلی کمپین بازاریابی 360 درجه به معنای این است که تمام مخاطبان در هر جا و هر مکان باید تبلیغات را ببینند. به‌عبارت‌دیگر در این کمپین تبلیغات به صورت گسترده انجام می‌گیرد و در تمامی رسانه‌ها به صورت آنلاین و آفلاین مردم با این تبلیغ مواجه می‌شوند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با جزئیات این کمپین بیشتر آشنا شوید.

کمپین بازاریابی 360 درجه چیست؟

به بیان ساده این کمپین یک نوع کمپین تبلیغاتی گسترده، یکپارچه و خلاقانه است که تمام رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی را در برمی‌گیرد تا پیام برند را به بهترین صورت به مردم منتقل کند. از مهم‌ترین اهداف در این کمپین برقراری ارتباط با مخاطبان است. کمپین بازاریابی 360 درجه به طور کلی چرخه تبلیغات و خرید را (از کشف معرفی محصول و برند تا جلب‌توجه مخاطبان و خرید) پوشش می‌دهد. در این کمپین بازاریابی همه رسانه‌ها از جمله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه (پیامک)، رسانه‌های دیجیتال، بیلبوردهای تبلیغاتی در خیابان‌ها و فروشگاه‌های شهر و … به طور یکپارچه و بر طبق استراتژی‌های برند و محصولات آن مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این روش از تبلیغات برند در همه نقاط قابل‌دسترس مصرف‌کننده به نمایش در می‌آید.

یکی از نمونه‌های موفق در اجرای کمپین 360 درجه، برند مشهور کوکاکولا است که در سال 2013 به صورت گسترده جهت تبلیغات در رسانه‌های گوناگون اقدام کرد. حضور در فستیوال‌ها و ایونت‌های مرتبط، تبلیغات ویدئویی خلاقانه در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، تولید نرم‌افزار مخصوص برای تلفن همراه و ایجاد مسابقه‌های گوناگون از طریق آن از جمله روش‌های مورداستفاده توسط این برند بود که به خوبی توانست توجه مخاطبان را به این برند جلب کند.

کمپین‌های بازاریابی 360 درجه صحیح و‌ موفق با در نظر گرفتن و بررسی کردن پیام اصلی که مشتریان و مخاطبان به آن علاقه‌مند هستند به این قضیه پی می‌برند که مخاطبان ترجیح می‌دهند در کدام بستر تبلیغات را مشاهده کنند، سپس تمام  استراتژی‌های بازاریابی بر اساس ترجیح مخاطبان پیش می‌برند تا بیشترین تعامل را با مخاطبان داشته باشند.

بازاریابی 360 درجه

چرا از کمپین بازاریابی 360 درجه برای تبلیغات برند خود استفاده کنیم؟

پس از آن که کمپین بازاریابی 360 درجه به خوبی درک کردید حال نوبت آن است که در چه مواقعی باید از این روش بازاریابی و تبلیغاتی استفاده کنیم تا بیشترین بازده را داشته باشد. همان‌طور که با خواندن این مطالب متوجه شده‌اید راه‌اندازی این کمپین هزینه زیادی را شامل می‌شود، بنابراین در هر موقعیتی نباید از این کمپین استفاده کنیم. اما باید این را هم در نظر بگیرید که کمپین‌های تبلیغاتی یکپارچه و 360 درجه نرخ بازگشت سرمایه بهتری دارند.

از آنجایی که کمپین 360 درجه یک استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی یکپارچه و گسترده است طبیعتاً هزینه زیادی نیاز در بر دارد. در این روش می‌بایست تلاش کنید تا جای ممکن داده‌های قبلی که از مخاطبان خود به دست آورده‌اید را به‌درستی تحلیل و بررسی کنید تا کمپین 360 درجه شما موفق‌تر و هدفمندتر عمل کند. تحلیل و بررسی به صورت دقیق این داده‌ها به این علت از  اهمیت زیادی برخوردار است که به خوبی می‌تواند مخاطبان خود را شناسایی کنید و از سوی دیگر می‌توانید پیامی که بهترین بازخورد را دارد برای آن‌ها ارسال کنید.

روش‌های مختلف مورد استفاده در کمپین 360 درجه

هدف اصلی کمپین بازاریابی 360 درجه بازگشت سرمایه (ROI) است که برای تحقق این هدف باید با یک استراتژی منسجم و‌ مدون تبلیغات رسانه‌ای را آغاز کرد. مهم‌ترین روش‌های ایجاد کمپین 360 درجه شامل موارد زیر است:

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از بهترین بسترهای کمپین بازاریابی 360 درجه به شمار می‌رود که نرخ تبدیل سرمایه خوبی نیز دارد. همان‌طور که می‌دانید افرادی که در طول روز در فضای مجازی حضور دارند اغلب آن‌ها روزانه ایمیل‌های خود را بررسی می‌کنند. بهترین روش این است که محتوای ایمیل را به صورت ویژه و سفارشی بفرستید و پیام تبلیغ خود را از این طریق به مخاطب منتقل کنید.

ارسال پیامک

برخی از افراد بر این باور هستند که ارسال پیام کوتاه دیگر مانند سابق بازخورد مناسبی ندارد. اما اگر متن خوبی برای پیامک خود انتخاب کنید قطعاً می‌توانید جواب خوبی از این روش بگیرید. در این روش آن دسته از مخاطبانی که در فضای مجازی فعالیت جدی  ندارند مناسب است.

راه‌اندازی وب‌سایت

امروزه وب‌سایت از مهم‌ترین بسترهای تبلیغاتی به شمار می‌رود و اگر برندی وب‌سایت مخصوص خود را نداشته باشد ضربه سنگینی به بازخورد تبلیغات خود می‌زند. در دنیای امروز اهمیت راه‌اندازی یک وب‌سایت برای یک کسب‌وکار کاملاً آشکار است. اهمیت داشتن وب‌سایت زمانی بیشتر می‌شود که کمپین تبلیغاتی را اجرا کنید و در پی آن مخاطبان قصد بررسی سایت شما را داشته باشند. به‌طورکلی اغلب مخاطبان پس از دیدن آگهی تبلیغاتی اولین کاری که انجام می‌دهند جستجو کردن برند در موتورهای جستجو است.

تولید محتوا در فضای مجازی

اگر می‌خواهید با مخاطبان خود تعامل و ارتباط دائمی داشته باشید، تولید محتوا جذاب و مستمر می‌تواند کمک بسیار زیادی در موفقیت شما باشد. با تولید محتوا جذاب می‌توانید پیامتان را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان و مشتریان خود انتقال دهید بازخورد بهتری از کمپین بازاریابی 360 درجه خود داشته باشید.

بازاریابی 360درجه

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که آشکار است فضای مجازی امروزه یکی از پرمخاطب‌ترین بسترها به شمار می‌رود. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی است که بازخورد بسیار خوبی نیز دارد. در دنیای امروزی تقریبا همه مردم در هر سنی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، بنابراین تبلیغات در این بسترها می‌تواند بیشترین بازخورد را داشته باشد.

جمع‌بندی

کمپین بازاریابی 360 درجه در واقع یک استراتژی و یک برنامه هدفمند است که برای معرفی برند به مخاطبان به صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش با حضور فعال در انواع رسانه‌های آفلاین و آنلاین باید پیام و هدف مشخصی را به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان منتقل کرد. البته نکته مهم در این روش تبلیغاتی این است که صرفاً حضور در تمام بسترهای گسترده کافی نیست. اگر برای انجام این کمپین از استراتژی درستی پیروی نکنید ممکن است بازخورد خوبی نداشته باشید.

برندسازی در اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *