برند سازی, تولید محتوا, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم؟ بررسی 8 راهکار قطعی برای جذب مشتری

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

شناخت پرسونای مشتری چه اهمیتی دارد؟ چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم؟ بهترین راهکار برای شناسایی پرسونای مشتری و جذب مخاطبان چیست؟ بررسی پرسونای مخاطب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که جهت بازاریابی موفق باید در نظر داشته باشید. برای این کار می‌توانید در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید، نیازهای مخاطبان را تشخیص دهید، در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید و… . بررسی عملکرد پیشین و فعلی خود، یادگیری اصول سئو و استفاده از گوگل آنالیتیکس از دیگر راهکارهایی هستند که برای داشتن بازاریابی موفق نیاز خواهید داشت. همچنین برای این کار باید از یک تیم فروش کمک بگیرید و داده‌های در دسترس خود را دائما آپدیت کنید تا از نیازهای جدید مشتریان خود آگاه شوید‌. اگر به شناخت پرسونای مشتری و موفقیت در بازاریابی علاقه‌مند هستید، در ادامه این مطلب با همراه شوید‌.

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم تا در بازاریابی موفق شویم

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

شناخت پرسونای مخاطب اهمیت بالایی دارد و به شما کمک می‌کند تا در بازار فعلی به سراغ مشتریان مناسبی بروید‌. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که ضمن تولید محتوای جذاب و خلاقانه هیچ مشتری جذب شما نشده است؛ در این حالت به احتمال زیاد پرسونای مخاطب را به درستی نشناخته‌اید. مهم‌ترین راهکارهای ممکن جهت شناخت پرسونای مخاطب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

عملکرد خود را ارزیابی کنید

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

جهت پاسخ به این که چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم، در اولین گام باید تجربیات یا عملکرد پیشین و فعلی کسب‌وکار خود را مورد بررسی قرار دهید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا با نقاط ضعف قوت خود آشنا شوید و جهت رفع نقاط ضعف خود تلاش کنید. مطرح کردن سوالات زیر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

  • چرا مشتریان جهت خرید کالاهای مورد نیاز خود به شما مراجعه می‌کنند؟
  • نسبت به سایر رقبای موجود در بازار چه نقاط قوتی دارید؟
  • بهترین مشتریان شما در بازار چه افرادی هستند و چه مشخصات منحصر به فردی دارند؟
  • مهم‌ترین ویژگی مثبت برند شما در بازار چیست؟

در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

کسب اطلاعات کافی در مورد مشتریان یکی از مهم‌ترین مواردی است که جهت تعیین پرسونای مخاطب باید در نظر داشته باشید. برای این کار باید به تمام مشخصات مخاطبان مانند سن، جنسیت، توان مالی، نیازهای فعلی، محل زندگی و…. اهمیت دهید. برای این کار می‌‌توانید از ابزارهایی مانند گوگل‌آنالیتیکس استفاده کنید یا به شکل مستقیم با مشتریان خود در ارتباط باشید. مطرح کردن سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا مخاطبان خود را به شکل بهتری بشناسید:

  • مخاطبان اصلی ما در جامعه چه رده سنی دارند؟
  • مشتریان سابق ما چه افرادی بوده‌اند و چرا در حال حاضر از ما خرید نمی‌کنند؟
  • مخاطبان هدف ما ساکن کدام منطقه جغرافیایی هستند؟
  • افراد مورد نظر در کدام مقطع تحصیلی قرار دارند؟

نیازهای مخاطبان را شناسایی کنید

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

اگر به دنبال یافتن پاسخ مناسب برای «چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم؟» هستید، باید به نیازهای اصلی مشتریان خود اهمیت دهید. راهکارهای گوناگونی مانند انجام نظرسنجی، مصاحبه مستقیم با مخاطبان، بررسی عملکرد رقبا، ارزیابی‌ وبسایت خود و… برای کسب این اطلاعات وجود دارد. پرسش‌های زیر شما را جهت یافتن نیازهای مخاطبان راهنمایی می‌کنند:

  • نگرانی و دغدغه اصلی مخاطبان شما چیست؟
  • کاربران جهت مطالعه کدام یک از صفحات گوگل مدت زمان بیش‌تری را صرف می‌کنند؟
  • هدف مشتریان از تهیه محصولات شما چیست؟

در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

فعالیت در سوشال مدیا یکی از مهم‌ترین نکاتی است که جهت شناخت پرسونای مخاطب باید در نظر بگیرید؛ این شبکه‌های اجتماعی شامل لینکدین، توییتر، اینستاگرام و… هستند. برای این کار باید بازخورد مخاطبان به پست‌های گوناگون در شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهید تا از نیازهای اصلی این افراد آگاه شوید. جهت روشن شدن مسیر شناسایی پرسونای مخاطب از سوالات زیر استفاده کنید:

از اصول سئو سایت غافل نشوید

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

تحقیق کلمات کلیدی پرکاربرد موتور جست‌وجوگر گوگل یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که جهت شناخت پرسونای مخاطب وجود دارد. امروزه بسیاری از افراد جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در یک مورد یک موضوع خاص در گوگل سرچ می‌کنند؛ بنابراین ضمن تحقیق کلمات کلیدی می‌‌توانید از خواسته کاربران مطلع شوید. در صورتی که با مفاهیم سئو آشنایی کافی را ندارید، جهت تحقیق کلمات کلیدی می‌‌توانید از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

اگر به دنبال یافتن پاسخ این که «چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم؟» هستید، باید با عملکرد ابزار گوگل آنالیتیکس آشنا شوید. ابزار گوگل آنالیتیکس ضمن تحلیل سایت به شما کمک می‌کند تا ترافیک ورودی سایت را ارزیابی کنید و رفتار کاربران در هر سایت را مورد بررسی قرار دهید. ضمن استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید با تکنیک‌های مناسب بازاریابی و پرسونای مخاطبان خود آشنا شوید.

از یک تیم فروش کمک بگیرید

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

افراد تیم فروش به صورت مستقیم (حضوری یا تلفنی) با مشتریان در ارتباط هستند و شما را جهت شناسایی پرسونای مخاطب راهنمایی می‌کنند. کارشناسان تیم فروش ضمن ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطبان می‌توانند از مشکلات و نیازهای اصلی‌ این افراد آگاه شوند و در مسیر شناسایی پرسونای مشتری نقش مهمی داشته باشند.

داده‌های خود را آپدیت کنید

چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم

جهت یافتن پرسونای مشتری باید با مخاطبان خود در بازار ارتباط مداومی داشته باشید و اطلاعات خود را به روزرسانی کنید‌. برخی نیازهای کاربران ضمن گذشت زمان از بین می‌روند؛ همچنین امکان دارد که با گذر زمان نیازهای جدیدی برای کاربران ایجاد شود. برای این کار از سئو سایت، گوگل آنالیتیکس، پرسشنامه‌های آنلاین و… استفاده کنید‌‌ تا از پرسونای مخاطبان خود شناخت کافی را داشته باشید.

سخن پایانی

شاید از خود سوال کرده باشید که چطور پرسونای مخاطب را بشناسیم؟ چگونه می‌توان در بازاریابی موفق شد؟ جهت جذب مشتریان و موفقیت در میان رقبای خود ابتدا باید پرسونای مخاطبان خود را به شکل دقیق تشخیص دهید. برای این کار می‌توانید از یک تیم فروش کمک بگیرید و به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در مورد مخاطبان و نیازهای اصلی آن‌ها تحقیق کنید. همچنین ارزیابی‌ عملکرد خودتان و استفاده از گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا با نقاط ضعف خود آشنا شوید و همواره داده‌های جدیدی را در دسترس داشته باشید. حضور در شبکه‌های اجتماعی سوشال مدیا و اهمیت به سئو سایت از دیگر راهکارهایی هستند که جهت موفقیت در بازاریابی و شناخت پرسونای مخاطب باید در نظر بگیرید. شناخت پرسونای مخاطب اولین گام برای شروع هر کسب‌وکار کوچک تا بزرگ است؛ بنابراین از بررسی پرسونای مشتریان خود غافل نشوید.

آنچه خواندید قسمت کوچکی از فصل‌های کتاب الفبای سوشال مدیا بود که توسط امیرحسین رجبی در این کتاب هرآنچه نیاز است درباره پرسونای مخاطب بشناسید را می‌توانید مطالعه کنید.

از طریق نمایشگاه کتاب 1403 می‌توانید این کتاب را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *