تولید محتوا, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

راهنمای جامع معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از کدام شبکه‌های اجتماعی می‌توانم کسب‌وکار خود را توسعه دهم؟ الفبای سوشال مدیا چیست؟ کدام یک از شبکه‌های اجتماعی موجود در دنیای امروزی متناسب با فعالیتی است که من انجام می‌دهم؟ معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا برای این گونه سوالات پاسخ مناسبی پیدا کنید. انواع شبکه‌های اجتماعی جهت به اشتراک گذاری تصویر، ویدیو، صدا و… کاربرد دارند و امکان تبادل اطلاعات و نظرات را برای شما فراهم می‌کنند. بنابراین با توجه به فعالیتی که انجام‌ می‌دهید یا هدفی که در پیش روی دارید، به راحتی می‌توانید از شبکه اجتماعی مناسبی استفاده کنید. امکان دارد که هر شبکه اجتماعی در بیش از یک دسته قرار گیرد؛ به عنوان نمونه اینستاگرام جهت تبادل تصویر، ویدیو، متن و… کاربرد دارد. در ادامه همراه ما باشید تا شما  را با جزییات انواع شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم.

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروزی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

برخی افراد جهت پیدا کردن شبکه‌ اجتماعی مناسب برای توسعه کسب‌وکار، ارتقای سطح علمی، تعامل با سایر کاربران و… دچار تردید هستند. پیش از معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی باید بدانید که هر بستر ارتباطی آنلاین در دنیای امروزی در حیطه مشخصی فعالیت می‌کند. بنابراین می‌توان انواع شبکه‌های اجتماعی را براساس نوع عملکرد، اطلاعات در حال گردش و… به چندین دسته متنوع تقسیم‌بندی کرد. مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی در دنیای هوشمند امروزی شامل موارد زیر است:

شبکه‌های اجتماعی کامل

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

این نوع شبکه‌های اجتماعی جهت ارتباط با سایر کاربران طراحی شده‌اند و افراد با استفاده از این شبکه‌ها می‌توانند انواع اطلاعات تصویری، ویدیوئی، صوتی و… را به اشتراک بگذارند. فیسبوک، تلگرام، واتساپ، توییتر و لینکدین از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی کامل هستند که امکان تشکیل گروه و تعامل با سایر کاربران در آن‌ها وجود دارد.

شبکه‌های اجتماعی تصویری

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

با کمک این گونه شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید اطلاعات تصویری مربوط به زندگی روزمره، برند شخصی و… را به اشتراک بگذارید. اینستاگرام (حدود 1 میلیارد کاربر) و پینترست (حدود 370 میلیون کاربر) از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی تصویری هستند که امکان به اشتراک گذاری و پیدا کردن انواع تصاویر در آن‌ها وجود دارد. با این حال شبکه اجتماعی اینستاگرام در آپدیت‌های چندین سال گذشته قابلیت به اشتراک گذاری فایل‌های ویدیوئی را نیز اضافه کرده است.

شبکه‌های اجتماعی ویدیویی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

پس از معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی تصویری نوبت به بررسی شبکه‌های اجتماعی ویدیوئی می‌رسد که بستر مناسبی را برای به اشتراک گذاری فایل‌های ویدیوئی فراهم می‌کنند. در دنیای امروزی استفاده از انواع شبکه‌های اجتماعی ویدیویی ترویج یافته است؛ زیرا اغلب کاربران مشاهده فیلم را به خواندن متن یا گوش کردن صدا ترجیح می‌دهند. یوتیوب، ویمئو و آپارات از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ویدیوئی هستند که به ترتیب حدود 2.6 میلیارد، 170 میلیون و 48 میلیون کاربر دارند‌.

شبکه‌های اجتماعی صوتی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

فعالیت این نوع شبکه‌های اجتماعی بر پایه به اشتراک گذاری صدا است و امکان ایجاد تعاملات پر جنب و جوشی را برای کاربران فراهم می‌کنند. کلاب‌هاوس (Clubhouse) یکی از معروف‌ترین شبکه‌های ارتباطی صوتی در بسیاری از کشورهای جهان است. کاربران با استفاده از شبکه ارتباطی کلاب‌هاوس می‌‌توانند اطلاعات گوناگونی را در زمینه بازاریابی، فعالیت‌های روزمره و… با دیگر افراد به اشتراک بگذارند.

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ نویسی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

افرادی که قصد اشتراک گذاری مطالب تخصصی در یک حوزه مشخص را دارند، می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی وبلاگ نویسی مانند ردیت، مدیوم و ویرگول استفاده کنند. در این گونه شبکه‌های اجتماعی کاربران به راحتی می‌توانند در مضمون رویدادهای اخیر، کسب‌وکار شخصی خود و… مطالب گوناگونی را به اشتراک بگذارند. همچنین سایر افراد می‌توانند وبلاگ شما را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز بازخوردهایی را برای شما ارسال کنند.

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی اقتصادی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

در گام بعدی از معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی باید با وب‌سایت‌هایی آشنا شوید‌ که در نگاه اول شبیه به یک فروشگاه هستند. کاربران با استفاده از شبکه‌های اجتماعی اقتصادی می‌توانند به خرید یا فروش محصولات گوناگونی بپردازند یا برند شخصی خود را تبلیغ کنند. همچنین در این گونه شبکه‌های اجتماعی کاربران می‌توانند سوالات خود در مورد یک محصول را مطرح کنند تا سایر افراد به آن‌ها پاسخ دهند.

شبکه‌های اجتماعی تعامل با علایق مشابه

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از این گونه شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید با افرادی که سلیقه مشابهی با شما دارند در ارتباط باشید. کمپین‌های فروش و متخصصان بازاریابی با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برند خود را به شکل موثری تبلیغ کنند. پلتفرم‌های گودریدز و Last.fm از جمله شبکه‌های اجتماعی هستند که با کمک آن‌ها به ترتیب می‌توانید نظرات خود را در مورد کتاب و موسیقی به اشتراک بگذارید.

شبکه‌های اجتماعی فعالیت ناشناس

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

اغلب شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هویت کاربران مانند حساب شخصی، نام کاربری و… به راحتی قابل تشخیص است. با این وجود در شبکه‌های اجتماعی از نوع فعالیت ناشناس به هیچ عنوان هویت کاربران فاش نخواهد شد و افراد می‌توانند نظرات خود را در مورد مسائل گوناگون پست کنند. بسیاری از کاربران به دلیل مسائل اخلاقی و حقوقی با فعالیت این گونه شبکه‌های اجتماعی مخالف هستند.

شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاری نظرات

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

به دنبال معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی باید با پلتفرم‌هایی آشنا شوید که امکان تبادل نظر در زمینه‌های گوناگون را برای کاربران فراهم می‌کنند. ضمن استفاده از این گونه شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید نظرات خود در مورد برندهای جهانی، مناطق گردشگری  و… را بیان کنید یا از دیدگاه‌های سایر کاربران در یک زمینه خاص آگاه شوید. به عنوان نمونه یک شخص می‌تواند ضمن استفاده از این گونه شبکه‌های اجتماعی نظرات سایر کاربران در مورد یک شهر خاص را بررسی‌ کند.

شبکه‌های اجتماعی بحث و گفت‌وگو

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی

با کمک این مدل شبکه‌های اجتماعی می‌‌توانید یک‌ موضوع مشخص را مطرح کنید و در این زمینه با سایر کاربران به بحث و گفت‌گو بپردازید. در این حالت سایر کاربران سوال شما را می‌بینند و نظرات یا دانسته‌های خود در این زمینه را پست می‌کنند. از بهترین شبکه‌های اجتماعی بحث و گفت‌وگو می‌توان به کور، نی‌نی سایت و ردیت اشاره کرد که استفاده از آن‌ها برای عموم کاربران رایگان است.

سخن پایانی

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا جهت ادامه فعالیت خود در دنیای مجازی بتوانید بستر اطلاعاتی مناسبی را پیدا کنید. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی گوناگونی وجود دارد که هر یک از این بسترها جهت انجام فعالیت مشخصی استفاده می‌شود. به عنوان نمونه با استفاده از یوتیوب می‌‌توانید ویدیوهایی را به اشتراک بگذارید یا فیلم‌های مدنظر خود را مشاهده کنید‌. دیگر کاربردهای شبکه‌های اجتماعی شامل به اشتراک گذاری نظرات در قالب متن، ارسال عکس یا صدا، خرید یا فروش کالا و… است. جهت پیشرفت در مسیر پیش روی خود باید از انواع شبکه‌های اجتماعی با قابلیت‌های گوناگون استفاده کنید تا دریافت یا ارسال داده‌های متنوع برای شما آسان باشد.

آنچه خواندید بخش کوتاهی است از کتاب جامع الفبای سوشال مدیا بود که در آن هرآنچه شما باید درباره سوشال مدیا بدانید را به قلم امیرحسین رجبی می‌توانید بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *