تولید محتوا, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

بررسی‌ جامع مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها

مزایا و معایب سوشال مدیا

توسعه سوشال مدیا برای توسعه کسب‌وکار من یک فرصت است یا نوعی تهدید محسوب می‌شود؟ گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دنیا شرایط مناسبی را جهت تبلیغ کسب‌وکارهای گوناگون فراهم کرده است‌. بنابراین اگر صاحب هر برند کوچک یا بزرگ هستید، باید با مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها آشنا شوید. از مهم‌ترین مزایای سوشال مدیا برای توسعه کسب‌وکارها می‌توان به کاهش هزینه‌های تبلیغاتی، بهبود ارتباط با مشتریان، تشخیص سبک مورد علاقه کاربران، بررسی آسان نتایج بازاریابی و… اشاره کرد. با این وجود استفاده از سوشال مدیا برای کسب‌وکارهای گوناگون با معایبی مانند انتظار طولانی مدت برای کسب نتیجه مطلوب، زمان‌بر بودن پروژه‌ها، کلاهبرداری یا دزدی  و… همراه است. در ادامه‌ همراه ما باشید تا شما را با سایر مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها آشنا کنیم.

بررسی مزایای سوشال مدیا برای کسب و کارها

مزایا و معایب سوشال مدیا

به منظور بررسی مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها ابتدا باید با فواید استراتژی‌های تبلیغاتی جهت توسعه مشاغل گوناگون آشنا شوید. در دنیای امروزی تعداد کارآفرینانی که جهت تبلیغ برند خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند دائم در حال افزایش است. با این حال بسیاری از افراد با مزایای سوشال مدیا برای کسب و کارها آشنا نیستند و جهت استفاده از شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی مقاومت می‌کنند. مهم‌ترین فواید استفاده از سوشال مدیا برای توسعه کسب و کارها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

کاهش هزینه‌های تبلیغاتی

مزایا و معایب سوشال مدیا

صرفه‌جویی در هزینه‌هایی که جهت تبلیغ برند خود صرف می‌کنید یکی از مهم‌ترین مزایای سوشال مدیا برای کسب و کارها است. ضمن انتخاب سوشال مدیا به راحتی می‌توانید برند خود را در انواع شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و به چاپ کردن بنرهای کاغذی نیازی نخواهید داشت.

ارتباط با حجم انبوهی از کاربران 

مزایا و معایب سوشال مدیا

در دنیای امروزی تعداد کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند دائم در حال افزایش است؛ بنابراین ضمن انتخاب سوشال مدیا می‌توانید برند خود را به طیف گسترده‌ای از کاربران معرفی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مشتریان قدیمی خود را حفظ کنید و اقدامات لازم را جهت تبلیغ برند خود انجام دهید.

تشخیص سبک مورد علاقه کاربران

مزایا و معایب سوشال مدیا

استفاده از سوشال مدیا به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مشتریان خود مانند سن، جنسیت، محل زندگی و… را شناسایی کنید و جهت توسعه برند خود تبلیغات موثری را انجام دهید. در این حالت به راحتی می‌توانید سبک مورد علاقه کاربران در شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کنید و در مسیر پیش روی خود عملکرد بهتری داشته باشید.

بهبود ارتباط موثر با مشتریان

مزایا و معایب سوشال مدیا

ضمن فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارائه تخفیفات ویژه، پیشنهادات جذاب و… می‌توانید یک تجربه متفاوت را برای مشتریان خود رقم بزنید. در این حالت می‌‌توانید ارتباط موثرتری با مشتریان خود داشته باشید و حس مثبت آن‌ها به برند خود را تقویت کنید.

قابلیت به اشتراک گذاری تبلیغات

مزایا و معایب سوشال مدیا

جهت بررسی مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها باید به این نکته توجه داشته باشید که شما می‌توانید تبلیغات برند خود را در شبکه‌های اجتماعی گوناگونی به اشتراک بگذارید (برخلاف تبلیغات کاغذی و چاپی). در این حالت کاربران نیز می‌توانند این پست‌های تبلیغاتی را با سایر افراد به اشتراک بگذارند تا برند شما را به آن‌ها معرفی کنند.

بررسی آسان نتایج بازاریابی

مزایا و معایب سوشال مدیا

استفاده از سوشال مدیا این امکان را برای صاحبان کسب‌وکارهای گوناگون فراهم می‌کند تا عملکرد بازاریابی خود را با استفاده از اعداد و ارقام بررسی‌ کنند. برای این کار می‌توانید از نظرات سایر کاربران، ابزارهای گوناگون و… استفاده کنید و شیوه بازاریابی خود را مورد بررسی قرار دهید.

پیشبرد همزمان کارها به شکل دورکاری

مزایا و معایب سوشال مدیا

در صورتی که زیرساخت‌های سوشال مدیا شما اصولی باشند، به راحتی می‌توانید امور مربوط به بازاریابی برند خود را به شکل دورکاری پیش ببرید. در این حالت ضمن دسترسی به اینترنت می‌توانید معاملات گوناگونی را به شکل همزمان انجام دهید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

بازاریابی در هر لحظه از روز

مزایا و معایب سوشال مدیا

استفاده از سوشال مدیا این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا روند بازاریابی و تبلیغ برند خود را در 24 ساعت هر شبانه روز (بدون وقفه) انجام دهید. با این حال شیوه‌های سنتی بازاریابی محدودیت زمانی دارند و در برخی از ساعات شبانه روز قابل اجرا نیستند.

بررسی معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها

مزایا و معایب سوشال مدیا

در ادامه بررسی مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها باید با مضرات شبکه‌های اجتماعی در راستای توسعه برند خود آشنا شوید. مهم‌ترین معایب استفاده از سوشال مدیا برای کسب و کارها در موارد زیر خلاصه می‌شود:

کلاهبرداری یا دزدی

مزایا و معایب سوشال مدیا

کلاهبرداری یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که کسب‌وکارهای فعال در حوزه سوشال مدیا با آن مواجه هستند. بسیاری از سایت‌های فروشگاهی تقلبی شباهت زیادی با نمونه‌های اصلی دارند و از مشتریان کلاهبرداری یا دزدی می‌کنند.

تاثیرات افراد مخرب

مزایا و معایب سوشال مدیا

برخی افراد مخرب در مورد برخی خدمات یا کالاها نظرات نادرستی می‌دهند که باعث بی‌اعتمادی کاربران نسبت به اصالت برند شما می‌شود. هنگامی که کاربر یک نظر منفی را مشاهده‌ کند، نسبت به سایر نظرات مثبت بی‌اعتماد می‌شود و به احتمال زیاد به شما اعتماد نخواهد کرد.

زمان‌بر بودن پروژه‌ها

مزایا و معایب سوشال مدیا

جهت جلب نظرات کاربران در سوشال مدیا باید دائما در حال تولید محتوای خلاق و جذاب باشید که این موضوع در بسیاری از مواقع به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین نظارت بر روند بازاریابی، پاسخگویی به کاربران، سنجش عملکرد و… تقریباً زمان‌بر خواهد بود.

انتظار طولانی مدت برای کسب نتیجه مطلوب

مزایا و معایب سوشال مدیا

جهت کسب نتیجه خوب و توسعه برند خود باید محتوای جذابی را تولید کنید و بسیار صبور باشید. بسیاری از کسب‌وکارها ضمن صرف هزینه جهت تبلیغات در سوشال مدیا به دنبال نتیجه گیری فوری هستند که پس از گذشت مدتی ناامید می‌شوند.

فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی

مزایا و معایب سوشال مدیا

در صورتی که شبکه‌های اجتماعی گوناگون سوشال مدیا به دلایل فرهنگی، سیاسی و… فیلتر شوند، احتمال تعطیلی کسب‌وکارهای وابسته به این شبکه‌های اینترنتی وجود دارد. به عنوان نمونه فیلترینگ اینستاگرام در کشور ایران آسیبب‌های جبران ناپذیری را به کسب‌وکارهای فعال در این شبکه ارتباطی وارد کرده است‌.

سخن پایانی

بررسی مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها در دنیای امروزی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا تعداد کاربران فعال در انواع شبکه‌های اجتماعی دائم در حال افزایش است. توسعه سوشال مدیا برای کسب‌وکارهای امروزی نوعی فرصت محسوب می‌شود؛ با این حال جهت استفاده از سوشال مدیا باید با معایب این فناوری آشنا باشید. استفاده از سوشال مدیا برای کسب و کارهای گوناگون با مزایایی مانند صرفه‌جویی در هزینه و زمان، ارتباط موثرتر با کاربران، آگاهی از پروسه بازاریابی و… همراه است. از مهم‌ترین معایب سوشال مدیا برای کسب‌وکارهای گوناگون می‌توان به کلاهبرداری از مشتریان، ثبت نظرات منفی افراد مخرب، نیاز به زمان طولانی جهت کسب نتیجه و… اشاره کرد. بنابراین جهت موفقیت کسب‌وکار خود باید با فرصت‌ها و تهدیدات سوشال مدیا آشنا شوید و در شبکه‌های اجتماعی گوناگون فعالیت آگاهانه‌ای داشته باشید.

اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بخوانید و بدانید، در کتاب الفبای سوشال مدیا به طور کامل و جامع به این موضوع پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *