برند سازی, تبلیغات, تولید محتوا, دیجیتال مارکتینگ, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

انواع روش­ های حفظ مشتری و استراتژی ­های مختلف آن

روش­ های حفظ مشتری

انواع روش­ های حفظ مشتری و استراتژی ­های مختلف آن

رقابت، در عصر دیجیتال کار ساده ای نیست. مشتریان دائماً با تبلیغات هوشمندانه­ای مواجه می شوند، که سعی می کنند آنها را متقاعد سازند؛ تا به شرکت یا خدمات دیگری توجه کنند؛ بدون یک استراتژی قوی حفظ مشتری، ممکن نیست. خبر خوب این است که، اگر قبلاً مشتری را متقاعد کرده اید که، یک بار از شما خرید کند، قسمت سخت ماجرا را انجام داده اید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آنها انگیزه هایی برای ماندن بدهید، و به همین دلیل است که ما همه چیزهایی را که باید در مورد روش­ های حفظ مشتری و استراتژی ­های مختلف آن بدانید، که در این مقاله گردآوری کرده ایم.

حفظ مشتری ارزان­تر از جذب مشتری است. کسب‌وکارها برای جذب مشتری از طریق ترکیبی از بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های برند  فعالیت می‌کنند. شما زمان و تلاش زیادی (و احتمالاً پول) برای جلب اعتماد مشتریان خود صرف می­کنید. منطقی است، که بخواهید آنها را نگه دارید. اینجاست که، تمرکز بر حفظ مشتری مفید است.

برای بهبود حفظ مشتری، باید به تجربه مشتری خود نگاه کنید. تجربه مشتری، شامل هر چیزی است که مشتریان در هنگام مواجهه با برند فکر و احساس می کنند. با ایجاد یک تجربه بی‌نظیر که باعث خوشحالی آنها می‌شود، مشتریان بیشتری را در کنار خود حفظ خواهید کرد. با این حال، اگر کسب و کار شما کمتر از انتظارات مشتری باشد، آن مشتریان پیش از اینکه حتی فرصتی برای اصلاح اوضاع داشته باشید، را از دست می­دهید.

حفظ مشتری چیست؟ تعریف حفظ مشتری

حفظ مشتری به توانایی یک شرکت برای تبدیل مشتریان به خریداران دائمی و جلوگیری از تبدیل آنها به رقیب اشاره دارد. این نشان می دهد، که آیا محصول و کیفیت خدمات شما مشتریان فعلی شما را خوشحال می کند؟

استراتژی‌های حفظ مشتری فرآیندها هستند که کسب‌وکارها برای ایجاد وفاداری مشتری و بهبود ارزش طول عمر مشتری انجام می‌دهند.

روش­ های حفظ مشتری

روش­ های حفظ مشتری

مزایای حفظ مشتری

  • صرفه جویی در هزینه: حفظ مشتری به طور کلی مقرون به صرفه تر از به دست آوردن مشتریان برای اولین بار است.
  • بازاریابی دهان به دهان مثبت: مشتریان وفادار، به دوستان و خانواده خود درباره برند شما صحبت می­کنند.
  • نتیجه بهتر: حفظ مشتری فقط به میزان 5 درصد می تواند درآمد را بین 25 تا 95 درصد افزایش دهد.

 تبلیغات نوتیفیکیشن چیست؟ برای خواندن این مقاله اینجا کلیک کنید

چرا حفظ مشتری مهم است؟

راضی نگه داشتن مشتریان فعلی، به طور کلی مقرون به صرفه تر از به دست آوردن مشتریانی است که برای اولین بار که با برند شما آشنا شده اند. تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان دائمی آسان تر است، زیرا آنها از قبل به برند شما برای خریدهای قبلی خود اعتماد دارند.

با این حال، مشتریان جدید اغلب در مورد فروش اولیه نیاز به قانع‌کردن بیشتری دارند. مشتریان وفادار بیشتر به همکاران، دوستان و خانواده خود توصیه های رایگان ارائه می¬دهند. ایجاد این چرخه از مشتریان یکی از راه هایی است که می تواند وفاداری مشتری را برای موفقیت های بلندمدت پرورش داد.

انواع استراتژی برای حفظ مشتری

  • ارائه پشتیبانی سریع
  • تشویق مشتریان وفادار
  • بازخورد را برسی کنید
  • اهمیت دهید
  • به انتظارات مشتریان پاسخ دهید

1. سیستم پشتیبانی سریع مشتریان (روش­ های حفظ مشتری)

یک پاسخ سریع، می تواند یک پیام کوتاه باشد که به مشتری احساس کند که، سوال او را دریافت کرده اید. اما حتی اگر نتوانید بلافاصله مسئله مشتری را حل کنید، باز هم پاسخ دادن به مشتری در اسرع وقت مفید است. پاسخ های سریع منجر به رضایت بیشتر و در نتیجه حفظ مشتری می شود.

این حرف که به تیم خود بگویید زمان بیشتری را با مشتریان بگذرانند، ممکن است غیر منطقی به نظر برسد؛ اما مطالعات روانشناسی نشان داده، هر شخص زمانی که احساس کند نادیده گرفته نشده، احساس مثبتی دریافت می­کند.

روش­ های حفظ مشتری

روش­ های حفظ مشتری

2. به مشتریان وفادار خود پاداش دهید (روش­ های حفظ مشتری)

وقتی مشتریان شما تمام تلاش خود را می کنند تا محصول یا خدمات شما را به دیگران توصیه کنند، به آنها بگویید که آن را می بینید و از آن قدردانی می کنید! به عنوان مثال، اگر فردی را دیدید که کسب و کار شما را در به دیگران شبکه های اجتماعی توصیه کرده ، برای تشکر از او پاسخ دهید. این نشان می دهد که شما توجه می کنید و کار آنها برای شما ارزش دارد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ، برای خواندن این مقاله اینجا کلیک کنید

3. بازخورد مشتری را به طور مداوم جمع آوری کنید (روش­ های حفظ مشتری)

بازخورد مشتری یکی از با ارزش ترین ابزارهایی است که برای افزایش حفظ مشتری وجود دارد. ناراضی ترین مشتریان شما، بزرگترین منبع یادگیری شما هستند. و راه آسان برای اینکه بدانید مشتریان شما از محصولات و خدمات شما راضی یا ناراضی هستند، گرفتن بازخورد منظم از مشتریان است.

بازخورد مشتریان برای هر کسب و کاری حیاتی است و عامل مهمی است که رشد کسب و کار شما را تعیین می کند. بهترین زمان برای درخواست بازخورد از مشتریان، درست پس از دریافت خدمات است. جمع آوری بازخورد زمانی موثر می شود که آن را تجزیه و تحلیل و بر اساس آن عمل کنید. بهترین شیوه برای انجام این کار این است که، نمایندگان پشتیبانی آموزش دیده را برای پرسیدن سؤالات بازخورد در زمان مناسب استخدام کنید.

4.  راه هایی بیابید که مشتریان خود را به طور مداوم خوشحال کنید (روش­ های حفظ مشتری)

هرگز هیچ فرصتی را برای غافلگیری مشتریان خود از دست ندهید. سعی کنید خدمات بهتری را با هزینه کمتر ارائه دهید. با آنها به عنوان افراد خاص رفتار کنید؛ مطمئناً بر ای حفظ مشتری تاثیرگذار خواهد بود. تخفیف ها و ارسال رایگان راهی عالی برای خوشحال کردن مشتریان شما هستند، اما ممکن است پرهزینه باشند.

5. بیش از حد به وعده های خود عمل کنید (روش­ های حفظ مشتری)

برای تکمیل لیست، فقط این را می گوییم: بیش از حد به وعده های خود عمل کنید. انتظارات مشتریان به بالاترین حد خود رسیده است، و تنها راه برای رقابتی بودن این است که، مایل باشید برای ایجاد بهترین تجربه خرید آنلاین، فراتر از آن عمل کنید. این تنها راه برای نگه داشتن مشتریان برای بازگشت بیشتر است.

نکته پایانی این است بهبود حفظ مشتری و ایجاد وفاداری مشتری یک شبه اتفاق نمی افتد. استراتژی های زیادی برای حفظ مشتری وجود دارد، اما هیچ میانبری وجود ندارد. امیدواریم استراتژی‌های بالا ایده‌های تازه‌ای را برای حفظ مشتری به شما ارائه دهند. محصول و خدمات شما بیشترین کار را در وفادار نگه داشتن مشتریان انجام می دهد. عالی ارائه دهید و زندگی مشتریان را آسان تر کنید و آنها احتمالاً به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *