سئو, طراحی سایت, وبلاگ

تفاوت SEO و SEM

تفاوت های میان SEO و SEM

تفاوت SEO و SEM

بازار آنلاین به سرعت در حال رشد و پیشرفت است و برای اینکه از این قطارپرسرعت جا نمانیم باید با ابزارهای مناسب آن نیز آشنا باشیم. پیشرفت سریع در گوگل راهی برای موفقیت در کسب و کار آنلاین است. بازاریابی دیجیتال طیف گسترده ای از مهارت ها را در برمی گیرد که به دو دسته عمده آنها را تقسیم می کنیم. بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو SEO و بازاریابی موتور جستجو SEM.

در ادامه به بررسی هر دومورد و تفاوت های میان این دو مهارت کاربردی می پردازیم. همچنین دلیل اینکه چرا این مهارت ها همیشه توصیه می شوند را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید تا به تفاوت میان SEO و SEM بپردازیم.

سئو SEO چیست ؟

قبل از بیان تفاوت های میان SEO و SEM اجازه بدهید تا با تعریفی از سئو آشنا شویم. سئو SEO قسمتی از SEM است اما SEM قسمتی از SEO نیست . بیایم این موضوع را بیشتر بازکنیم تا فهم آن برای همه راحت تر شود .Search Engine Optimization (SEO) سئو یا بهینه سازی روشی است که یک وب سایت را برای مخاطبان که در جستجوی خدمات و محصولات مشابه کسب و کار شما هستند قابل مشاهده تر می کند. در موتورهای جستجو صدها اندیکاتور یا شاخص برای تشخیص رتبه سایت شما وجود دارند.

سئو عاملی است که فرآیند بهینه سازی سایت را ارتقاء می دهد به طوری که یک سایت موفق در صفحه اول قرار می گیرد. یک شوخی که در دنیای بازاریابی آنلاین وجود دارد این است که می گویند اگر میخواهید جسد یک مرده را پنهان کنید آن را در صفحه دوم به بعد گوگل بگذارید. آخر چه کسی حاضر می شود از صفحه اول گوگل به صفحات بعدی برود آن هم زمانی که بهترین سایت ها در همان صفحه اول هستند. درواقع سئو با ایجاد تغییرات خاص در طراحی و محتوای سایت شما ، کاری میکند که سایت برای موتورهای جستجو جذاب تر شوند.

تفاوت های میان SEO و SEM

موتورهای جستجو مثل گوگل و یا بینگ به وسیله فاکتورهای مشخص به سایت شما رتبه میدهند اما قبل از آن شما باید حتما سایت خود را ایندکس (نمایه) کنید که درمقاله جداگانه به آن پرداخته ایم ولی بصورت خلاصه یکبار دیگر این مفهوم را بیان میکنیم.

ایندکس یا نمایه

نمایه سازی یعنی موتورهای جستجو اطلاعات شما را سازماندهی کنند و پاسخ های سریع به درخواست های کاربران بدهند. پس از آن با سرچ یا جستجوی کاربر، محتوا در موتور جستجو نشان داده می شود. نمایه سازی یک پله ابتدایی است و هیچ سئویی رخ نداده است. البته ممکن است همه اینها خیلی پیچیده به نظر بیاید. SEO یکی از اجزای بازاریابی درونی یا اینباند مارکتینگ است که در کتاب الفبای سوشال مدیا به آن بطور مفصل پرداخته ایم

 مثال، برای ارجاع به تمام صفحات یک کتاب که به یک موضوع خاص می پردازد، ابتدا به فهرست آن می روید. که همه موضوعات را به ترتیب حروف الفبا در کتاب فهرست می کند و سپس شما به یک یا چند شماره صفحه خاص می روید. ایندکس ها از ورودی های تکراری در ستون یا ترکیبی از ستون هایی که روی آن ایجاد شده است جلوگیری می کند. سایت شما یکی از این فهرستهایی است که باید به گوگل معرفی شود. بعد از نمایه سازی درصورت داشتن محتواها سایت شما توسط موتورهای جستجوی ارزیابی می شوند.

 به دو شکل SEO سئواتفاق می افتد:

دسته اول-سئوداخلی یا On-Page SEO:

  • تحقیق و کلمات کلیدی
  • تولید و بهینه سازی محتوا
  • وجود تگ های هدر
  • درج تگ های عنوان
  • تگ های توضیحات متا
  • تصاویر و متن ALT
  • ساختار URL
  • بهینه سازی طراحی تجربه کاربری و سایر موارد

دسته دوم-سئوخارجی یا Off-Page SEO:

  • لینک سازی
  • افزایش ترافیک از رسانه های اجتماعی به وب سایت شما
  • وبلاگ نویسی در سایت های دیگر
  • رپرتاژ آگهی
  • ایجاد محتواهای متفاوت(اینفوگرافیک، ویدئو و غیره)
  • و سایر موارد 

SEM چیست؟

SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) به بازاریابان این امکان را می دهد که با تبلیغات در موتورهای جستجوی بصورت پولی، مخاطبان خود را بیش از حد هدف قرار دهند و جذب کنند. اغلب sem به عنوان جستجوی پولی در نظر گرفته می شود، اما SEO از نظر فنی یک جزئ است. این احتمال وجود دارد که شما درهنگام جستجو،تبلیغاتی را در کنار یا بالای نتایج جستجو در Google مشاهده کرده باشید، همه با نشانه های add که آنها تبلیغات هستند. اینها نمونه هایی از SEM  هستند. اگر کلماتی که افراد در گوگل تایپ می‌کنند با کلمات کلیدی مورد نظر شما مطابقت داشته باشد، تبلیغ شما می‌تواند در نتایج جستجو ظاهر شود.

برخلاف SEO که در آن معامله ای با موتورهای جستجو رد و بدل نمی شود، با SEM زمانی که شخصی با تبلیغ شما درگیر می شود، مانند بازدید از وب سایت شما یا تماس با شماره تلفن ذکر شده، هزینه پرداخت می کنید. بازاریابان دیجیتال می توانند تبلیغات پولی فوق هدفمند را در تمام کانال های رسانه های اجتماعی ایجاد کنند، اما محبوب ترین و موثرترین راه تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) است. محبوب ترین و مؤثرترین روش PPC، تبلیغات گوگل است، اما بینگ و یاهو نیز گزینه هایی را ارائه می دهند. هنگامی که تبلیغات شما اجرا می شود، می توانید گزارش هایی را دریافت کنید تا عملکرد آنها را ببینید و تنظیمات را در لحظه تنظیم کنید.

تفاوت های میان SEO و SEM

تبلیغات کلیکی یا PPC Hyper-Targeting چیست؟

برای اینکه بفهمید PPC چقدر می تواند موثر باشد، باید بدانید که چگونه هدف گذاری و بیش از حد در SEO و SEM متفاوت عمل می کند. در سئو می توانید از کلیدواژه های صنعتی عمومی و محلی برای هدایت ترافیک ارگانیک به وب سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، “آژانس دیجیتال مارکتینگ در تهران” را انتخاب کنید – صنعت نشان داده شده است که یک آژانس تبلیغاتی است ، و کلمه تهران تضمین می کند که شما ترافیک محلی مناسب را جذب می کنید. اما اگر یک آژانس تبلیغاتی خدمات زیادی ارائه دهد چه؟ اینجاست که PPC وارد می شود.

با PPC می توانید مشتریان خود را بر اساس علایق و نیازهای مختلف هدف قرار دهید. طبقه بندی شامل محل زندگی، محدوده سنی، جنسیت، وضعیت والدین و محدوده درآمد آنها می شود. تبلیغات PPC شما فقط برای کاربرانی که کلمه کلیدی شما را جستجو می کنند و متناسب با جمعیت شناسی مخاطبان هدف شما هستند. تبلیغات شما فقط زمانی شارژ می شوند که شخصی روی آنها کلیک کند، و PPC در هدف گذاری بیش از حد موثر است برای همین است که برخی از بازاریابان دیجیتال فقط این نوع خدمات بازاریابی را ارائه می دهند.

کدام بهتر است، SEO یا SEM؟

در حالی که تفاوت های زیادی بین SEO و SEM وجود دارد، موثرترین راه برای رشد حضور آنلاین یک کسب و کار، رویکردی استراتژیک است که هر دو را شامل می شود. اگر یک شرکت فقط آنلاین باشد، سئو استراتژیک و SEM موثرترین راه برای رشد کسب و کار آنها است.

طراحی وب سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *