تبلیغات, دانستنی ها, فروش و بازاریابی, مدیریت, وبلاگ

هوش کلامی و تکنیک های فروش

هوش و تکنیک های فروش

هوش کلامی و تکنیک های موثر در افزایش فروش

تسلط بر استفاده از کلمات و هوش کلامی مهم‌ترین مهارت در افزایش فروش و کسب‌وکار به حساب می‌آید؛ زیرا کسب مهارت‌های دیگر به درک ما از زبان بستگی دارد. برقراری ارتباطات قوی و عالی با مشتری به منظور فروش محصولات حیاتی است. اگر ارتباطات همیشه از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و فرم‌های تماس و غیره انجام شود، ایجاد روابطی موثر با مشتریان بسیار دشوار می‌شود.

صحبت کردن رو در رو با مشتری و ارتباط تلفنی می‌تواند به ایجاد رابطه با مشتری شما کمک کند، می‌توانید درک بهتری از نیازها و خواسته‌های آن‌ها داشته باشید. حتی کمی طنز را چاشنی گفتگو خود کنید. این کاری است که وقتی از ارتباط غیرکلامی استفاده می‌کنید به راحتی نمی‌توانید انجام دهید و به هوش و ارتباط عالی کلامی نیاز دارد. اما هوش کلامی چیست و چه تکنیک‌هایی به افزایش فروش کمک می‌کنند؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

هوش کلامی چیست؟

مهارت هوش کلامی به توانایی استفاده کلمات و ترکیبی از کلمات مؤثر و درست در ارتباطات و حل مسئله گفته می‌شود. این مهارت به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند که ارتباط خوب و موثری با مشتری برقرار کنند. بتوانند آن‌ها را به خرید محصول و خدمات خود ترغیب کنند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که ۶ تا ۱۰ ثانیه آغازین گفتگو بیش از همه در جذب مشتری و مخاطب نقش دارد؛ به همین دلیل، نقش ارتباط موثر کلامی و استفاده درست از کلمات را نباید دست کم گرفت و باید تقویت هوش ارتباطی و کلامی جهت اثرگذاری روی مخاطب برای فروش محصول را اولویت قرار داد.

تکنیک‌های موثر هوش کلامی در افزایش فروش

کسب مهارت‌های هوش زبانی و کلامی به ایجاد ارتباطی دوستانه و موفق با مخاطب و در نتیجه تبدیل شدن مخاطب یا مشتری احتمالی به مشتری نهایی منجر شود؛ بنابراین، یادگیری و استفاده از تکنیک‌های موثر هوش و ارتباطات کلامی برای افزایش فروش را در دستور کار خود قرار دهید تا بتوانید میزان فروش خدمات و محصولات خود را بالا ببرید.

گوش دادن فعال به مخاطبان و مشتریان

گوش دادن فعال و درک نیازها و انتظارات مشتریان از طریق ارتباط رو در رو یا تلفنی بسیار آسان‌تر است. شما می‌توانید با تایید گاه به گاه حرف آن‌ها و پاسخ به سوالات آن‌ها نشان دهید که برای مشتری ارزش قائل هستید. همینطور به صحبت‌های او به نحوی فعال گوش می‌دهید. به احساسات مشتری واکنش نشان دهید و بگویید که احساسات او را درک می‌کنید. در لابه لای گفتگو از او سوال کنید تا مخاطب یا مشتری احتمالی مطمئن شود که شما به سخنان او گوش می‌دهید. اطلاعات دقیق و درستی به او بدهید.

توجه به تفاوت های ظریف در لحن و صدا

یکی دیگر از تکنیک‌های موثر هوش کلامی در افزایش فروش، توجه به تفاوت‌های ظریف و جزئی در لحن صدا است. لحن صدا تاثیر زیادی بر مخاطب می‌گذارد. میزان بلند بودن صدا، سرعت حرف زدن شما، نوع کلماتی که استفاده می‌کنید و حتی زیر و بم صدا در برداشت مخاطب از حرف‌ها و صحبت‌های شما و احساسی که در آن لحظه دارید تاثیر دارند؛ بنابراین اگر به دنبال افزایش فروش محصولات خود هستید باید روی تن صدا و داشتن لحنی تاثیرگذار کار کنید تا مشتری احتمالی به مشتری بالفعل تبدیل شود.

ضرب‌ آهنگ صدای خود را با صدای مشتری هماهنگ کنید و ریتم و سرعت صحبت کردن شما باید به نحوی باشد که خسته‌، بی‌حوصله و یا عصبی به نظر نرسد. با مشتریان رفتار و برخوردی دوستانه داشته باشید و به دغدغه‌های آن‌ها توجه کنید.

تشخیص و درک ناگفته‌ها و حرف‌های مشتری

گاهی اوقات مشتری به صورت غیرمستقیم، هدف و یا خواسته خود را بیان می‌کند که در صورتی که قبلا ارتباطات خوب و موثری با مشتریان برقرار کرده باشید. شاید راحت‌تر بتوانید منظور مشتری را بفهمید و یا خواسته و نیاز او را تشخیص دهید. آیا او قصد خرید داشته یا از محصول ناراضی بوده و با این هدف جهت بهبود محصول پیشنهاداتی ارائه داده است. برای افزایش فروش باید علت رفتارها و هدف و خواسته مشتری را درک کنید تا بتوانید با او ارتباط و همدلی بهتری داشته باشید.

همراهی و همدلی با مخاطب و مشتری

یکی از نشانه‌های هوش کلامی بالا این است که شما از زاویه دید مشتری و مخاطب خود به مسائل نگاه کنید. برقراری ارتباط درست و موثر با مشتریان احتمالی نیازمند اندیشیدن و درک مسائل و نیازهای مشتری از زاویه دید او است؛ چون به این طریق می‌توانید آن‌ها را بهتر درک کنید، به نیازهایشان بهتر پاسخ دهید و مشتری احتمالی را جذب کنید. همدلی و  ارتباط دوستانه و موثر با مشتری و مخاطب، یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش فروش است.

توجه کامل و فعال به مشتری و زبان بدن او

مشتریان دوست دارند که برند و یا شرکتی که از آن‌ها محصولی می‌خرند به آن‌ها توجه کند. هنگام ارتباط با مشتری تمام تمرکز خود را روی جذب مشتری و برقراری ارتباطی موثر بگذارید. حین صحبت با مشتری احتمالی با گوشی خود کار نکنید، بلکه با تکان دادن سر، تایید صحبت‌، پرسیدن سوالات یا اشتیاق نشان دادن برای گفتگو و استفاده از زبان بدن ثابت کنید که به او توجه می‌کنید و برای او ارزش قائل هستید.

گفتگو با مشتری نباید به نحوی باشد که مخاطب شما احساس کند حواستان جایی دیگر است بلکه باید دقیقا احساس کند که شما به صحبت‌های او به دقت توجه می‌کنید و حتی به حرف‌های او می‌اندیشید.

یکی از نشانه‌های دیگر هوش کلامی بالا این است که شما زبان بدن مخاطب را تشخیص دهید و بدانید این حرکات چه معنایی دارند و مسیر مکالمه را با تشخیص منظور او پیش ببرید.

نتیجه‌گیری

هوش و ارتباط کلامی موثر، اهمیت فوق‌العاده‌ای در برقراری ارتباط موثر با مشتری و در نتیجه، افزایش فروش دارد. با یادگیری و تقویت تکنیک‌های موثر در افزایش فروش و آموزش آن‌ها به کارکنان خود می‌توانید قدمی رو به جلو در جهت افزایش فروش محصولات و خدمات خود بردارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *