دانستنی ها, دیجیتال مارکتینگ, هوش مصنوعی, وبلاگ

معرفی هوش مصنوعی برای مشاوره فردی

هوش مصنوعی برای مشاوره شخصی

روانشناسی با هوش مصنوعی

این روزها به دلیل استفاده از موبایل و ابزارهای مختلف، ارتباط‌جمعی از شکل حضوری و در جمع بودن به شکل فردی و آنلاین تبدیل شده است. این مسئله روزبه‌روز آسیب‌های روانی را در مردم افزایش داده است و سبب کاهش سلامت روان عموم مردم جهان گردیده است. از طرفی هزینه‌های درمان اختلالات روانی بسیار بالا است و در نتیجه تعداد زیادی از مردم به دنبال این درمان‌ها نمی‌روند. به همین دلیل متخصصان به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های درمان و افزایش سلامت روان مردم هستند و راهکارشان استفاده از هوش مصنوعی برای مشاوره فردی است.

هوش مصنوعی برای مشاوره فردی چیست؟

متخصصان و برنامه‌نویسان، هوش مصنوعی را از طریق داده‌های فراوان ایجاد کرده‌اند. هوش مصنوعی قادر است در کسری از ثانیه با داشتن حالت چشم یا حالات طبیعی بدن یا حتی تغییرات تن صدا مشکلات روانی را در فردی که به دنبال دریافت مشاوره است، تشخیص دهد و راهکاری مناسب او ارائه دهد. انسان برای تحلیل فرد دیگر نیازمند صرف زمانی بیشتری است و ممکن است، در تشخیص خود دچار خطا گردد. چون در تشخیص انسان شرایط حال حاضر خود او هم بسیار مؤثر است. اما هوش مصنوعی از ماشین کمک می‌گیرد و قدرت تحلیل بالا بدون محدودیت‌ها و شرایط خاص انسان را دارد. در این حوزه استارت آپ‌های بسیاری در خارج از ایران فعال هستند.

معرفی استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی با رویکرد مشاوره فردی

هوش مصنوعی معمولاً از دو طریق تحلیل الگوی رفتاری افراد مختلف و زبان طبیعی بدن در هنگام سخن‌گفتن به نتیجه و راهکاری مشخص برای مشاوره‌دادن به افراد می‌رسد. در زیر به معرفی استارت‌آپ برای هوش مصنوعی جهت مشاوره فردی می‌پردازیم.

هوش مصنوعی برای مشاوره فردی بر اساس الگوی رفتاری

این استارت‌آپ‌ها معمولاً از طریق الگوی رفتاری انسان نظر نهایی خود را می‌دهند. در واقع با بررسی نحوه ارتباط هر فرد با فضای اطرافش، بررسی نوع تعاملش، برخوردی که حتی با اشیا دارد و بررسی داده‌های حاصل از حسگرهای متصل شده به بدن فرد، یک نتیجه نهایی برای مشاوره فردی به افراد پیشنهاد می‌دهند.

هوش مصنوعی و کاربرد آن در روانشناسی و مشاوره

5 استارت‌آپ فعال در این حوزه

  1. اسپرینگ هلث: این استارت‌آپ با بررسی مجموعه‌ای از داده‌های الگوی رفتاری یک فرد می‌تواند مسیر درمانی ویژه آن فرد را برای او بچیند و میزان عمل نمودن آن شخص به روند درمانی توصیه شده را پیگیری کند. این استارت آپ از یکی از انواع هوش مصنوعی برای مشاوره فردی استفاده می‌نماید.
  2. مایند استرانگ: از طریق تعامل انسان با کامپیوتر می‌تواند اختلالات روانی به‌ویژه افسردگی را در فرد تشخیص دهد. آپ مایند استرانگ سطح ارتباط افراد را از طریق لمس صفحه‌ نمایش، نحوه و اندازه مصرف آپ‌های موجود در کامپیوتر یا موبایل را بررسی می‌کند و پس از بررسی و قبل از اینکه نشانه‌های بیماری در فرد بسیار گسترده شود، بیماری را از طریق پیامکی به فرد مبتلا اطلاع می‌دهد.
  3. الی: این استارت‌آپ می‌تواند از طریق بررسی حالات بدن مثل نحوه پلک‌زدن، مردمک چشم، حالات ریز چهره، نحوه لبخندزدن، سر تکان‌دادن و مواردی دیگر احساسات فرد را تشخیص دهد.

هوش مصنوعی الی دارای قدرت تحلیل کلمات و حالات غیرکلامی فرد است. در نتیجه این هوش مصنوعی جهت مشاوره فردی مناسب است. چون این میزان تشخیص از توان انسان عادی بر نمی‌آید و این هوش مصنوعی قدرت افزایش میزان تشخیص درست اختلالات در فرد را افزایش می‌دهد و سبب بهبود مشاوره فردی به شخص موردنظر می‌گردد.

  1.  نو رو ترک: این استارت‌آپ با استفاده از تشخیص حالات چشم و ظاهر فرد می‌تواند علائم افت شناختی را در فرد تشخیص دهد. در نتیجه به او راهکارهایی برای بهبود عملکردش از جمله تقویت حافظه، بهبود تغذیه و یا ورزش‌های خاصی را توصیه می‌کند تا فرد مشکل افت شناختی خودش را به ‌راحتی بتواند برطرف کند.
  2. مایندمی: این استارت‌آپ می‌تواند حتی بدون این که در تعامل با شخص مبتلا باشد، نشانه‌های افسردگی را به‌آسانی در فرد تشخیص دهد. قدرت تشخیص صحیح این آپ تا 92 درصد گزارش شده است. این استارت‌آپ به فرد مبتلا بعد از این که متوجه اختلال شد، اطلاع می‌دهد و همچنین افراد نزدیک در تعامل با فرد را از وضعیت او آگاه می‌سازد.

هوش مصنوعی جهت مشاوره فردی بر اساس حالات طبیعی بدن

راهکار دیگری که هوش مصنوعی برای مشاوره فردی و درمان اختلالات روانی ارائه می‌دهد، بررسی دقیق حالات طبیعی بدن در هنگام سخن‌گفتن، کارکردن و… است. 6 استارت‌آپ هم در این زمینه در ادامه معرفی می‌کنیم.

  1. کوارتت هلث: ابتدا به بررسی وضعیت روانی فرد می‌پردازد. بعد از بررسی کامل او را یا به یک روانپزشک ارجاع می‌دهد یا برنامه‌ای کامل در جهت ارتقا روان‌شناختی فرد به او ارائه می‌دهد.
  2. وینتر لایت وبز: این استارت‌آپ اپ خود را قادر ساخته است تا با تحلیل یک صوت یک ‌دقیقه‌ای از فرد مبتلا اختلالات او را تشخیص دهد. این آپ به بررسی تعدد واژگانی فرد، نحوه بیان واژگان، تن صدا، سرعت بیان کلمات و… می‌پردازد و با استفاده از آن به تحلیلی درباره فرد می‌رسد. از این راه می‌تواند زوال عقل را هم در فرد مبتلا تشخیص دهد.
  3. اکریم: این استارت‌آپ هم از راه هوش مصنوعی با فرد ارتباط برقرار می‌کند و در این ‌ارتباط قدرت تشخیص استرس، اضطراب، افسردگی و حتی میل به خودکشی را در فرد دارد. می‌تواند به فرد در بهبود حالات روحی‌اش کمک کند یا اگر میل به خودکشی را در فرد تشخیص داد به او توصیه می‌کند که به نزد روانپزشک برود.

هوش مصنوعی بر اساس حالات فردی مشاوره میدهد

3 هوش مصنوعی برای مشاوره فردی که می‌تواند جای انسان را برای افراد پر کند

  1. ویسا: این استارت‌آپ با استفاده از چت با افراد در ارتباط است. افراد این آپ را بر روی گوشی خود نصب می‌کنند و با این آپ به چت می‌پردازند. از راه چت درباره مشکلاتی چون نداشتن امنیت اطلاعات یا نگرانی از قضاوت‌شدن توسط دیگران با ویسا چت می‌کنند. ویسا هم دقیقاً مثل یک دوست و مشاور خوب در کنار آنها می‌ماند و راه‌های درمانی مناسبی را به آنها ارائه می‌دهد. استارت‌آپ ویسا یکی از بهترین استارت‌آپ‌ها در زمینه هوش مصنوعی برای مشاوره فردی است.
  2. ووبات: استارت‌آپی که در واقع از طریق چت کردن با فرد تحلیل رفتاری از او ارائه می‌دهد. در این چت به فاکتورهایی مثل میزان گستره کلمات فرد، نحوه نوشتن کلمات و نحوه تعامل فرد با سیستم ووبات مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت به یک شناخت نسبی از فرد می‌رسد. این ربات قدرت این را دارد تا شخصی سازی شود و با فرد موردنظر مثل انسان برخورد کند و جای دیگران را برای فرد تنها پر کند.
  3.  یوپر: این استارت‌آپ به نسبت دیگر استارت‌آپ‌ها برای هوش مصنوعی مناسب برای مشاوره فردی استارت‌آپ بهتری است. این آپ به انسان‌ها در جهت بهبود احساسات فردی و توانمند کردن افراد برای مراقبت روانی از خودشان کمک بسیاری می‌کند. همچنین به افراد کمک می‌کند تا اضطراب و استرس خود را درمان کنند و خلاقانه‌تر کارهای خود را پیش ببرند.

بررسی وضعیت استفاده از هوش مصنوعی برای مشاوره فردی در ایران

در ایران چندین مشکل پیش روی افراد فعال در استفاده از هوش مصنوعی جهت مشاوره فردی وجود دارد. در این کشور جوان‌های بااستعداد و فعال در این زمینه بسیار است، ولی نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی و مسئولین هستند. از طرفی هوش مصنوعی برای روان‌شناسی و مشاوره نیازمند همکاری دانشمندان چند رشته دانشگاهی با هم است. برای مثال رشته‌های روان‌شناسی، علوم رفتاری و دیگر رشته‌ها را باید با هم به همکاری بپردازند.

 همچنین در ایران روان‌شناسان اهمیتی برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات بیماران در حوزه روان‌شناسی قائل نیستند. برای اینکه بتوانیم از هوش مصنوعی در ایران استفاده کنیم نیازمند داده‌های فراوانی هستیم، ولی در حال حاضر اکثر روان‌شناس‌ها این داده‌ها را نگه‌داری نمی‌کنند. در نهایت ایران برای دستیابی به هوش مصنوعی و جاانداختن استفاده از آن در بین مردم راه درازی را در پیش رو دارد.

کلام آخر

این روزها برای کاهش هزینه‌های درمان روانی و افزایش سرعت دریافت مشاوره از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی برای مشاوره فردی در غرب به‌ خوبی عمل کرده است. امید است که در ایران هم به‌زودی استفاده از هوش مصنوعی فراگیر شود و افراد در سریع‌ترین زمان ممکن به یک مشاور و روان‌شناس بتوانند دسترسی پیدا کنند و روند درمان خود را سریع‌تر و دقیق‌تر پیش ببرند. نظر شما در مورد هوش مصنوعی و کاربردش در روانشناسی و یا مشاوره های فردی چیست ؟

دسترسی آسان به سایر مقالات درباره هوش مصنوعی

راه های ارتباطی مانارسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *