اخبار, دانستنی ها, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

همه چیز درباره استارلینک

استارلینک چیست

استارلینک چیست، کجا بخریم و هزینه آن چقدر است؟

ایلان ماسک Elon Musk مدیرعامل میلیاردر کمپانی تسلا و اسپیس ایکس است که روی پروژه استارلینک هم سرمایه گذاری کرد. در این پروژه صدها ماهواره با هدف ارائه اینترنت با پهنای باند زیاد به فضا پرتاپ شد. افراد با سرعت زیاد حتی در هنگام حرکت به اینترنت دسترسی دارند. در اینجا چیزهایی که شما باید بدانید را جمع آوری کردیم.

استارلینک چیست؟

استارلینک یک پروژه است که در کمپانی اسپیس ایکس Space X از شش ساله قبل متولد شد. این کمپانی سه سال را صرف پرتاب بیش از 1000 ماهواره به مدار کرده است و اخیراً 885.5 میلیون دلار کمک مالی از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده کسب کرده است. اکنون در حال ارائه سرویس در بیشتر نقاط دنیاست و افراد می توانند در سایت استارلینک ثبت نام و یا پیش ثبت نام کنند.

در فوریه ۲۰۲۱، ایلان ماسک اطلاع داد که  استارلینک Starlink اکنون به بیش از ۱۰۰۰۰ مشتری خدمات ارائه می‌دهد. ایده این است که ماهواره های Starlink می توانند شما را به اینترنت متصل کنند. استارلینک وعده داده است که “اینترنت پرسرعت را به مکان هایی که دسترسی کامل وجود ندارد ” ارائه دهد.

جالب است که ارائه دهندگان خدمات اینترنت ماهواره ای دیگری نیز وجود دارد، مانند HughesNet یا Viasat، اما استارلینک Starlink به دلیل اتصال به ایلان ماسک Elon Musk و اسپیس ایکس SpaceX مشهورتر است. این ماهواره دسترسی به اینترنت را به زمین ارسال می کند، با سخت افزار زمینی (دیش) مورد نیاز برای اتصال به سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک و پرداخت هزینه اشتراکی میتوانید به اینترنت متصل شوید.

چند ماهواره استارلینک در فضا وجود دارد؟

 نمونه اولیه ماهواره استارلینک در سال 2018 به مدار پرتاب شد. از آن زمان تاکنون بیش از 20 پرتاب موفقیت آمیز انجام شد که تعداد کل ماهواره های پرتابی را تا فوریه 2021 نزدیک به 1300 رساند. اسپیس ایکس برخی از ماهواره ها را با استفاده از موشک مداری فالکون 9 به مدار پرتاب کرد.

در نهایت، استارلینک امیدوار است که کل سیاره را با ماهواره‌هایی احاطه کند که می‌توانند سیگنال وای‌فای پرسرعت و قابل استفاده را ارسال کنند. احتمالاً استارلینک برای رسیدن به این هدف به حداقل 10000 ماهواره در مدار نیاز دارد. ایلان ماسک ادعا کرد که این سرویس باید در سال 2022 در سراسر جهان در دسترس باشد، البته اگر بتواند چندین پرتاب ماهواره دیگر را با موفقیت انجام دهد.

سخت افزارهای استارلینک:

هنگامی که در سایت استارلینک ثبت نام می کنید، کیتی دریافت می کنید که شامل یک دیش و یک روتر است.

تنها کاری که برای برقراری اتصال باید انجام دهید این است که این دیش بسیار کوچک را در خانه خود تنظیم کنید. سیگنال را دریافت می کند و پهنای باند را به روتر شما منتقل می کند. یک اپلیکیشن با نام Starlink برای Android و iOS وجود دارد که دارای واقعیت افزوده است تا به مشتریان کمک کند بهترین مکان را برای قرار دادن گیرنده های خود در خانه انتخاب کنند. میتوانید آنها را نصب و از یک اینترنت پرسرعت، لذت ببرید.

سرعت سرویس اینترنت استارلینک چقدر است؟

سرعت استارلینک بسته به موقعیت مکانی شما متفاوت است، اما آزمایش Ookla نشان می دهد که استارلینک بسیار سریعتر از خدمات اینترنت ماهواره ای رقیب است. از فوریه 2022، استارلینک یک اکانت پریمیوم Premium ارائه کرده است که سرعت دانلود بین 150 تا 500 مگابیت در ثانیه را نوید می‌دهد. همچنین سرعت آپلود را به 40 مگابیت در ثانیه می رساند.اما دور از ذهن نیست که قیمت آن بسیار بالاست.

آیا در شرایط جوی بد مثل باران یا طوفان می توان از آن استفاده کرد؟

 به نظر می رسد آب و هوا در مناطقی با جو خیلی بد مشکل ساز باشد. طبق گفته استارلینک، گیرنده قادر به ذوب برفی است که روی آن فرود می‌آید، اما این شرکت توصیه می‌کند دیش و روتر را در مکانی نصب کنید که برف یا باران و سایر موانع که باعث مسدود شدن میدان دید می شود، جلوگیری کنید. همچنین خاطرنشان می‌کند: «باران یا باد شدید نیز می‌تواند بر اتصال اینترنت ماهواره‌ای شما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به کاهش سرعت یا در موارد نادر، قطع شود.

دیش های استارلینک

آیا می توانید از Starlink در حین حرکت استفاده کنید؟

ماسک در آوریل 2021 در توییتر نوشت که این سرویس آماده به کار “کاملا سیار” است. به خاطر داشته باشید، در حال حاضر، مشتریان استارلینک نمی توانند سخت افزار موجود خود را از آدرسی به آدرس دیگر منتقل کنند. به عنوان یک عضو بتا، باید اطلاعات موقعیت مکانی خود را هنگام تسویه حساب ارسال کنید و سپس در کنار تجهیزات بمانید. ماسک می گوید که پایانه‌های استارلینک برای خودروهای تسلا بسیار بزرگ هستند، اما او گفت که آنها می‌توانند در هواپیما،کامیون و کشتی کار کنند.

هزینه Starlink چقدر است؟

خود اشتراک سرویس اینترنت ماهانه 99 دلار هزینه دارد. همچنین برای دیش ماهواره و روتر قابل نصب 500 دلار هزینه باید پرداخت شود.

آخرین وضعیت استارلینک در ایران

به نقل از رویترز : ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در پاسخ به توییت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده مبنی بر پیشبرد آزادی اینترنت اعلام کرد: که سرویس اینترنت ماهواره ای این شرکت، را برای ایرانیان فعال می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا هم دستورالعملی را برای گسترش خدمات اینترنتی برای ایرانیان علیرغم تحریم های آمریکا علیه این کشور، در بحبوحه اعتراضات صادر کرد. چراغ سبز از جایی شروع شد که دسترسی به رسانه های اجتماعی و برخی محتواها در ایران به شدت محدود شد و میلیون ها ایرانی آفلاین شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *