تبلیغات, دیجیتال مارکتینگ, فروش و بازاریابی, وبلاگ

نکات اساسی در جلسات فروش

نکات اساسی در جلسات فروش

نکات اساسی در جلسات فروش

مهم نیست برای اولین بار است که برای یک جلسه فروش برنامه‌ریزی می‌کنید یا تجربه برگزاری آن را به تعداد دفعات زیاد دارید. مهم این است که نکات اساسی در جلسات فروش را رعایت کنید. برگزاری جلسات فروش با نمایندگان فروش شما می‌تواند یک بررسی ارزشمند برای کسب و کارتان باشد. اما این جلسات می‌تواند زمان ارزشمند فروشندگان را تلف کند.

با ایجاد یک دستور کار مناسب برای جلسه فروش خود می‌توانید از مزایای برگزاری این جلسات برخوردار شوید و زمان زیادی را هدر ندهید. با توصیه‌های موجود در این مقاله، می‌توانید جلسه فروش بعدی خود را آماده کنید و در کمترین زمان جلسات کارآمدی را برای تیم فروش خود برگزار نمایید.

جلسه فروش چیست؟

ابتدا اجازه دهید جلسه فروش را تعریف کنیم. جلسه فروش یک جلسه بین رهبران فروش و متخصصان یک شرکت است. برخلاف یک جلسه خارجی، مانند تماس با مشتری، این جلسه فقط برای اعضای داخلی است و به منظور ارائه اطلاعات به اعضای تیم فروش برگزار می‌شود. اطلاعاتی که می‌تواند به آنها کمک کند وظایف خود را بهتر انجام دهند. معمولا رهبران فروش (مانند مدیر فروش) جلسه فروش را اداره می‌کنند و نمایندگان فروش در آن شرکت خواهند کرد. رهبران به روز رسانی‌های مهمی از جمله موارد زیر را برجسته می‌کنند:

  • عملکرد فروش فعلی
  • آنچه برای رهبران مهم است
  • بینش رقابتی
  • اولویت‌های بعدی تیم باید چه باشد

بر اساس اینکه جلسه فروش را به صورت هفتگی، سه ماهه یا سالانه برگزار می‌‌کنید، دستور کار جلسه شما باید متفاوت باشد. ما در اینجا نکات اساسی در جلسات فروش که به شما کمک می‌کند در مسیر درست قدم بردارید، به تیم خود احترام بگذارید و در جلسات فروش خود تا حد امکان کارآمد باشید، را بیان می‌کنیم.

نکات اساسی در جلسات فروش برای برگزاری یک جلسه فروش موفق

اگر می‌خواهید یک جلسه فروش موفق برگزار کنید پیشنهاد می‌شود نکات زیر را مطالعه بفرمایید. این نکات فارغ از اینکه قصد دارید در جلسه فروش در مورد چه چیزی صحبت کنید می‌تواند برای شما مفید باشد.

1. دستور کار جلسه فروش را ساده کنید

قبل از برگزاری جلسه باید موضوع مورد بحث را مشخص کنید. به عنوان مثال، آیا بحث در مورد پیشرفت یک شاخص عملکردی است یا یک جلسه مهم سالانه برای اینکه ببینیم چه کسی برای انجام معاملات به کمک نیاز دارد؟

هرگز فروشندگان خود را بدون داشتن یک برنامه مشخص دور هم جمع نکنید. کشاندن فروشندگان به یک جلسه، آنها را از بررسی سرنخ‌ها، جمع‌آوری ایمیل‌ها و فروشگاه‌ها و در نهایت افزایش درآمد دور می‌کند. پس جلسه شما باید به اندازه کافی برای آنها مفید باشد.

هنگامی ‌که برنامه و اهداف خود را مشخص کردید، تصمیم بگیرید که بهترین فرد برای صحبت در مورد هر موضوع چه کسی خواهد بود. قبل از هر جلسه، دستور کار را برای شرکت‌کنندگان ارسال کنید. دستور کار می‌تواند یک طرح کلی و ساده‌شده باشد، اما به همه نشان می‌دهد که شما روی استفاده کامل از زمان خود تمرکز کرده‌اید.

2. عیب‌یابی تکنولوژی

یکی دیگر از نکات اساسی در جلسات فروش عیب‌یابی تکنولوژی است. مهم نیست قصد دارید جلسه فروش را به صورت آنلاین یا حضوری برگزار کنید، در هر صورت باید هر گونه مشکل تکنولوژیکی را از قبل حل نمایید. مثلا نرم‌افزارهای مورد نیاز را دانلود و نصب کنید و برنامه‌های اضافی را ببندید.

قطعا شما نمی‌خواهید که اشکالات زمان شما و تیمتان را هدر دهد و جلسه را از مسیر خود خارج کند. بنابراین از مجریان جلسه بخواهید که چند دقیقه زودتر در جلسه حاضر باشند تا موارد مورد نیاز را آزمایش کنند. اگر خود شما جلسه را اداره می‌کنید، می‌توانید همین این کار را به تنهایی انجام دهید.

نکات اساسی در جلسات فروش

3. شروع و پایان به موقع

به وقت تیم خود احترام بگذارید و جلسه را طبق برنامه شروع کنید و به پایان برسانید. نمایندگان فروش زمان خود را به صورت دقیق برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند حداکثر تعداد تماس‌ها را با مشتری داشته باشند.

اگر متوجه شدید که زمان زیادی باقی نمانده تعداد موضوعات را کاهش دهید. با درخواست بازخورد از شرکت‌کنندگان برای اطلاع از اینکه کدام موضوعات ارزشمندتر هستند، دستور جلسه فروش بعدی خود را تنظیم کنید. قطعا نمی‌خواهید موضوعات مهم را حذف کنید، اما همواره باید مراقب زمان باشید و این یک تعادل بسیار ظریف است.

۴. نکات اساسی در جلسات فروش: اطلاعات تیم خود را به روز کنید

یکی دیگر از نکات اساسی در جلسات فروش به روز کردن اطلاعات تیم فروش است. به عنوان رهبر، وظیفه شما این است که اطلاعات تیم خود را در مورد هر چیزی که یاد گرفته‌اید و ممکن است هنوز به آنها منتقل نشده باشد، به روز کنید. به خصوص اگر مدتی از آخرین ملاقات شما گذشته باشد.

همه را در مورد تغییرات قیمت، به‌روزرسانی‌های پیش‌بینی فروش، اخبار مربوط به محصولات، تغییرات رهبری یا سایر اطلاعات جامعی که می‌تواند بر نحوه فروش آنها تأثیر بگذارد، توجیه کنید. هر گونه مشکل یا سؤال از جلسات گذشته را نیز پیگیری کنید. این بخش از جلسه فروش ممکن است برای مدت زمان متفاوتی اجرا شود و اگر موضوع پتانسیل طولانی شدن را دارد، یک جلسه فروش ویژه را به آن اختصاص دهید.

۵. از تیم فروش بخواهید درباره مشکلات خود صحبت کنند

وقتی همه در یک جلسه فروش گرد هم جمع می‌شوند، اغلب به اشتراک گذاری کاری که انجام می‌دهند مفید است. علاوه بر پیشرفت‌ها، به موانع موجود نیز توجه کنید. به عنوان یک مدیر، اگر اعضای تیم فروش به موانعی برخورد می‌کنند، شما باید از موضوع آگاه شوید تا بتوانید موانع را برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر بردارید. هنگامی‌ که بدانید چه چیزی خوب پیش می‌رود و چه چیزی نیاز به تمرکز بیشتری دارد، می‌توانید یک برنامه‌ریزی درست برای افزایش درآمد داشته باشید.

۶. نکات اساسی در جلسات فروش: فروشندگان موفق را تشویق کنید

نمونه دیگری از نکات اساسی در جلسات فروش تشویق و تحسین فروشندگان موفق است. اگر یکی از اعضای تیم فروش معامله بزرگی را بسته است، زمانی را در دستور کار جلسه فروش به تحسین وی اختصاص دهید تا انگیزه‌ای برای دیگر فروشندگان شما باشد. البته مطمئن شوید که فروشنده مورد نظر از تشویق شدن در جمع لذت می‌برد. برخی از افراد علاقه‌ای که تحسین شدن در مقابل چشمان دیگران ندارند و ترجیح می‌دهند موفقیت خود را پنهان کنند.

۷. فضا را برای ایده‌ها، پرسش‌ها و همکاری ایجاد کنید

همیشه باید زمانی از دستور کار جلسات فروش خود را به تبادل افکار به صورت گروهی اختصاص دهید. این جلسات فقط در مورد آنچه شما می‌خواهید نیست. بلکه راهی برای یادگیری مطالب جدید و تجربیات مفید یکدیگر و ایجاد بهترین شیوه‌های فروش است. به عنوان مثال، می‌توانید از طوفان فکری یا تبادل ایده استفاده کنید. روی موضوعاتی تمرکز کنید که برای اکثر فروشندگان مهم است.

۸. انتظارات خود از اعضای تیم فروش در جلسه بعدی را مشخص کنید

مورد آخر از نکات اساسی در جلسات فروش بیان انتظارات از فروشندگان است. اعضای تیم می‌توانند مسئول پیگیری مشتریان بالقوه و مشتریان خود باشند. با این حال، اگر نیازهای دیگری در طول جلسه مطرح شده است، مانند صحبت با تیم مالی در مورد یک تبلیغ جدید یا بحث در مورد بازاریابی، اعضا باید به آنها نیز رسیدگی کنند. به این ترتیب، موارد مهم از قلم نمی‌افتند. در کل مشخص کنید که می‌خواهید تیم چه به‌روزرسانی‌هایی را برای جلسه بعدی ارائه دهد.

خدمات تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *