برند سازی, تبلیغات, شبکه های اجتماعی, کسب و کار

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ نریشن درواقع یک کلمه انگلیسی است که در فارسی و زبان عامیانه به آن گویندگی یا متن‌خوانی گفته می‌شود. نریتورها هم همان گوینده‌ها هستند که وظیفه آن‌ها این است متنی را به شیوه‌ای بخوانند که تاثیر لازم را بر مخاطب بر جای بگذارد. به‌عبارت‌دیگر نریشن یک مهارت است که در برنامه‌های تصویری و شنیداری بر محتوا تاثیر می‌گذارد و به آن اعتبار می‌بخشد. گویندگان برای این کار باید مهارت‌های خاصی را کسب کنند و آموزش‌های لازم را ببینند و بعد با تمرین‌های بسیار و کسب تجربه در پروژه‌های مختلف شرکت می‌کنند.

اگر شما هم صدای خوبی دارید و فکر می‌کنید که می‌توانید در این زمینه موفق شوید، توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این مهارت تا پایان همراه ما باشید.

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟

کاربردهای نریشن چیست؟

نریشن یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی محسوب می‌شود. نریتورها با صداگذاری بر فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و یا اجرای برنامه در رادیو فعالیت می‌کنند و از این طریق می‌توانند مهارت‌های خود را نشان دهند. یکی از کاربردهای نریشن، صداگذاری برای خواندن کتاب و تولید کتاب‌های صوتی است.  به دلیل مشغله زیاد، خیلی از افراد وقت کافی برای خواندن کتاب را ندارند و به‌همین دلیل از کتاب‌های صوتی استفاده می‌کنند.

نریتورها کتاب را تهیه می‌کنند و بعد با لحن و آوای مناسب کتاب را روخوانی می‌کنند و صدای خود را ضبط می‌کنند. افراد می‌توانند در حین انجام فعالیت‌های روزمره به این فایل‌ها گوش دهد و از محتوای کتاب‌ها استفاده کنند. برخی از کاربردهای دیگر نریشن یا گویندگی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تهیه پادکست
  • اجرا در برنامه‌های رادیویی
  • تبلیغات
  • ساخت مستندها
  • دوبله یا صداگذاری

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ گویندگی چه انواعی دارد؟

در بحث نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ باید بدانید که گویندگی چه انواعی دارد و به‌طورکلی مفهوم گویندگی چیست؟ گویندگی به‌طورکلی به ۳ دسته تقسیم می‌شود و برای انجام هر کدام از آن‌ها، نریتور باید مهارت‌های ویژه‌ای کسب کند.  به‌عنوان مثال نحوه گویندگی یک مجری برنامه کودک با یک گزارشگر خبری بسیار متفاوت است و این افراد باید با لحن و آوای خاصی برنامه خود را اجرا کنند و مهارت‌های مختلفی کسب کنند. به‌طورکلی گویندگی شامل انواع زیر است:

داشتن یک‌ صدای خوب و پرقدرت تنها لازمه تبدیل به یک شخص گوینده نیست. نریتورها باید علاوه‌بر صدای خوب، مهارت‌های زیادی داشته باشند تا تاثیر خوبی بر مخاطب  بگذارند و بتوانند آن‌ها را جذب کنند. گویندگان بیشتر در پشت صحنه برنامه‌ها هنرنمایی می‌کنند و فقط صدای آن‌ها به گوش مخاطب می‌رسد. به‌همین دلیل لازم است که تمام فاکتورهای لازم برای تاثیرگذاری از طریق صدا را کسب کنند و توجه ویژه‌ای به مهارت‌های صحبت کردنشان داشته باشند. ما در ادامه مواردی که به یک نریتور کمک می‌کنند تا به یک گوینده موفق تبدیل شود را به شما معرفی می‌کنیم.

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟

داشتن علاقه و اشتیاق به مهارت گویندگی

حتما شما هم قبول دارید که برای شروع هر کاری باید به آن علاقه داشته باشید تا بتوانید در آن موفق شوید و انگیزه و علاقه شرط اصلی برای ادامه دادن یک کار است. اشتیاق و علاقه در نریشن خیلی مهم است و در بحث نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ باید بدانید که مخاطبان  به‌راحتی می‌توانند اشتیاق و علاقه شما را از نحوه‌ی بیان کلمات استخراج کنند و از گفته‌های شما انرژی خوبی دریافت کنند. اگر علاقه شما به‌طور واضح در کارهایتان شنیده نشود و این علاقه توسط مخاطب دریافت نشود، محصول نهایی شما کیفیت چندانی نخواهد داشت و به مذاق مخاطب خوش نخواهد آمد. پس یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای موفقیت در عرصه نریشن، اشتیاق و علاقه زیاد است.

کنترل و تغییر لحن و تون صدا

یکی از مهارت‌هایی که یک نریتور باید کسب کند این است که باید بداند برای هر شخصیت چطور لحن و تن صدای خود را تغییر دهد. به‌عنوان مثال لحن یک فرد مسن و خسته یا عصبانی با یک دختربچه‌ی شاد و بازیگوش و پرانرژی بسیار متفاوت است. تغییر تن صدا یک امر ضروری در نریشن محسوب می‌شود. زیرا تن صدای یکنواخت و آرام مخاطب را خواب‌آلود و خسته می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که گویندگان حرفه‌ای هیچ‌گاه متن را روخوانی نمی‌کنند و برای متن خود ارزش قائل هستند. تغییر لحن و تن می‌تواند جذابیت متن شما را افزایش دهد و اشتیاق مخاطب برای شنیدن ادامه ماجرا را افزایش دهد.

انتقال احساسات مختلف به شنونده

در بحث نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ باید بدانید که گویندگان داستان‌ها و روایت‌هایی را برای مخاطب تعریف می‌کنند که در آن‌ها افراد و شخصیت‌های مختلف با حالات و روحیات مختلفی وجود دارند. ممکن است طی یک داستان، افراد احساس شادی، خشم، هیجان، ترس و… داشته باشند. وظیفه نریتور این است که این احساسات را به‌خوبی به مخاطب منتقل کند. به‌عنوان مثال شما باید به مخاطب القا کنید که تنها ماندن در یک جنگل تاریک چه احساسی دارد و یا دریافت یک نامه از طرف کسی که دوستش دارید یا از طرف یک دوست قدیمی که مدت‌هاست او را ندیده‌اید، چقدر می‌تواند خوشحال‌کننده باشد.

تلفظ صحیح کلمات و اسامی

برای درک اهمیت این‌ موضوع، بهتر است که خود را جای مخاطب قرار دهید. اگر شما هم حین گوش دادن به یک فایل صوتی، متوجه شوید که گوینده اسامی شهرها یا اصطلاحات را اشتباه تلفظ می‌کند و شیوه صحیح آن‌ها را بلد نیست، آیا به ادامه برنامه گوش می‌دهید. احتمالا نه! پس تلفظ صحیح کلمات و اصطلاحات و اسامی بسیار اهمیت دارد و نشان می‌دهد که شما برای کار خود ارزش قائل هستید و کار شما از کیفیت بالایی برخوردار است.

ما در بحث نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ توصیه می‌کنیم که برای شروع، متن را چند بار روخوانی کنید و به صدای خود گوش دهید تا متوجه اشتباهات و خطاهای گفتاری خود شوید. برای تلفظ اسامی خارجی هم می‌توانید دیکشنری و نسخه لاتین آن‌ها را چک کنید و از تلفظ آن‌ها مطمئن شوید. علاوه‌ بر این گوینده باید تسلط کامل به زبان فارسی داشته باشد و حین ادای کلمات، هیچ لهجه یا گویشی نداشته باشد.

نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ چطور به یک نریتور موفق تبدیل شویم؟

اگر صدای خوبی دارید و قصد دارید که این حرفه را به‌طور جدی آغاز کنید، توصیه می‌کنیم ابتدا درمورد این رشته تحقیق کنید و درباره نریتورهای معروف ایران و جهان اطلاعات کافی کسب کنید. بعد از کسب اطلاعات کافی، باید توانایی‌های خود را در این زمینه محک بزنید. توصیه می‌کنیم برای شروع یک متن را انتخاب کنید و چند بار از روی آن بخوانید و صدای خود را ضبط کنید.

فایل ضبط‌ شده خود را بررسی کنید و سعی کنید خطاها و ایرادهای موجود در آن را پیدا کنید. بعد از تصحیح خطاها و ضبط یک فایل مناسب، می‌توانید چندین فایل خود را به‌عنوان رزومه و نمونه کار برای افراد فعال در این زمینه بفرستید. شما با این کار توانایی خود را به افراد فعال در این زمینه نشان می‌دهید و در صورت تأیید درخواست‌های شما، می‌توانید در این زمینه آموزش ببینید و فعالیت خود را به‌عنوان یک نریتور آغاز کنید.

جمع‌بندی نریشن چیست؟ نریتور کیست؟

ما در این مقاله توضیح دادیم که نریشن چیست؟ نریتور کیست؟ نریشن همان مهارت گویندگی است و نریتور هم به افراد گوینده‌ای گفته می‌شود که فایل‌های صوتی ضبط می‌کنند، گوینده اخبار هستند و به‌عنوان دوبلور در تهیه فیلم و انیمیشن کمک می‌کنند. اگر شما هم صدای پرقدرت و مناسبی دارید و فکر می‌کنید که می‌توانید در این زمینه موفق شوید، بهتر است ابتدا با افراد موفق و فعال در این زمینه صحبت کنید و از آن‌ها درباره رمز موفقیتشان، مشورت بگیرید. شما برای این که در این زمینه مشغول به کار شوید باید مهارت‌های زیادی فرابگیرید و بتوانید با تغییر لحن و تن صدا، مفاهیم و احساسات را به‌خوبی به مخاطب منتقل کنید.

کاور راز بزرگ قلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *