برند سازی, تبلیغات, دیجیتال مارکتینگ, فروش و بازاریابی, کسب و کار, وبلاگ

محاسن و معایب تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی

مقدمه

محاسن و معایب تبلیغات تلویزیونی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن بپردازیم. تلویزیون در میان مردم به عنوان جایگاه اصلی تبلیغات شناخته شده است. برترین مزیت تبلیغات تلویزیونی این است که در مقابل چشم مردم است. همه مردم و از همه اقشار به تماشای تلویزیون می پردازند و تبلیغ کنندگان نیز هزینه های گزافی را برای این تبلیغات می پردازند. گاهی افراد میلیاردها تومن هزینه می کنند تا برند خود را به مردم معرفی کنند و به هدف خود برسند.

برای انجام تبلیغات به یک رسانه نیاز داریم، رسانه ای مثل تلویزیون، روزنامه ، مجله یا شبکه های اجتماعی و یا … . هر رسانه تاثیر خاص خود را روی مخاطب دارد و واکنش متفاوتی را از مردم به همراه خواهد داشت.

شرکت های تبلیغاتی از تلویزیون به عنوان پادشاه تبلیغات یاد می کنند. دلیل این نام گذاری این است که بسیاری از مردم در طول روز چندین ساعت از وقت خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند و درصد کمی وجود دارند که به رسانه های دیگر اهمیت می دهند. در این شرایط پیام تبلیغاتی شما به راحتی به میلیون ها مخاطب فرستاده می شود.

ما در این مقاله سعی داریم درباره محاسن و معایب تبلیغات تلویزیونی صحبت کنیم.

تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی چیست؟

 نوعی از برنامه های تلویزیونی، تبلیغات تلویزیونی است که در قبال دریافت مبلغی از تبلیغ دهنده تبلیغاتی درمورد یک خدمت یا محصول ساخته می شود تا پیام مورد نظر را به مخاطبان آن شبکه ی تلویزیونی ارائه دهد.

تبلیغات تلویزیونی بخش عمده و اصلی درآمد شبکه های تلوزیونی است و این نوع برنامه ها تقریبا از همان آغاز به وجود آمدن تلویزیون وجود داشته است. نوع تبلیغات، قیمت، نحوه ی نمایش تبلیغات و … همگی به سیاست های تلوزیون و شبکه ی نمایش دهنده بستگی دارد و با توجه به قوانین هر کشوری این شرایط هم می تواند متفاوت باشد مثلا تبلیغات سیاسی در تلویزیون در بعضی کشور ها امری ساده است در حالی که همین تبلیغات در کشور های دیگر کاملا ممنوع است یا تا حدی محدود است.

نمایش تبلیغات در تلویزیون دو مرحله دارد، مرحله اول توجه به استانداردها و قوانین آگهی و مرحله دوم انتخاب طریقه و زمان مناسب برای انتشار آگهی.

تبلیغات نوتیفیکیشن چیست؟ ، برای خواندن این مقاله کلیک کنید

مزایای تبلیغات در تلویزیون

خلاقیت برای سازنده

تلویزیون بیشترین خلاقیت را در اختیار سازنده تبلیغ قرار می دهد، تا پیام خود را بخوبی منتقل کند. با دوربین فیلمبرداری می توانید بیننده را به هر جایی برده و تصاویر دلخواه را نمایش دهید. مثلا می توانید بیننده را به داخل کارخانه خود برده و کیفیت تولید را به او نشان دهید.

اعتبار

جالبه که تبلیغات در تلویزیون بلافاصله به محصول یا خدمات اعتبار خاصی می بخشد. تبلیغات در تلوزیون برای محصولات موثر تر است و محصولی که در تلوزیون تبلیغ می شود از محصولات رقبا متمایز می شود و در ذهن مشتری از جایگاه بهتری برخوردار می شود.

تماشاگران مجبور است آگهی را ببیند

بدانیم که اینکه بسیاری از بینندگان تلویزیون هیچ علاقه ای به تماشای تبلیغات تلویزیونی ندارند، ولی روزانه ساعتها در معرض این تبلیغات هستند. آیا شخصی را می شناسید که روزانه چند ساعت تلویزیون تماشا کند و تبلیغات بانک ملی ، بانک ملت ، پفک اشی مشی و … را ندیده باشد؟

انتخاب آسان بازار هدف

با تبلیغات تلویزیونی در زمان مناسب، براحتی می توانید بازار هدف مورد نظر را انتخاب کنید. اگر محصول شما مختص کودکان است ، مسلما با پخش تبلیغ در برنامه کودک به مشتریان موردنظر دسترسی خواهید داشت. اگر محصول شما مربوط به آشپزخانه است، این تبلیغ می تواند در بین برنامه های مورد علاقه خانمها مانند آموزش آشپزی پخش شود.

نتایج سریع دارد

نتیجه های تبلیغات تلویزیونی بلافاصله تاثیر خود را نشان می دهد. اگر در تبلیغ، از حراجی ویژه صحبت می کنید ، پس از یکساعت می توانید منتظر مراجعه مشتریان به فروشگاه باشید. در بازی فوتبال تیم ایران با کره ، آقای خیابانی یکساعت قبل از آغاز بازی اعلام کرد که ورزشگاه خالی است و از مردم خواست تا به ورزشگاه آزادی بیایند. در آغاز بازی ورزشگاه تقریبا پر شده بود! بله این قدرت تبلیغات تلویزیونی است.

ضریب نفوذ بالایی دراد

نمیتوانیم تبلیغات در روزنامه و مجلات را نادیده بگیریم اما این ابزار نمی توانند براحتی در دوردست ترین نقاط کشور نفوذ کنند. ولی تلویزیون ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد و از نظر محدوده جغرافیایی، محدودیتی ندارد.

افزایش فروش فروشگاهی

آمار نشان داده است که مشتریان در هنگام خرید از فروشگاه ، معمولا بهترین گزینه ها را نمی خرند. بلکه آن محصولاتی را می خرند که با آنها آشنا هستند. تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی در آشنا ساختن مشتری با محصول دارد.

تبلیغات پیامکی + مزایا و معایب آن ، برای خواندن این مقاله اینجا کلیک کنید

تبلیغات تلویزیونی

معایب تبلیغات در تلویزیون

تضمینی برای دیده شدن وجود ندارد

بسیاری از بینندگان در هنگام پخش تبلیغات تلویزیونی به سراغ یخچال می روند، به دستشویی می روند و یا کانالها را عوض می کنند. بنابراین تضمینی برای دیده شدن تبلیغ وجود ندارد. معمولا در بین برنامه های تلویزیونی اولین و آخرین آگهی بیشترین احتمال دیده شدن را دارند. شرکتهایی موفق هستند که تبلیغات خود را به دفعات زیادی نمایش می دهند.

وجود تبلیغات فراوان و کوتاه

معمولا تبلیغات تلویزیونی بسیار کوتاه هستند و تبلیغات فراوانی بطور متوالی پخش می شوند، بنابرین بیننده نمی تواند بر روی تبلیغ شما تمرکز نماید. اگر تبلیغات بطور جداگانه پخش شوند،تاثیر بیشتری دارند.

محاسن و معایب تبلیغات تلویزیونی

هزینه های تولید و پخش بسیار زیادی دارد

توقع بینندگان تلویزیون نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. بینندگان توقع دیدن تبلیغاتی زیبا و حرفه ای را دارند و هزینه ساخت چنین تبلیغاتی مسلما زیاد است. همچنین هزینه پخش تبلیغات که در ساعات مختلف روز متفاوت است ، معمولا مبلغ قابل توجهی می باشد.

در تبلیغات تلویزیونی عمر پیام کوتاه است

زمان تبلیغات تلویزیونی معمولا کوتاه است و شاید بیننده نتواند شماره تلفن یا آدرسی را یادداشت کند. و یا اگر برای چند ثانیه توجهش به عاملی دیگر مانند تلفن جلب شود، تبلیغ شما به پایان خود رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *