از زمانی که فیسبوک در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ به متا تغییر نام داد، مفهومی تحت عنوان متاورس، موضوع داغ بحث بوده است. احتمالا شما نیز در چند ماه اخیر شنیدهاید که متاورس عصر جدیدی از اتصال دیجیتال، واقعیت مجازی (VR) و تجارت الکترونیک را شکل خواهد داد، اما متاورس چیست و چگونه میتوانید به عنوان یک کسب و کار، آژانس یا مدیر از مزیتهای این روند استفاده کنید.
متاورس چیست و این اصطلاح از کجا آمده است؟
ردپای اصطلاح متاورس را میتوانیم در رمان نیل استفنسون به نام Snow Crash (سقوط برفی) پیدا کنیم. این رمان در سال ۱۹۹۲ منتشر و به همراه رمان نورومنسر اثر ویلیام گیبسون که فضای داده واقعیت مجازی به نام ماتریکس را توصیف میکند، به عنوان یکی از قواعد ژانر علمی-تخیلی در نظر گرفته میشود.
متاورس در رمان سقوط برفی، یک فضای واقعیت مجازی سه بعدی را به نمایش میگذارد که از طریق پایانههای شخصی و عینکهای واقعیت مجازی قابل دسترسی است. ویژگیهای مشترک زیادی با هدست واقعیت مجازی Oculus Quest و سایر هدستهای واقعیت مجازی دارد. این فضای سه بعدی از دید کاربران یک محیط شهری است که در امتداد جادهای به عرض صد متر به نام استریت شکل میگیرد. استفنسون مینویسد که همانند هر مکانی در واقعیت، این محیط در معرض توسعه است. توسعه دهندگان میتوانند خیابانهای کوچک خود را با تغذیه از خیابان اصلی توسعه دهند.
آنها میتوانند ساختمانها، پارکها، تابلوها و همچنین چیزهایی بسازند که در واقعیت وجود ندارند. مانند مناطق جنگی آزاد که مردم میتوانند به آنجا بروند و همدیگر را بکشند.
اگر دیدگاه استفنسون از مفهوم متاورس آشنا به نظر میرسد، به این دلیل است که بازی های آنلاین چند نفره انبوه (MMOG) با بسیاری از ویژگیهای این رمان شباهت دارند. به عنوان مثال، در Second Life کاربران میتوانند آواتارهای واقعی را شخصیسازی کنند، با دیگر بازیکنان ملاقات کنند، آیتمهای مجازی بسازند، دارایی مجازی داشته باشند و کالاها و خدمات را مبادله کنند. اما منظور مارک زاکربرگ از متاورس چیست؟
تجربیات مجازی مانند Second Life را میتوان تحت عنوان شکلی از متاورس اولیه توصیف کرد. زیرا آنها در انزوا وجود دارند و هر یک جزیره دیجیتالی هستند که ساکنان و داراییهای مجازی آنها، هرگز آن را ترک نمیکنند. اما متاورسی که مارک زاکربرگ میخواهد ایجاد کند، یک تجربه مجازی بزرگ نیست، بلکه نسخه بعدی اینترنت است.
متاورس چیست؟
در پاسخ به این سوال که متاورس چیست باید بگوییم که ما از دسکتاپ به وب و موبایل و از متن به عکس و ویدیو رسیدهایم. زاکربرگ در نامهای به کارمندانش مینویسد که این پایان راه نیست. متاورس با سبک زندگی دیجیتالی کاملا مطابقت دارد. پلتفرم بعدی فراگیرتر خواهد بود و فقط یک اینترنت که در آن فقط به صفحه کامپیوتر نگاه میکنید، نخواهد نبود. بلکه شما آن را تجربه و احساس میکنید و ما این را متاورس مینامیم.»
در این دنیای مجازی افراد میتوانند از آواتارهای سه بعدی خود برای اتصال به اینترنت، کار، بازی، ایجاد انجمن، خرید و فروش استفاده کنند یا از محتوای آن لذت ببرند. متاورس یک تجربه دیجیتالی همهجانبه، پایدار و سهبعدی را خلق میکند که در آن افراد میتوانند محتوا را در کنار خود به عنوان بخشی از محتوا، مصرف کنند. برندها میتوانند از این ویژگیها برای ارتباط با مخاطبان احتمالی خود استفاده کنند و بهترین تجربه کاربری را برای آنها رقم بزنند.
متاورس، ترکیبی از چندین عنصر فناوری از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتالی “زندگی میکنند”. حامیان متاورس تصور میکنند که کاربران آن در همه چیز از کنسرتها و کنفرانسها گرفته تا سفرهای مجازی به سراسر جهان، کار، بازی و ارتباط با دوستان خود حضور دارند.
فناوریهای به کار رفته در متاورس چیست؟
شاید شما هم از خود سوال کنید که فناوریهای به کار رفته در متاورس چیست ؟ متاورس با اشکال متنوعی از فناوری مانند زیرساختهای ابری، ابزارهای نرمافزاری، پلتفرمها، برنامههای کاربردی، محتوای تولید شده توسط کاربر و سختافزارها هدایت میشود. علاوه بر الزامات فنی، متاورس شامل تجربیات کاربری مختلفی از جمله سرگرمی، بازی، تجارت، تعاملات اجتماعی، آموزش و تحقیق خواهد بود.
کدام یک از برندها وارد متاورس شدهاند؟
برندهای بزرگی مانند متا (فیسبوک سابق)، مایکروسافت، نایکی، انویدیا، کوکاکولا، دیزنی، هیوندای، گوچی، لویی ویتون و بسیاری برندهای دیگر در حال حاضر به طرق مختلف، کار خود را در متاورس آغاز کردهاند.
درست مثل امروز که کسی صاحب اینترنت نیست هیچکس مالک متاورس نخواهد بود. اما قطعا بازیگران مهم زیادی در این فضا وجود خواهند داشت و شرکتهایی مانند متا، مایکروسافت، یونیتی، اپیک گیمز، روبلکس و دیگران میخواهند در میان آنها حضور داشته باشند. به همین دلیل است که آنها میلیاردها دلار برای تحقق رویای علمی ـ تخیلی سرمایهگذاری میکنند. سایت استاتیستا، در یکی از مقالات خود تخمین میزند که اندازه بازار متاورس در سال ۲۰۲۲ به ۴۷.۴۸ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۷۸.۸ میلیارد دلار افزایش مییابد.
متاورس کی از راه میرسد؟
سوال این است که چقدر طول میکشد تا از پیش متاورسهای مختلف به متاورس بزرگ برسیم؟ مارک زاکربرگ معتقد است که این فرایند تا پایان این دهه طول خواهد کشید. اما ممکن است خیلی زودتر از این هم اتفاق بیفتد زیرا عناصر اساسی در حال حاضر وجود دارند.
نتیجهگیری
در این مقاله به این سوال پاسخ داده شد که متاورس چیست. و که متاورس ایدهای است که اولین بار توسط نویسنده علمی تخیلی نیل استفنسون در رمانش به نام سقوط برفی به کار رفت. و به زودی ممکن است به واقعیت تبدیل شود؛ زیرا بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری شرط میبندند که وسعت آن به اندازه اینترنت امروزی خواهد بود. هرکسی که نمیخواهد منتظر تجربیات مجازی فردی باشد تا دنیای عظیمی از جهانها را تشکیل دهد، میتواند به پلتفرمهایی مانند Decentraland، Horizon Workrooms، یا Roblox بپیوندد تا حداقل ایدهای از آینده احتمالی داشته باشد.