جزیره قشم, ماناگشت, وبلاگ

روستاهای معروف قشم

روستاهای معروف قشم

وقتی قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است قطعا در کنار مناظر طبیعی بی‌نظیر و آثار تاریخی که دارد، روستاهای زیادی با داستان‌ها و فرهنگ‌های مختلف هم در آن قرار دارد که بازدید از آن‌ها بسیار جذاب و دیدنی است. بسیاری از روستاهای معروف قشم در نزدیکی یکی از جاذبه‌های معروف قرار دارند که بازدید از آن‌ها را هم برای گردشگران آسان‌ می‌کند.
در ادامه به معرفی این روستاها می‌پردازیم:

شهر قشم

قبل از اینکه به سراغ معرفی روستاهای معروف قشم برویم، بد نیست یک آشنایی با خود جزیره قشم داشته باشیم. طبق آخرین تقسیماتی که صورت گرفته جزیره قشم دارای ۶۴ شهر و روستا است. قشم، پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری – صنعتی، با اینکه از نظر هندسی در مرکزیت جزیره قرار ندارد بلکه به دلیل موقعیت مهم آن و عواملی مانند داشتن دید به تنگه هرمز، نزدیکی به بندرعباس، دید خوب به قسمت‌های دیگر جزیره و… است که مهم و پر اهمیت واقع شده.

روستای لافت

روستای لافت

از روستاهای معروف قشم روستای لافت است که به دلیل وجود آب شیرین و بادهای موسمی به محل مناسبی برای زندگی تبدیل شده. نکته جالب توجه در رابطه با این روستا که در ابتدای ورود نظر شما را به خود جلب می‌کند، شباهت خانه‌های روستا به شهر یزد است؛ به دلیل وجود بادگیرهایی که اشکال مختلفی دارند و روی پشت بام خانه‌ها قرار گرفتند تا نسیم خنکی که از دریا می‌وزد را به داخل منزل‌های اهالی روستا بکشاند.

موقعیت و مکان‌های دیدنی 

روستای لافت، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران، در شمال غربی جزیره واقع شده و از بین موقعیت‌های دیدنی قشم به جنگل‌های حرا نزدیک است. همچنین مکان‌های دیدنی و جذاب بسیاری برای گردشگران مانند موارد زیر دارد:

  1. قلعه پرتغالی‌ها
  2. قلعه نادری
  3. چاه‌های تلا یا تلاو
  4. زیارتگاه شیخ انور آبی
  5. مساجد
  6. آب‌انبار
  7. گورستان‌های تاریخی
  8. اسکله باستانی
  9. اکوموزه لافت

روستای گوران

روستای گوران

در گذشته زرتشتیان در محلی به نام «گبران» سکونت داشتند که نام روستای گوران از این اسم گرفته شده است. عبور تاجران، ملوانان هند و آسیای میانه از این روستا و همچنین وجود دانش لنج سازی با روش‌های قدیمی و سنتی در بین مردم روستا با استفاده از چوب ساج، منتیگ، فینی، کهور و… باعث شده تا روستای گوران در بین اسامی روستاهای معروف قشم قرار بگیرد. 

موقعیت و مکان‌های دیدنی 

روستای گوران را که می‌توان دروازه‌ای برای ورود به دریانوردی و تاریخ آن دانست، پر از نخلستان‌های سرسبز است و در غرب جزیره قشم، به فاصله ۹۰ کیلومتری آن قرار دارد. در کنار بازدید از کارگاه‌های لنج سازی گوران، می‌توانید از سد گوران که تاریخ آن به زمان دوره هخامنشیان و ساسانیان باز می‌گردد دیدن کنید. این سد تاریخی و مهم از بزرگ‌ترین مخازن ذخیره آب جزیره قشم به شمار می‌آید.

روستای برکه خلف

روستای برکه خلف

روستای برکه خلف از تمیزترین روستاهای جزیره قشم است. برای مردم این روستا پاکیزگی بسیار اهمیت دارد و رسم است هر هفته یک خانواده از اهالی روستا آن را تمیز کند. تمیزی این روستا موجب شده تا نوعی صدف مشهور به نام صدف لب سیاه در این جزیره همچنان باقی بماند. 

موقعیت و مکان‌های دیدنی 

روستای برکه خلف در ۱۹ کیلومتری شهر قشم و نزدیک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم یعنی دره ستارگان قرار گرفته است. فاصله این روستا از دره حوالی ۵۰۰ متر است و همین فرصت خوبی است که پس از بازدید از این روستا سری به دره ستارگان بزنید.

روستای باسعیدو

روستای باسعیدو

روستای باسعیدو که در گذشته به نام «باغ سعیدو» یا «بابا سعیدو» از آن یاد می‌شده چهارمین روستا از روستاهای معروف قشم است. پشت این روستا تاریخ وجود دارد؛ چرا که پایگاه انگلیسی‌ها بوده و به همین دلیل در آن انبار ذغال‌سنگ، مهمان‌سرا، گورستان پرتغالی‌ها و… به عنوان مکان‌های دیدنی و تاریخی روستا به وجود آمده است. 

موقعیت و مکان‌های دیدنی 

 آب و هوای روستای باسعیدو که در آخرین نقطه غربی جزیره قشم قرار گرفته، گرم و خشک است که در نتیجه پوشش گیاهی متناسب با این آب و هوا در این منطقه پدید آمده که در کنار وجود مرغان دریایی زیبا می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

روستای شیب دراز

روستای شیب دراز

یکی دیگر از روستاهای جذاب و دیدنی جزیره قشم برای گردشگران روستای شیب دراز است. در این روستا در همه فصول سال لاک‌پشت‌های پوزه عقابی قرار دارد که  اگر به حیوانات و گیاهان علاقه دارید حتما از این روستا بازدید کنید؛ به خصوص زمان تخم گذاری لاک پشت‌ها. حیوانات دیگری مانند سلیم، فلامینگو، کفچه نوک و… هم در این روستا قرار دارند. 

موقعیت و مکان‌های دیدنی 

موقعیت جغرافیایی این روستا به جزیره هنگام نزدیک است و اقامتگاه‌ بوم گردی که در آن قرار دارد تاکنون مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گفته.

روستای کوشه

روستای کوشه

ششمین روستایی که به معرفی آن می‌پردازیم روستای کوشه است. در این روستا گورستان‌هایی وجود دارد که با توجه به نوشته‌ها و حکاکی‌ها قدمت آن‌ها را می‌توان تقریبا بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال دانست. 

موقعیت و مکان‌های دیدنی 

این روستا که در ۳۷ کیلومتری شهر قشم قرار گرفته گردشگران را به دلیل وجود مسجد شیخ برخ، بافت تاریخی روستا و… است که به سمت خود جذب می‌کند.

روستای توریان

روستای توریان

کار بیشتر مردم روستای توریان به دلیل وجود خاک حاصلخیز این منطقه کشاورزی است. این امر موجب شده مزرعه‌های آفتابگردان و نخلستان‌های زیبایی در این روستا به وجود بیاید. 

موقعیت و مکان‌های دیدنی 

روستای توریان در ۳۳ کیلومتری شهر قشم قرار گرفته که اگر به این روستا در جزیره قشم سفر می‌کنید، پس از بازدید از موارد نام برده شده در این روستا، می‌توان از گورستان‌هایی که مانند روستای کوشه در توریان قرار دارد و قدمت قبور آن بیش از ۱۰۰ سال تخمین زده شده است، دیدن کنید.

روستاى گورزين

روستاى گورزين

یکی دیگر از روستاهای معروف جزیره قشم روستایی است به نام گورزین که در نزدیکی جنگل‌های حرا قرار دارد. جنگل‌هایی که جزئی از پدیده‌های طبیعی کمیاب است. مردم روستا هنگامی که لنج‌های بیگانه برای از بین بردن چوب‌های این جنگل می‌آمدند مقاومت کرده و خود را محافظان این جنگل مهم و زیبا می‌دانند.

پایان

در کنار آثار تاریخی و بناهای باستانی و طبیعی که در هر شهری وجود دارد، بازدید از فرهنگ و آداب و رسوم روستاها می‌تواند برای گردشگران و بازدیدکنندگان جذاب باشد.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با روستاهای معروف قشم آشنا کنیم تا اگر قصد سفر با تور یا وسیله نقلیه شخصی خود به جزیره قشم را دارید درباره روستاهای آن اطلاعات داشته باشید. 

اگر به جزیره قشم رفتید از کدام یک از این روستاها را بازدید کردید و دوستش داشتید؟ 

اگر هنوز به این جزیره سفر نکردید مایل به تماشای کدام یک از روستای معرفی شده هستید؟

ماناگشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *