آموزش فیلمبرداری, وبلاگ

نحوه جلوگیری از لرزش تصاویر در دوربین روی دست

نحوه جلوگیری از لرزش تصویر در دوربین روی دست: گاهی اوقات شما امکان عکاسی با سه پایه عکاسی را ندارید و باید لرزش تصاویر خودتان را هنگامی که دوربین روی دست است است کاهش دهید.

سه پایه‌ها بزرگ و دست و پاگیر هستند و اگر آن‌ها را جمع کنید هم ممکن است جلوی دست و پای شما را بگیرند. زمانی هم که از آن‌ها استفاده می‌کنید باز هم دست و پاگیر اند. همچنین در بسیاری از لوکیشن‌ها امکان استفاده از سه پایه وجود ندارد. بنابراین در بسیاری از عکس‌ها امکان استفاده از سه پایه وجود ندارد و یا ممکن است خود شما نخواهید که یک سه پایه را با خود حمل کنید.

بنابراین لازم است نکاتی را برای جلوگیری از لرزش تصاویر در دوربین روی دست بدانید، که در ادامه به این نکات می پردازیم.

تکنیک های کاهش لرزش دوربین هنگام عکاسی بدون سه پایه

1. آرنج های خود را به سمت داخل خم کنید:

این تکنیک، ساده و واقعا مفید است. فقط آرنج های خود را به داخل به سمت بدن خود خم کنید و بگذارید در مقابل سینه شما قرار گیرند. این کار به بازوهای شما پایه محکم برای کار کردن می دهد، تا دست هایتان کاملا بدون لرزش باشند.

2. تکیه دادن:

می‌توانید از مواردی مانند درخت، تیر برق، دیوار و… به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. گاهی اوقات تکیه دادن به چیزهای بزرگ و مقاوم روش خیلی خوبی برای کاهش سرعت شاتر دوربین بدون وجود لرزش در تصویر است. شما می‌توانید از هر چیزی که تکان نمی‌خورد و حرکت نمی‌کند به عنوان تکی گاهی استفاده کنید.

3. بنشینید یا دراز بکشید:

شما می‌توانید در این حالت آرنج‌های خود را روی پاهای خودتان تکیه دهید که برای ثابت کردن دوربین پوزیشن خیلی خوبی است. همچنین می‌توانید روی زمین دراز بکشید و آرنج‌های خودتان را روی زمین نگه دارید. با این روش ثبات خیلی خوبی به دوربین می‌دهید و علاوه بر این می‌توانید از یک پرسپکتیو غیرمعمول برای گرفتن عکس‌های منحصر به فرد استفاده کنید.

نحوه جلوگیری از لرزش تصویر در دوربین روی دست

برای خواندن مقاله آموزش مفاهیم پایه تدوین / قسمت اول کلیک کنید

برای خواندن مقاله آموزش اصول پایه فیلم برداری / قسمت دوم کلیک کنید

برای خواندن مقاله آموزش اصول پایه فیلم برداری / قسمت سوم کلیک کنید

4. نگه داشتن دوربین به صورت مسلسل:

دوربینتان را با دست راست خود مقابل چشمان نگه دارید و آرنج چپ خود را بالا ببرید تا وقتی که بدنه لنزتان بتواند به راحتی روی آن قرار گیرد.

5. استفاده از بند دوربین:

گاهی اوقات فقط پیچیدن بند دوربین دور مچ دست ثبات کافی را برای شما ایجاد می‌کند و می‌توانید از سرعت شاترهای طولانی‌تر استفاده کنید.

6. تکنیک نخ:

برای محکم نگه داشتن دوربین زمانی که سه پایه یا تک پایه ندارید این است که یک نخ را با پیچی به زیر دوربین در قسمت اتصال آن به سه پایه متصل کنید.

این نخ به اندازه ای باشد که تا زمین بیاید و کمی بلندتر باشد تا بتوانید پایتان را روی آن بگذارید و دوربین را کمی به سمت بالا بکشید.

استفاده از این روش تأثیری روی حرکت به طرفین نخواهد داشت، اما حرکت به سمت بالا و پایین را از بین می برد، و می توانید با استفاده از این روش عکس های واضح تری بگیرید.

7. تقویت تکنیک بی حرکت نگه داشتن دوربین در دست:

طرز صحیح نگه داشتن دوربین در دست از تکنیک های مهم برای جلوگیری از لرزش دوربین می باشد که لازم است هنرجویان در همان ابتدای آموزش عکاسی آن را فرا گیر می باشد. یادگیری صحیح نحوه در دست گرفتن دوربین، موقعیت دست ها و آرنج و همچنین وضعیت قرارگیری بدن عکاس در حین عکاسی بسیار مهم می باشد و نقش مهمی در بی حرکت کردن دوربین و ثبت تصاویر واضح دارد.
همواره با یک دست دوربین را بگیرید و با دست دیگر بدنه لنز را، بطوریکه دوربین در نزدیک بدن قرار گیرد.

نحوه جلوگیری از لرزش تصویر در دوربین روی دست

تماس با گروه مانارسانه

شماره تماس: 09192495272

برای ارتباط از طریق واتساپ کلیک کنید

در شبکه اجتماعی اینستاگرام همراه ما باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *