جزیره قشم, ماناگشت, وبلاگ

معرفی ۵ جای دیدنی قشم

معرفی جاهای دیدنی قشم

جزیره قشم آثار تاریخی، مراکز تفریحی و گردشگری، فروشگاه‌های خرید و طبیعت بی‌نظیری دارد. اگر قصد سفر به جزیره زیبای قشم را دارید، آماده کردن لیستی از جاهای دیدنی قشم می‌تواند به شما کمک کند تا در یک مدت زمان معین، از تعداد بیشتری از مکان‌های دیدنی و تاریخی بازدید کنید. به همین جهت هم ما در این مقاله به معرفی ۵ جای دیدنی قشم می‌پردازیم.

1. دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دره ستارگان به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه قشم با قدمتی بیشتر از ۲ میلیون سال دارد.

دره ستارگان که دره‌ای اسرارآمیز است به جهت اثرات پدیده‌های طبیعی مختلفی مانند زلزله و تندبادها شکل گرفته. افسانه‌ها و داستان‌های مختلفی از دره ستارگان قشم نقل می‌شود و برخی از مردم محلی معتقد هستند که ارواح و جن‌ها در این محل سکونت دارند!

این دره جذاب در شمال جزیره قشم و نزدیک روستای برکه خلف واقع شده است که برای بازدید از آن می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر برنامه‌ریزی کنید.

نام‌های دیگر دره ستارگان از جاهای دیدنی قشم

 مردم محلی جزیره به دره ستارگان قشم «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنی ستاره‌ای که افتاده است هم می‌گویند. در ادامه افسانه‌هایی که بالاتر گفتیم، یکی از داستان‌های جالبی که برای این دره نقل می‌شود این است که این دره به دلیل برخورد یک شهاب سنگ یا ستاره با این منطقه به وجود آمده و هنگام برخورد تمامی شن‌ها و ماسه‌هایی که به هوا پرتاب شده‌اند ستون‌های امروزی دره ستارگان را پدید آورده‌اند.

۲. تنگه چاهکوه قشم

دره یا تنگه چاهکوه، یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم است که دربرنامه‌ریزی همه تورها برای بازدید قرار دارد. این تنگه، دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر است و در ۷۰ کیلومتری قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی قرار دارد. 

دلیل نامگذاری تنگه چاهکوه چیست؟

دلیل نامگذاری این دره وجود چاه‌های آبی است که در ابتدای ورودی دره توسط اهالی روستا حفر شده. در واقع این چاه‌ها محل ذخیره آب روستا و محل تجمیع آب باران بوده است. برخی از افراد در گذشته اعتقاد داشتند آب‌هایی که در چاه‌های این دره جمع می‌شود، مقدس هستند و آن را برای شفای بیماری‌هایشان استفاده می‌کردند.

در کنار وجود چاه‌های آب، صخره نوردی و عبور از بین صخره‌های کروی شکل تنگه، دیدن سنگ‌های رسوبی که با رشته کوه زاگرس مرتبط است و… به جذابیت این تنگه می‌افزاید. جالب است بدانید که هرچه جلوتر می‌رویم مسیر عبور، تنگ‌تر و شیب آن هم بیشتر می‌شود که خود یک جاذبه دیگر برای شما گردشگران می‌تواند باشد.

۳. غار خربس قشم

غار خربس قشم

سومین مکانی که به معرفی آن خواهیم پرداخت، غار تاریخی خربس است. در قشم به دلیل موقعیت جغرافیایی که این جزیره دارد، غارهای مختلفی وجود دارد که غار خربس یکی از آن‌ها است. این غار که دارای ۴ دهانه است در ۱۵ کیلومتری جزیره قشم قرار دارد و دیواره‌هایش به طول ۳۰ متر است. در ابتدای دهانه ورود به این غار هم یک برکه‌ای وجود دارد که معمولا به لطف آب باران، در بیشتر ایام سال پُر آب است.

غار خربس دارای حفره‌هایی است که گفته می‌شود در یک دوره زمانی مردم برای زندگی به این حفره‌ها روی آورده بودند. بعضی دیگر هم این غار را محلی برای عبادت مردم در گذشته می‌دانند. عده‌ای هم معتقد هستند که محلی برای نگهداری اجساد مردگان در آیین زرتشت بوده است.

اگر اهل غارنوردی هستید حتما از این غار زیبا دیدن کنید.

 ۴. دره تندیس های قشم

دره تندیس های قشم

یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی قشم، دره تندیس ها یا دره مجسمه قشم است که یکی از سایت‌های ژئوپارک (طبق تعریف یونسکو به محلی می‌گویند که در آن آثار تاریخی مهم و ارزشمندی که دارای پدیده‌های زمین شناسی کمیاب هستند و از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعت جاذبه‌های منحصربه‌فردی دارند.) قشم هم به شمار می‌رود. این دره به دلیل وجود صخره‌ها و سنگ‌هایی که شکل‌های عجیبی به خود گرفته‌اند معروف شده و در گذشته به دلیل فرسایش توسط باران و بادها تشکیل شده است؛ چرا که قدمت آن به دو میلیون سال قبل باز می‌گردد.

وقتی در این دره قدم برمی‌دارید می‌توانید با قدرت تخیل خود اشکالی را شبیه انسان‌ها یا حیواناتی مانند خروس، مرغ، گوسفند و… بیابید که به طور طبیعی پدید آمده‌اند و انسان‌ها نقشی در پیدایشش نداشتند.

دره تندیس های قشم

این دره به دلیل اینکه در مرکز جزیره قشم واقع شده، دسترسی به آن آسان است. 

۵. غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

غار نمکدان، پنجمین مکان زیبایی است که به معرفی آن می‌پردازیم. این غار که درون کوهی به نام نمکین قرار گرفته دالان‌های مختلفی دارد که درونش قندیل‌ها و رگه‌های زیبای نمک به اطراف دیواره‌های کوه چسبیده و زیبایی چشم‌گیری را ایجاد کرده است.

دلیل اصلی معروفیت غار نمکدان طولانی بودن یکی از دالان‌های آن است که حدود ۶.۴ کیلومتر طول دارد و هنوز در هیچ جای جهان غار نمکی به این طویلی و درازی یافت نمی‌شود. عبور از دالان‌های ابتدایی آسان است اما برای عبور از بعضی‌ از آن‌ها نیاز است سینه‌خیز مسیر را طی کنید. پس اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید لباس، کفش و لوازم مورد نیاز را به همراه خود داشته باشید. معمولا غارنوردان حرفه‌ای به سراغ دالان‌های نهایی غار نمکدان قشم می‌روند و طی کردن این مسیر به عموم توصیه نمی‌شود.

این غار در ۹۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده است و طبق تحقیقات انجام شده تاکنون قدمت آن به بیش از ۵۷۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد. جالب است بدانید از قسمت‌هایی از این غار به عنوان معدن نمک هم استفاده می‌شود.

پایان

جزیره قشم مانند دیگر شهرهای کشور عزیزمان ایران، مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که به چند مورد از آن‌ها در این مقاله اشاره شد. بهتر است قبل از بازدید از این اماکن لوکیشن آن‌ها را روی نقشه و ساعت بازدیدشان را بررسی کنید تا بتوانید از همه آن‌ها دیدن کنید.

اگر تا به حال به این جزیره زیبا سفر نکرده‌اید دیگر زمان آن رسیده که برای یک سفر به قشم برنامه‌ریزی کنید و از این جزیره زیبا لذت ببرید.

اگر تجربه سفر به این جزیره زیبا را دارید، شما کدام یک از جاهای دیدنی قشم را به دیگران معرفی می‌کنید که در این مقاله به آن اشاره نشده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *