سئو, طراحی سایت, وبلاگ

چطور وبسایتمان را از دات کام به دات آی آر تغییر دهیم؟

آموزش تغییر دامنه از کام به آی آر

مقدمه

اگر وبسایت دارید، یکی از چالش‌هایی که ممکن است قبلا با آن برخورد کرده باشید یا اکنون با آن دسته و پنجه نرم می‌کنید، انتقال وبسایت به پسوند دامنه جدید است. این چالش دلایل بسیاری دارد اما مشکلاتی که امکان دارد در مسیر انتقال پسوند پیش روی شما باشد، قابل حل هستند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در انتقال پسوند دامنه رخ دهد، از بین رفتن جایگاه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است. این مشکل باعث از بین رفتن تعداد زیادی از بازدیدگنندگان می‌شود. شاید برایتان پیش بیاید که بخواهید پسوند دامنه وبسایت خود را از دات کام به دات آی آر تغییر دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش تغییر وبسایت از دات کام به دات آی آر با چالش‌های آن شرح دهیم.

چرا باید دامنه خود را به دات آی آر تغییر دهیم؟

تغییر وبسایت از دات کام به دات آی آر، اساسا برای اهداف خاصی صورت می‌گیرد. از جمله‌ی این اهداف می‌توان به مواردی چون عبور از فیلترینگ یا ایجاد تغییرات در برند اشاره کرد. ممکن است کسب و کار مربوط به آن وبسایت، در شروع کار خود زمان و انرژی زیادی صرف انتخاب پسوند دامنه‌ی وبسایت خود نکرده باشد، اما پس از مدتی متوجه شود که پسوند دات آر برای وبسایتش مناسب‌تر از پسوند دات کام است.

چالش از دست رفتن آمار بازدیدکنندگان وبسایت

با توجه به موارد مذکور، صاحب وبسایت ممکن است به دلایل مختلفی، نیاز به تغییر وبسایت از دات کام به دات آی آر داشته باشد. اگر این تغییر با اطلاعات کافی انجام نشود، ممکن است باعث کاهش تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق موتور جستجوگر گوگل به این وبسایت وارد می‌شدند، شود. لذا در ابتدا اطمینان داشته باشید که تغییر پسوند دامنه از دات کام به دات آی را برای وبسایت شما ضروری است، سپس این کار را با برنامه‌ریزی صحیح و دنبال کردن دستورالعمل‌ها انجام دهید. این روش باعث می‌شود آمار بازدیدکنندگان شما و همچنین سئو آن تغییر اساسی نداشته باشد.

مراحل تغییر وبسایت از دات کام به دات آی آر

برای تغییر وبسایت از دات کام به دات آی آر، پنج مرحله وجود دارد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که وبسایت فعلی خود را در ابزار گوگل وبمستر ثبت کرده باشید، چرا که در پایان برای بهینه‌سازی آدرس وبسایت جدید در موتور جستجوگر گوگل به آن نیاز داریم. سپس مراحل زیر را در اسرع وقت انجام دهید.

مرحله اول: خرید دامنه جدید

در مرحله اول باید همان نام دامنه‌ای که با پسوند دات کام خریداری کرده بودید را برای پسوند دات آی آر بخرید. به طور مثال اگر آدرس وبسایت فعلی شما example.com است، شما باید دامنه example را با پسوند دات آی آر خریداری کنید.

اگر زمان کوتاهی از اعتبار دامنه فعلی شما باقی مانده است، پیشنهاد می‌شود که آن را نیز تمدید کنید؛ چرا که ممکن است بازدیدکنندگان سابق شما هنوز آدرس جدید را نداشته باشند و در این صورت شما بسیاری از مخاطبان وفادار خود را از دست خواهید داد.

طراحی وب سایت

مرحله دوم: راه اندازی وبسایت روی پسوند دات آی آر

برای این کار ابتدا باید یک هاست جدید روی سرور قبلی یعنی سرور وبسایت دات کام خود بخرید. DNS و آی پی این هاست باید با هاست قبلی یکسان باشد. سپس می‌توانید وبسایت خود را روی آن راه‌اندازی کنید. حتما پس از راه‌اندازی تمامی صفحات و لینک‌های وبسایت را بررسی کنید تا صفحه‌ای جا نمانده باشد که در وبسایت جدید باز نشود. به اصطلاح باید تمامی صفحات قبلی به صفحات جدید ریدایرکت شوند.

مرحله سوم: ثبت وبسایت جدید در ابزار گوگل وب مستر

همانطور که قبلا نیز گفتیم، حفظ سئو وبسایت پس از تغییر دامنه بسیار حائز اهمیت است. بنابراین قدم اول را باید برای حفظ تعداد بازدیدگنندگان از گوگل و سئو وبسایت جدید با استفاده از ثبت آن در گوگل وبمستر انجام دهیم.

در این از تغییر وبسایت از دات کام به دات آی آر، باید وبسایت جدید خود را مانند کاری که قبلا برای وبسایت پیشین انجام شده بود، در ابزار گوگل وب مستر ثبت کنید. حتما توجه کنید که تعیین دامنه اصلی وبسایت، تنظیمات مربوط به نقشه وبسایت، تعیین ریدایرکت آن و … در وبمستر تولز به درستی انجام شود.

مرحله چهارم: ریدایرکت وبسایت قبلی به وبسایت جدید

برای این کار باید آدرس وبسایت قبلی خود را به آدرس جدید، ریدایرکت کنید. برای مثال می‌توان گفت باید example.com به example.ir ریدایرکت شود. این کار بسیار آسان است و با کد زیر به راحتی انجام خواهد شد:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^ mydomain.com$ [OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www. mydomain.com$ [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://www. mydomain.ir/$1 [R=301,L]

 

اگر سرور وبسایت شما لینوکس است، با قرار دادن این کد در هاست دامنه، این امکان را دارید که تمامی آدرس‌های متعلق به آدرس قبلی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

توجه داشته باشید که در این کد، باید به جای mydomain.com آدرس وبسایت قبلی خود و به جای mydomain.ir آدرس وبسایت فعلی خود را جای‌گذاری نمایید.

مرحله پنجم: اعلام تغییر دامنه و ثبت آدرس وبسایت جدید در گوگل

در آخرین مرحله از تغییر وبسایت از دات کام به دات آی آر، باید در پنل ابزار گوگل وبمستر، وبسایت جدید خود را ثبت نمایید. سپس به پنل آدرس وبسایت قبلی خود وارد شوید و از قسمت change of address، اعلام کنید که درخواست دارید دامنه خود را تغییر دهید. حال باید طبق تصویر زیر پیش بروید:

اعلام تغییر دامنه و ثبت آدرس وبسایت جدید در گوگل

پس از تایید نهایی و ارسال درخواست تغییر دامنه، فرآیند ثبت آدرس وبسایت جدید در گوگل شروع می‌شود. این کار به طور معمول بین ۲ هفته تا ۶ هفته زمان نیاز دارد؛ زیرا باید تمامی آدرس‌هایی که از وبسایت قبلی در نتایج گوگل وجود دارند، به آدرس جدید تغییر کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله مراحل تغییر پسوند دامنه یک وبسایت از دات کام به دات آی آر را آموختیم. توصیه می‌شود که به‌طور مداوم دامنه و پسوند وبسایت خود را تغییر ندهید چرا که موجب کاهش اعتبار لینک‌های وبسایت شما در اینترنت خواهد شد. اما اگر به ناچار باید این کار را انجام دهید، حتما مراحل بالا را با دقت، به طور کامل و همچنین در اولین فرصت انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *