تولید محتوا, دیجیتال مارکتینگ, شبکه های اجتماعی, وبلاگ

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

تجزیه و تحلیل محتوا به شما کمک می‌کند تا با نقاط قوت و ضعفی که در مسیر توسعه کمپین تبلیغاتی خود دارید به صورت دقیق آشنا شوید. آقای امیرحسین رجبی اصول ارزیابی محتوا را در کتاب الفبای سوشال مدیا خود به زبان ساده و روان توضیح داده است؛ بنابراین ضمن مطالعه این کتاب می‌‌توانید اصول تجزیه و تحلیل هر نوع محتوایی را یاد بگیرید. بررسی ترافیک ارگانیک، نرخ پرش، نرخ تبدیل، نرخ تعامل و رشد مخاطب از مهم‌ترین نکاتی است که جهت ارزیابی محتوا باید در نظر داشته باشید. همچنین برای این کار باید به ترافیک ورودی حاصل از کمپین‌های پولی و مدت زمان حضور در صفحه نیز اهمیت دهید. اگر به دنبال یادگیری راهکارهای تجزیه و تحلیل انواع محتوا هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مزایای آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

آقای امیرحسین رجبی نویسنده کتاب الفبا سوشال مدیا و صاحب دیجیتال مارکتینگ مانا رسانه است که در زمینه آموزش تولید و ارزیابی محتوای سوشال مدیا سابقه درخشانی دارد. ضمن تهیه کتاب الفبای سوشال مدیا و مطالعه مفاهیم آن به راحتی می‌توانید با اصول تجزیه و تحلیل محتوا و مزایا و معایب سوشال مدیا برای کسب و کارها آشنا شوید و موفقیت خود در حوزه سوشال مدیا را تضمین کنید. همچنین جهت کسب مشاوره رایگان برای ارزیابی محتوای خود می‌توانید با کارشناسان مانا رسانه در ارتباط باشید‌.

ترافیک ارگانیک (Organic Traffic)

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

اولین گام در پروسه تجزیه و تحلیل محتوا مربوط به بررسی ترافیک ارگانیک است؛ این معیار تعداد کاربرانی که از طریق موتورهای جستجوگر مانند گوگل به صفحه شما وارد شده‌اند را نشان می‌دهد. دقت کنید افرادی که از طریق بک لینک سایر صفحات گوگل وارد صفحه شما شده‌اند در لیست ترافیک ارگانیک قرار نمی‌گیرند. شاید فکر کنید که این ترافیک به صورت رایگان به دست می‌آید؛ در صورتی که جهت کسب ترافیک ارگانیک باید به هزینه‌های سئو و رتبه‌بندی سایت اهمیت دهید. برای ارتقای حجم ترافیک ارگانیک وبلاگ خود باید از یک متخصص ماهر سئو کمک بگیرید و نتایج گوگل آنالیتیکس را دائما ارزیابی کنید.

نرخ پرش (Bounce Rate)

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

جهت تجزیه و تحلیل محتوا باید نرخ پرش صفحه خود را بررسی کنید؛ نرخ پرش به معنای درصدی از کاربران است که بلافاصله پس از وارد شدن به وبلاگ شما، صفحه مورد نظر را ترک می‌کنند. بالا بودن نرخ پرش به معنای این است که محتوای شما در نگاه اول برای کاربران جذاب به نظر می‌رسد؛ اما بلافاصله پس از باز کردن صفحه وبلاگ شما از ادامه خواندن یا مشاهده محتوا منصرف می‌شوند. ضمن بررسی نرخ پرش می‌توانید میزان کارایی محتوای خود برای کاربران را ارزیابی کنید و نقاط ضعف کمپین تبلیغاتی خود را به شکل دقیق‌تری مورد بررسی قرار دهید. جهت کاهش نرخ پرش صفحه وبلاگ خود باید روش‌های تولید محتوا را به شکل عمیق‌تری مرور کنید و سلیقه مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

نرخ تبدیل از دیگر راهکارهای تجزیه و تحلیل محتوا در سوشال مدیا است که میزان درصد کاربرانی که درگیر Call To Action  محتوا می‌شوند را نشان می‌دهد. جهت محاسبه Conversion Rate باید تعداد کاربران که «تبدیل می‌شوند» را به تعداد کاربرانی که از صفحه وبلاگ شما دیدن می‌کنند، تقسیم کنید (در نهایت عدد حاصل را در 100 ضرب کنید‌). به عنوان اگر 10000 کاربر وارد صفحه شما شوند و تنها 400 نفر از آن‌ها بر روی محتوای تبلیغاتی کلیک کنند، نرخ تبدیل کمپین شما 4 درصد خواهد بود. میزان نرخ تبدیل هر کمپین تبلیغاتی به فاکتورهایی مانند نوع مخاطب، سبک محتوا، اهداف اصلی کسب‌وکار و… بستگی دارد.

نرخ تعامل (Engagement Rate)

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

جهت آموزش تجزیه و تحلیل محتوا باید با مفهوم نرخ تعامل آشنا شوید؛ نرخ تعامل به معنای تعداد کاربرانی است که به شیوه‌های گوناگون با محتوای شما در ارتباط هستند. انجام کارهای تعاملی از سوی کاربران به هنگام مشاهده پست تبلیغاتی شما (مانند لایک کردن، نظر دادن، ارسال برای سایر کاربران و…) باعث افزایش نرخ تعامل کمپین تبلیغاتی می‌شود. جهت محاسبه Engagement Rate باید تعداد کاربرانی که با محتوای تبلیغاتی شما تعامل داشته‌اند را به کل تعداد کاربران خود تقسیم کنید؛ در نهایت عدد به دست آمده باید در ۱۰۰ ضرب شود.

رشد مخاطب (Audience Growth)

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

معیار رشد مخاطب به معنای تعداد کاربرانی است که به تازگی طرفدار شما شده‌اند؛ ارزیابی Audience Growth یکی از مهم‌ترین اصل تجزیه و تحلیل محتوا است. جهت افزایش نرخ رشد مخاطب کمپین‌ تبلیغاتی خود باید مخاطبانی را شناسایی کنید که به خدمات یا محصولات شما نیاز واقعی دارند. جهت ارتقای این معیار باید به نکات زیر اهمیت دهید:

  • شناسایی مخاطب: باید مخاطبان هدف خود در بازار فعلی را شناسایی کنید و تمام ویژگی‌های مربوط به این افراد شامل نیازها، کمبودها، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، تمایلات و… را مورد بررسی قرار دهید. محتوای تبلیغاتی که تولید کرده‌اید، ابتدا به دست مخاطبان هدف می‌رسد و سپس با کمک این افراد رشد می‌کند.
  • تولید محتوا: تولید محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز اصلی مخاطبان هدف یکی از مهم‌ترین نکاتی است که جهت موفقیت کسب‌وکار خود در سوشال مدیا باید در نظر داشته باشید. همچنین برای این کار استمرار را فراموش نکنید و ضمن تولید مداوم محتوای باکیفیت، مخاطبان هدف را در کنار خود نگه دارید.
  • بهینه‌سازی محتوا: بهینه کردن محتوایی که تولید کرده‌اید نقش مهمی در جذب کردن مخاطبان هدف دارد و به نوعی موفقیت شما در سوشال مدیا را تقویت می‌کند. سئو کردن مطالب وبلاگ، تبدیل نقل‌قول به تصویر و… نمونه‌هایی از بهینه‌سازی محتوا هستند.
  • نشر و تبلیغ محتوا: جهت تبلیغ محتوای خود در سوشال مدیا می‌توانید از بسترهایی مانند اینستاگرام، وبلاگ، تلگرام، توییتر و… کمک بگیرید. همچنین به منظور افزایش بازدهی تبلیغاتی خود بهتر است هزینه‌های بیش‌تری را اختصاص دهید تا مسیر موفقیت در سوشال مدیا را با سرعت بالاتری طی کنید.
  • تبدیل مخاطبان: ضمن ایجاد ارتباط موثر با کاربران سعی کنید تا نرخ تبدیل کمپین تبلیغاتی خود را افزایش دهید تا مخاطبان هدف برای دفعات بعدی نیز از صفحه شما دیدن کنند. برای این کار نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی و آدرس ایمیل مخاطبان هدف خود را به دست بیاورید و کیفیت ارتباط با این افراد را ارتقا دهید.
  • فعال‌سازی کاربران: جهت ارتقای رشد مخاطب کمپین‌ تبلیغاتی خود، کاربران را ترغیب کنید تا محتوای تبلیغاتی شما را به اشتراک بگذارند و شما را به سایر دوستان خود معرفی کنند.

مدت زمان حضور در صفحه‌ (Time On Page)

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

 بررسی‌ Time On Page یا مدت زمانی که کاربران در صفحه تبلیغاتی شما حضور دارند، یکی از مهم‌ترین پارامترهای تجزیه و تحلیل محتوا است. محتوای شما می‌تواند در قالب وبلاگ متنی، تصویر، صدا یا ویدیو باشد؛ این نرخ برای محتوای ویدیویی معادل با متوسط مدت زمان تماشا خواهد بود. از خود سوال کنید که محتوای تبلیغاتی به اندازه‌ای جذاب است که کاربران را برای طول مدت زمان بیش‌تری در صفحه شما نگه دارد؟ چه راهکارهایی برای افزایش مدت زمان حضور در صفحه وجود دارد؟

کمپین‌های پولی (Paid Camping)

آموزش تجزیه و تحلیل محتوا با امیرحسین رجبی

اگر قصد تجزیه و تحلیل محتوا خود را دارید، باید میزان ترافیکی که از سوی کمپین‌های پولی وارد صفحه شما می‌شود را به صورت دقیق پیگیری کنید. کمپین‌های پولی شامل تبلیغات در اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و… هستند که در صورت مدیریت صحیح موفقیت شما در سوشال مدیا را تضمین می‌کنند. با این وجود استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی جهت افزایش ترافیک ورودی سایت اغلب گران است و هزینه‌های جانبی گوناگونی را به همراه دارد.

سخن پایانی

اگر به دنبال توسعه کمپین تبلیغاتی خود در دنیای سوشال مدیا هستید، باید اصول مربوط به تجزیه و تحلیل محتوا را یاد بگیرید. آقای امیرحسین رجبی راهکارهای گوناگون تجزیه و تحلیل انواع محتوا را در کتاب خود (الفبای سوشال مدیا) به صورت جامع و کامل توضیح می‌دهد. از مهم‌ترین راهکارهای ارزیابی‌ محتوای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی گوناگون می‌توان به بررسی مدت زمان حضور در صفحه، رشد مخاطب، نرخ پرش، نرخ تبدیل و… اشاره کرد. همچنین برای این کار باید نرخ ترافیک ارگانیک، نرخ تعامل و ترافیک ناشی از کمپین‌های پولی را نیز در نظر بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه شیوه تجزیه و تحلیل محتوا، بهتر است کتاب الفبای سوشال مدیا آقای امیرحسین رجبی را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

بررسی جامع بهترین روش‌های انتشار محتوای تولیدی

راهنمای تولید محتوای کپی رایتینگ و افزایش فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *