برند سازی, تولید محتوا, دیجیتال مارکتینگ, وبلاگ

راهنمای جامع برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی جهت موفقیت در بازاریابی

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

 آشنایی با شیوه برنامه‌ریزی محتوا، روش‌های انتشار محتوای تولیدی و طراحی‌ استراتژی اهمیت بالایی دارد و موفقیت شما در پروسه بازاریابی را تضمین می‌کند. همچنین داشتن اطلاعات درباره تجزیه و تحلیل محتوا به شما کمک شایانی می‌کند. برای این کار ابتدا باید هدف اصلی خود از تولید محتوا را مشخص کنید و پرسونای مخاطب خود در بازار را بسنجید. آگاهی از نیازهای اصلی مشتریان و بررسی ترس‌ها، چالش‌ها و موانع این افراد شما را جهت تولید محتوای جذاب راهنمایی می‌کند. باید مشتریان خود را در هر یک از مراحل آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری راهنمایی کنید تا ارتباط موثری با شما داشته باشند. همچنین می‌توانید محتواهای خود را از نظر میزان جذابیت برای مشتریان بررسی کنید تا با نقاط ضعف خود در مسیر بازاریابی آشنا شوید. تشکیل گروه متخصص تولید محتوا و انتخاب شیوه تبلیغاتی مناسب از دیگر نکاتی هستند که جهت بازاریابی موفق باید در نظر بگیرید. در ادامه این مطالب همراه ما باشید تا شما را جهت برنامه‌ریزی محتواها و طراحی‌ استراتژی راهنمایی کنیم.

تعیین هدف اصلی از تولید محتوا در سوشال مدیا

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

شناخت هدف اصلی که از توسعه کسب‌وکار خود دارید، یکی از مهم‌ترین مراحل برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی است. به عنوان نمونه‌ افزایش 25 درصدی ترافیک ورودی وب‌سایت در 4 ماه آینده، افزایش 35 درصد فروش محصولات طی 3 ماه آینده و… نمونه‌های از اهدافی هستند که می‌توانید برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرید.‌ پس از مشخص کردن اهداف اصلی خود باید محتوای خلاقانه‌ای را تولید کنید که شما را به نتیجه مورد نظر نزدیک‌تر کند. به عنوان صاحب پیج اینستاگرامی می‌‌توانید اهداف زیر را برای کسب‌وکار خود مشخص کنید:

  • افزایش تعداد مخاطبان: برای رسیدن به این هدف باید محتوای خلاقانه خود را همراه با هشتگ‌‌های جذابی منتشر کنید تا نظرات کاربران در شبکه‌ اینستاگرام را جلب کند.
  • مشارکت با کاربران: برای ایجاد تعامل و مشارکت با کاربران می‌توانید سوالات گوناگونی را مطرح کنید تا محتوای شما را لایک کنند یا در مورد آن نظر دهند.
  • افزایش ترافیک پیج اینستاگرام: برای این کار باید محتوای خلاقانه‌ ذهن کاربران را درگیر کند تا سایر محتواهای موجود در صفحه شما را نیز ببینند.

تحقیق در مورد پرسونای مخاطب

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

 شناخت پرسونای مخاطب دومین گام در برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی است؛ برای این کار باید مشخصات مربوط به مخاطبان خود مانند سن، محل زندگی، میزان تحصیلات، نیاز اصلی و… را مورد بررسی قرار دهید. همچنین برای این کار می‌توانید چالش‌ها، موانع، نقاط درد، ترس‌ها و… مخاطبان خود را ارزیابی کنید و برای این افراد در نقش یک دوست صمیمی باشید. ضمن بررسی دقیق پرسونای مخاطب می‌‌توانید محتوای خلاقانه‌تری را تولید کنید و کیفیت ارتباط با مشتریان خود را ارتقا دهید. اگر در اینستاگرام فعالیت دارید، ضمن انتخاب گزینه Instagram Insighs و تحلیل داده‌های موجود در این بخش می‌‌توانید پرسونای مخاطب را بررسی کنید.

اهمیت به سفر ذهنی مخاطب در مراحل گوناگون

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

جهت انجام صحیح برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی باید به سفر ذهنی مخاطبان خود شامل مراحل آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری اهمیت دهید. برای این کار باید مخاطبانی که در هر یک از این 3 مرحله قرار دارند را به سوی خود جذب کنید؛ تولید محتوای خلاقانه و متناسب با پرسونای مخاطب مهم‌ترین راهکار برای این موضوع است. خود را به عنوان یک فروشنده در نظر بگیرید و در ادامه مطلب همراه ما باشید:

  • آگاهی: ابتدا باید در مورد کالاهای خود اطلاعات کافی را به مشتریان ارائه دهید و این افراد را با مشخصات یک محصول خوب و مناسب آشنا کنید (کالاهای خود را به عنوان یک محصول خوب و پرفروش معرفی کنید).
  • بررسی: در مرحله بعدی باید به مشتریان خود کمک کنید تا کالاهای گوناگون را با یکدیگر مقایسه کنند؛ برای این کار باید از سلیقه مشتریان آگاه باشید.
  • تصمیم‌گیری: در نهایت ضمن بررسی سلیقه دلخواه مشتری باید به این فرد کمک کنید تا جهت خرید کالای مورد پسند خود تصمیم بگیرد.

اجرای ممیزی محتوا و پیدا کردن سرنخ

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

 ممیزی کردن تبلیغات یکی از مهم‌ترین نکاتی است که جهت برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی باید در نظر داشته باشید. ضمن انجام این فرایند می‌توانید محتواهای خود را از نظر میزان بازدید و جذب مخاطبان بررسی کنید و جهت توسعه کسب‌وکار خود سرنخ‌های زیادی را به دست بیاورید. به عنوان نمونه‌ جهت انتشار محتوای تبلیغاتی در اینستاگرام می‌توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • برای تولید محتوای تصویری از کدام رنگ‌های روشن یا تیره استفاده کنم؟
  • محتوای من باید متن، تصویر یا ترکیبی از هر دو باشد؟

انتخاب مناسب‌ترین قالب تبلیغاتی

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

 پس از شناخت پرسونای مخاطب جهت برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را در یکی از قالب‌های ویدئو، عکس، متن و… منتشر کنید. همچنین برای این کار می‌توانید محتواهای مرتبط با موضوع اصلی کسب‌وکار را تولید کنید تا مخاطب شما در طول زمان خسته نشود. به عنوان نمونه در صورتی که در فضای اینستاگرام فعالیت دارید؛ می‌‌توانید اسکرین‌شات‌های مربوط به رضایت‌مندی مشتریان را در بخش تقویم (هایلایت) قرار دهید.

تشکیل تیم تولیدکننده محتوا

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

در مرحله بعدی جهت برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی باید تیم متخصصی را تشکیل دهید تا متناسب با پرسونای مشتری، محتوای مناسبی را تولید کنند. این تیم می‌تواند شامل یک یا چند نویسنده، گوینده، طراح گرافیک، فیلم‌بردار و تدوین‌گر، مدیر شبکه‌های اجتماعی و… باشد. جهت سازماندهی امور تولید محتوای خود می‌توانید یک نفر متخصص استراتژیست بازاریابی محتوا را استخدام کنید؛ اما نباید این انتظار را از وی داشته باشید که هر مدل محتوای متنی، تصویری، صوتی و… را تولید کند. همچنین برای این کار می‌توانید از نیروی‌های فریلنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ کمک بگیرید تا هزینه‌های مربوط به تولید محتوا را کاهش دهید.

تبلیغ و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی

پس از برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی باید محتوای خلاقانه خود را در شبکه‌های اجتماعی سوشال مدیا منتشر کنید تا کاربران گوناگون پست تبلیغاتی شما را ببینند. برنامه تبلیغات محتوای شما باید متناسب با پرسونای مشتریان باشد تا آن‌ها را به صفحه محتوایی مورد نظر جذب کند‌. جهت برنامه‌ریزی دقیق تبلیغاتی باید از خود سوال کنید که مخاطبان تمایل به استفاده از کدام پلتفرم را دارند؟ چه مطالبی برای مشتریان من جذاب است؟ آمار بازدید مخاطبان از صفحه من چگونه است؟ و… .

سخن پایانی

اگر قصد موفقیت در کسب‌وکار خود را دارید، باید با برنامه‌ریزی محتوا و طراحی‌ استراتژی آشنا باشید و محتوای جذابی را تولید کنید. تعیین هدف اصلی از تولید محتوا، شناخت پرسونای مشتری و توجه به سفر مخاطب از مهم‌ترین نکاتی هستند که جهت تولید محتوای خلاقانه باید در نظر داشته باشید. همچنین برای این کار باید مناسب‌ترین قالب ممکن را انتخاب کنید و جهت تولید محتوای خود از یک تیم متخصص کمک بگیرید. ممیزی کردن محتوای خود در طول زمان و انتخاب شیوه تبلیغاتی مناسب از دیگر نکات مهمی هستند که جهت برنامه‌ریزی صحیح تولید محتوا وجود دارد. جهت موفقیت در تبلیغ برندینگ خود و سبقت گرفتن از سایر رقبای موجود در بازار می‌توانید کتاب الفبای سوشال مدیا نگارش امیرحسین رجبی را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *